Modernizacja drogi krajowej Nr 6 na odcinku Bodzęcin - Redostowo
Modernizacja drogi krajowej Nr 6 odcinek Bodzęcin - Redostowo od km 29+800 do km 34+644

Nazwa: Modernizacja drogi krajowej Nr 6 odcinek Bodzęcin - Redostowo od km 29+800 do km 34+644

Kontrakt Nr: PL0108-14

Lokalizacja: Województwo zachodniopomorskie. Miejscowości: Bodzęcin, Redostowo.

Opis:

  • stan istniejący
      Zrealizowane zadanie wchodzi w zakres inwestycji pn. Przebudowa drogi krajowej nr 6 na odcinku Goleniów - Nowogard obejmującej:
      Etap I:
      - Kontrakt I: Nr PL0009-06.L001 "Modernizacja drogi krajowej Nr 6 odcinek Goleniów - Bodzęcin od km od km 25+200 do km 29+800",
      - Kontrakt II: Nr PL0009-06.L002 "Wzmocnienie nawierzchni na pokrywającym się odcinku dróg krajowych nr 3 i nr 6 od km 66+300 do km 72+000",
      Etap II:
      - Kontrakt Nr PL0108-14 "Modernizacja drogi krajowej Nr 6 na odcinku Bodzęcin - Redostowo od km 29+800 do km 34+644",

      Etap III:
      - Kontrakt I: Nr PL2002/000-606.13 "Modernizacja drogi krajowej Nr 6 na odcinku Redostowo - Nowogard od km 35+997 do km 40+195",
      - Kontrakt II: "Modernizacja drogi krajowej Nr 6 na odcinku Redostowo - Nowogard od km 34+644 do km 35+997",
      - Kontrakt III: "Remont nawierzchni drogi krajowej Nr 6 na odcinku m. Nowogard od km 40+195 do km 46+100",
      - Kontrakt IV: "Remont nawierzchni drogi krajowej nr 6 - obejście Goleniowa od km 21+608 do km 25+200".

      Przebudowa odcinka stanowiła kontynuację modernizacji drogi krajowej nr 6 zakończonej etapem I w km 29+800.
      Odcinek trasy obsługuje mało zaludniony obszar o charakterze rolniczym oraz leśnym. Na terenie tym występują urządzenia branży energetycznej, teletechnicznej, gazowej i wodociągowej.
      Przed przystąpieniem do realizacji robót konstrukcja nawierzchni, jej niewystarczające parametry techniczne (nośność, szerokość, promienie łuków poziomych) oraz zły stan techniczny wymagały dostosowania do wymogów dzisiejszego ruchu drogowego. Ujednolicenie parametrów geometrycznych i technicznych nawierzchni pozwoliło na oddanie kolejnego 4,8 km wyremontowanego odcinka do ruchu.
  • cel i uzasadnienie projektu
      Realizacja przebudowy drogi krajowej Nr 6 ma na celu rozbudowę infrastruktury drogowej i dostosowanie parametrów drogi do wymagań UE i NATO w zakresie dopuszczalnej nośności nawierzchni i obiektów mostowych oraz spełnienie priorytetów określonych w "Partnerstwie dla Członkostwa".

      Bezpośrednimi celami zadania było:
      • poprawa parametrów ruchu na drodze:
        - podniesienie nośności nawierzchni do 115 kN/oś,
        - zwiększenie szerokości nawierzchni do 7.0+2*2.0,
        - zwiększenie przepustowości drogi,
      • poprawa bezpieczeństwa ruchu kołowego,
      • poprawa stanu nawierzchni,
      • wyeliminowanie zagrożeń ekologicznych.

  • ogólny opis zadania

      Przebudowę drogi rozpoczęto w km 29+800 w okolicy skrzyżowania z drogą prowadzącą do miejscowości Bodzęcin a zakończono w km 34+644 za skrzyżowaniem z drogą prowadzącą do miejscowości Węgorza.
      Modernizacja polegała na obustronnym dobudowaniu umocnionych poboczy o szerokości 2.0 m, wzmocnieniu istniejącej nawierzchni o szerokości 7.0 m, przebudowie nie normatywnych łuków poziomych, wybudowaniu dróg gospodarczych dla ruchu lokalnego oraz budowie zatok autobusowych. Udrożniono i wybudowano nowe rowy przydrożne, zespoły oczyszczające (piaskowniki), ścieków drogowe i skarpowe. Po drogą przeprowadzono również nowe przepusty z rur żelbetowych. Przebudowano także kolidujące sieci i urządzenia uzbrojenia terenu. Zamontowano elementy bezpieczeństwa ruchu oraz nasadzono zieleń.

  • główne parametry techniczne
      - klasa drogi: "S"
      - prędkość projektowa: 100 km/h
      - kategoria ruchu: KR 5
      - obciążenie nawierzchni: 115 KN/oś
      - szerokość jezdni: 7.0 m jezdnia + 2 x 2.0 m pobocza utwardzone + 2 x 0.75 m pobocza gruntowe

  • wpływ na stan środowiska naturalnego

      Ochrona przed hałasem
      Na przebudowywanym odcinku nie zachodziła potrzeba budowy ekranów tłumiących hałas emitowany przez pojazdy.
      Odpady
      Wytworzone podczas prowadzenia prac modernizacyjnych odpady zostały zakwalifikowane jako inne niż niebezpieczne. Nie powodują one zagrożenia dla gleb i dla wód gruntowych.
      Szata roślinna
      W ramach rekompensaty za usunięcie drzew i krzewów kolidujących z robotami nasadzonych zostało 149 szt. drzew i 207 szt. krzewów.
      Ścieki opadowe
      Wymogi ochrony środowiska w zakresie ochrony wód powierzchniowych i podziemnych uwzględniono przyjmując następujące rozwiązania projektowe:

      • oczyszczenie i remont istniejącej kanalizacji deszczowej,
      • wykonanie odcinków nowej kanalizacji deszczowej,
      • wykonanie prefabrykowanych ścieków betonowych drogowych i skarpowych odprowadzających wodę do rowów,
      • budowę piaskowników i zbiorników retencyjnych.

      Wody deszczowe odprowadzane są do naturalnych odbiorników takich jak cieki i rowy melioracyjne. Z uwagi na poszerzenie korpusu drogowego istniejące przepusty rozebrano a w ich miejsce wykonano przepusty żelbetowe o średnicy 100 m, a na drogach zbiorczych przepusty drogowe o średnicy 60 cm. Przed wylotami do odbiorników wykonano urządzenia do podczyszczania wód deszczowych. Przed wylotami do rowów melioracyjnych zostały zastosowane piaskowniki do przechwycenia części mineralnych jak również związków ropopochodnych, które zgromadzone zostaną na powierzchni wody.

    Zakres robót:
      Długość całego odcinka objętego przebudową wynosi 4,8 km.

      Zakres robót wykonanych:
      - Wykonanie wykopów: 48 214 m3
      - Wykonanie nasypów: 76 672 m3
      - Podbudowa z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie: 35 019 m2
      - Ulepszone podłoże z gruntu stabilizowanego cementem Rm=2,5 MPa: 33 894 m2
      - Podbudowa z mieszanek mineralno-bitumicznych: 49 539 m2
      - Wyrównanie podbudowy betonem asfaltowym: 2 866 Mg
      - Warstwa wiążąca: 55 959 m2
      - Warstwa ścieralna z betonu asfaltowego: 1 209 m2
      - Warstwa ścieralna z SMA: 55 367 m2
      - Oznakowanie poziome grubowarstwowe: 4 208 m2
      - Bariery ochronne stalowe: 1 414 mb
      - Chodniki z kostek brukowych betonowych: 1 049 m2
      - Przebudowa miejscowych kablowych linii telekomunikacyjnych: 58 m
      - Przebudowa dalekosiężnych kablowych linii telekomunikacyjnych: 2 076 m
      - Przebudowa dalekosiężnych światłowodowych linii kablowych: 822 m
      - Przebudowa napowietrznych linii energetycznych SN
      • montaż słupów wirowanych jednożerdziowych i dwużerdziowych: 7 szt.

      - Odwodnienie korpusu drogowego:
      • przepusty rurowe o średnicy 100 cm: 120 m
      • odwodnienie wykopów za pomocą igłofiltrów: 304 szt.
      • wykonanie piaskowników żelbetowych o dł. 480cm, 580 cm, 680 cm: 7 szt.
      • zbiorniki retencyjne wykonane w gruncie: 1 713 m2

    Dokumentacja techniczna opracowana została przez:
      Pracownię Projektową Dróg i Mostów "DIM"
      mgr inż. Ryszard Kowalski
      ul. Sosnowa 6a, 71-468 Szczecin

    Okres realizacji zadania:
      Termin rozpoczęcia robót: 13.02.2004 r.
      Termin zakończenia robót: 10.02.2005 r.

    Zadanie realizowało konsorcjum firm:
      Lider:
      STRABAG Sp. z o.o.
      ul. Brechta 7, 03-472 Warszawa
      Partner:
      Przedsiębiorstwo Robót Drogowych S.A.
      ul. Górna 2/1, 72-200 Nowogard

    Nadzór inwestorski pełniła firma:
      Lafrentz Polska Sp. z o.o.
      ul. Zbąszyńska 29, 60-359 Poznań

    Finansowanie:
      Zadanie finansowane było przez:
      • Unię Europejską z Programu Współpracy Przygranicznej Polska - Niemcy Phare 2001 zgodnie z Memorandum Finansowym z dnia 20.12.2001 r.,
      • Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Szczecinie.