Wzmocnienie nawierzchni na pokrywającym się odcinku dróg krajowych nr 3 i nr 6
Wzmocnienie nawierzchni na pokrywającym się odcinku dróg krajowych nr 3 i nr 6 od km 66+300 do km 72+000

Nazwa: Wzmocnienie nawierzchni na pokrywającym się odcinku dróg krajowych nr 3 i nr 6 od km 66+300 do km 72+000

Kontrakt Nr: PL0009-006.L002

Lokalizacja: Województwo zachodniopomorskie. Miejscowości: Goleniów.

Opis:

  • stan istniejący
      Zrealizowane zadanie wchodzi w zakres inwestycji pn. Przebudowa drogi krajowej nr 6 na odcinku Goleniów - Nowogard obejmującej:
      Etap I:
      - Kontrakt I: Nr PL0009-06.L001 "Modernizacja drogi krajowej Nr 6 odcinek Goleniów - Bodzęcin od km od km 25+200 do km 29+800",
      - Kontrakt II: Nr PL0009-06.L002 "Wzmocnienie nawierzchni na pokrywającym się odcinku dróg krajowych nr 3 i nr 6 od km 66+300 do km 72+000",
      Etap II:
      - Kontrakt Nr PL0108-14 "Modernizacja drogi krajowej Nr 6 na odcinku Bodzęcin - Redostowo od km 29+800 do km 34+644",
      Etap III:
      - Kontrakt I: Nr PL2002/000-606.13 "Modernizacja drogi krajowej Nr 6 na odcinku Redostowo - Nowogard od km 35+997 do km 40+195",
      - Kontrakt II: "Modernizacja drogi krajowej Nr 6 na odcinku Redostowo - Nowogard od km 34+644 do km 35+997",
      - Kontrakt III: "Remont nawierzchni drogi krajowej Nr 6 na odcinku m. Nowogard od km 40+195 do km 46+100",
      - Kontrakt IV: "Remont nawierzchni drogi krajowej nr 6 - obejście Goleniowa od km 21+608 do km 25+200".

      Prace objęte wzmocnieniem nawierzchni stanowiły dodatkowy kontrakt ujęty w Etapie I.
      Przed przystąpieniem do realizacji robót konstrukcja nawierzchni, jej niewystarczające parametry techniczne oraz zły stan techniczny wymagały dostosowania do wymogów dzisiejszego ruchu drogowego. Ujednolicenie parametrów geometrycznych i technicznych nawierzchni pozwoliło na oddanie kolejnego 5,7 km wyremontowanego odcinka do ruchu.
  • cel i uzasadnienie projektu
      Realizacja przebudowy drogi krajowej Nr 6 ma na celu rozbudowę infrastruktury drogowej i dostosowanie parametrów drogi do wymagań UE i NATO w zakresie dopuszczalnej nośności nawierzchni i obiektów mostowych oraz spełnienie priorytetów określonych w "Partnerstwie dla Członkostwa".

      Bezpośrednimi celami zadania było:
      • podniesienie nośności nawierzchni do 115 kN/oś,
      • poprawa bezpieczeństwa ruchu kołowego,
      • poprawa stanu nawierzchni,
      • wyeliminowanie zagrożeń ekologicznych.

  • ogólny opis zadania

      Wzmocnienie nawierzchni dwujezdniowej drogi krajowej Nr 3 i Nr 6 rozpoczęto w km 66+300. Prace ogólnie obejmowały frezowanie i wyrównanie istniejącej nawierzchni betonem asfaltowym oraz ułożenie warstwy wiążącej nawierzchni z betonu asfaltowego i ścieralnej z mieszanki SMA. Pobocza wzmocnione zostały gruntem i destruktem z frezowania. Wykonano oznakowanie poziome i pionowe oraz zamontowano bariery ochronne.
      W km 69+483,75 remontu wymagały mosty na rzece Ina (jeden na nitce lewej, drugi na prawej). Wymianie podlegała nawierzchnia i izolacja. Wykonano nadbudowę na prefabrykatach belek nośnych, nowe dylatacje i bariery typu sztywnego. Wybudowano nowe gzymsy, przebudowano góry przyczółków i skrzydeł, zasosowano również torkretowanie.

  • główne parametry techniczne
      droga główna
      - klasa drogi: "S"
      - prędkość projektowa: 100 km/h
      - kategoria ruchu: KR 4
      - obciążenie nawierzchni: 115 KN/oś
      - liczba jezdni: 2
      - ilość pasów ruchu na jezdni: 2
      - szerokość pasa ruchu: 3,5 m
      - szerokości nawierzchni: 2*7,0 jezdnia + 2*2,5 m pas awaryjnego postoju
      - szerokość pasa rozdzielającego: 4,0 m

      obiekty
      most przez rzekę Inę w km 69+483,75
      - klasa obciążenia: "A"
      - szerokość: 10,5 m
      - długość: 35,6 m
      - konstrukcja: belki prefabrykowane typu GROMNIK

  • wpływ na stan środowiska naturalnego

      Ochrona przed hałasem
      Na przebudowywanym odcinku nie zachodziła potrzeba budowy ekranów tłumiących hałas emitowany przez pojazdy.
      Odpady
      Wytworzone podczas prowadzenia prac modernizacyjnych odpady zostały zakwalifikowane jako inne niż niebezpieczne. Nie powodują one zagrożenia dla gleb i dla wód gruntowych.
      Szata roślinna
      W ramach zadania nie dokonano usunięcia drzew i krzewów.
      Ścieki opadowe
      Wymogi ochrony środowiska w zakresie ochrony wód powierzchniowych i podziemnych uwzględniono przyjmując następujące rozwiązania projektowe:

      • wykonanie prefabrykowanych ścieków betonowych drogowych i skarpowych odprowadzających wodę do rowów,
      • budowę piaskowników i zbiorników retencyjnych.

      Wody deszczowe odprowadzane są do naturalnych odbiorników takich jak cieki i rowy melioracyjne. Z uwagi na poszerzenie korpusu drogowego istniejące przepusty rozebrano a w ich miejsce wykonano przepusty żelbetowe o średnicy 100 m, a na drogach zbiorczych przepusty drogowe o średnicy 60 cm. Przed wylotami do odbiorników wykonano urządzenia do podczyszczania wód deszczowych. Przed wylotami do rowów melioracyjnych zostały zastosowane piaskowniki do przechwycenia części mineralnych jak również związków ropopochodnych, które zgromadzone zostaną na powierzchni wody.

    Zakres robót:
      Długość całego odcinka objętego wzmocnieniem wynosi 5,7 km.

      Zakres robót wykonanych:

      Roboty drogowe
      - wykopy - 939 m3
      - nasypy - 10 610 m3
      - oczyszczenie z namułu kanałów śr. 25-60 cm - 2 149 mb
      - podbudowy z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie - 13 098 m2
      - podbudowy z MMB - 13 053 m2
      - frezowania nawierzchni śr. grubości w-wy 5 cm - 1 672 m2
      - naprawa nawierzchni geosiatką - 1 263 m2
      - w-wy wyrównawczej MMB - 20 056 Mg
      - w-wy wiążącej z BA gr. 6 cm - 122 159 m2
      - w-wy ścieralnej z SMA gr 4 cm - 122 191 m2
      - humusowanie z obsianiem - 42 128 m2
      - ustawienie stalowych barier ochronnych - 12 096 mb
      - oznakowanie pionowe drogi ekspresowej - 98 szt.
      - oznakowanie poziome materiałami grubowarstwowymi - 7 619 m2
      - punktowe elementy odblaskowe - 500 szt.
      - zjazdy - 555 m2
      - stabilizacja podłoża gruntocementem RM 1,5 MPa - 2 404 m2
      - ścieki trójkątne - 329 mb

      Roboty mostowe
      - wykop pod ławy - 328 m3
      - stal zbrojeniowa AI - 998 kg
      - stal zbrojeniowa AII - 63 307 kg
      - osadzenie sworzni zespalających (fi 12 - 16) - 14 926 szt.
      - beton konstrukcyjny podpór kl. B-30 - 83 m3
      - beton konstrukcyjny płyty na prefabrykatach kl. B-35 - 177 m3
      - beton kap chodnikowych kl. B-30 - 46 m3
      - beton z dodatkiem polimerów - 6 m3
      - beton niekonstrukcyjny - 68 m3
      - papy asf. i smoł. na tkaninach i foliach - 830 m3
      - warstwa ochronna z betonu asfaltowego gr. 4 cm - 821 m2
      - powłoka ochronna powierzchni betonu - 1 233 m3
      - wpusty - 10 szt.
      - sączki odwadniające - 14 szt.
      - drenaż podłużny - 84 mb
      - dylatacje szczelne - 4 szt.
      - krawężnik MA 18 I - 192 mb
      - bariery i poręcze ochronne na obiektach mostowych - 168 mb
      - umocnienie stożków przyczółków kostką typu POLBRUK - 297 m2
      - torkretowanie ścian betonowych - 230 m2
      - nawierzchnia epoksydowa na chodnikach - 169 m2

    Dokumentacja techniczna opracowana została przez:
      Pracownię Projektową Dróg i Mostów "DIM"
      mgr inż. Ryszard Kowalski
      ul. Sosnowa 6a, 71-468 Szczecin
      oraz
      Zakład Usługowo-Projektowy "MOSTEX" w Kartuzach

    Okres realizacji zadania:
      Termin rozpoczęcia robót: 30.01.2003r.
      Termin zakończenia robót: 29.10.2003r.

    Zadanie realizowało konsorcjum firm:
      Lider:
      STRABAG A.G. Ortenburgerstr. 27,
      A-9800 Spittal/Drau, Austria
      działająca w Polsce poprzez
      STRABAG A.G. S.A. Budownictwo Ogólne i Drogowe,
      Oddział w Polsce z siedzibą w Warszawie przy ul. Brechta 7
      Partner:
      Przedsiębiorstwo Robót Drogowych S.A.
      ul. Górna 2/1, 72-200 Nowogard

    Nadzór inwestorski pełniła firma:
      Lafrentz Polska Sp. z o.o.
      ul. Zbąszyńska 29, 60-359 Poznań

    Finansowanie:
      Zadanie finansowane było przez:
      • Unię Europejską z Programu Współpracy Przygranicznej Polska - Niemcy Phare 2000 zgodnie z Memorandum Finansowym z dnia 21.12.2000 r.,
      • Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Szczecinie.