Przebudowa Autostrady A-6 na odcinku węzeł Klucz - węzeł Kijewo



Nazwa: Przebudowa Autostrdy A-6 na odcinku węzeł Klucz – węzeł Kijewo od km 13+937 do km 21+672

Kontrakt Nr: SPOT/2.1.1/72/04 [ http://www.iue.pl/a6 ]

Lokalizacja: Województwo zachodniopomorskie, miejscowość Szczecin

Opis:

  • stan istniejący
      Proponowany do realizacji odcinek drogi został wykonany w latach trzydziestych XX wieku. Konstrukcja nawierzchni i jej zły stan techniczny nie odpowiadają wymogom dzisiejszego ruchu drogowego. Ze względu na istniejące złe odwodnienie oraz bardzo duże obciążenie ruchem stan nawierzchni pogarsza się w szybkim tempie. Na przebudowywanym odcinku znajduje się 13 wiaduktów drogowych, 1 most, 1 estakada oraz 6 przepustów rurowych.
  • cel i uzasadnienie projektu
      Przebudowa drogi A-6 ma na celu znaczną poprawę bezpieczeństwa i komfortu jazdy pojazdów, co będzie wynikiem całkowitej zmiany istniejącej mocno spękanej i klawiszującej nawierzchni betonowej na nową konstrukcję z betonu asfaltowego. Nastąpi również dostosowanie nośności obiektów mostowych do obowiązujących wymagań. W wyniku przebudowy skorygowane zostaną parametry występujących w terenie łuków poziomych i pionowych do wartości zgodnych z aktualnymi wymaganiami dla drogi klasy "A".
      W efekcie przebudowy ww. odcinka droga A-6 na długości 21,6 km zostanie dostosowana do parametrów UE i NATO. Ujednolicone parametry wpłyną na poprawę bezpieczeństwa ruchu, zwiększenie komfortu jazdy, a także usprawnią dojazd od granicy polsko-niemieckiej do Szczecina i Świnoujścia oraz w kierunku Gdańska.

      Główny cel projektu obejmuje:
        - korektę przebiegu trasy w planie ze względu na poprawę bezpieczeństwa i płynności ruchu
        - poprawę parametrów ekologicznych drogi
        - poprawę parametrów technicznych drogi
  • ogólny opis zadania

      Inwestycja przewiduje przebudowę obu jezdni drogi Nr A-6 na odcinku Węzeł Gryfino - Węzeł Kijewo od km 13+937 do km 21+672, w tym przebudowę 12 wiaduktów (od WD-15 do WD-23 oraz od WD-25 do WD-27), mostu M-14 oraz estakady E-24. Przęsła obiektów dla każdej jezdni będą stanowiły niezależne konstrukcje. Zakres prac związanych z przebudową większości obiektów obejmuje rozbiórkę ustroju niosącego pod obie jezdnie, po czym wykonanie odpowiedniej przebudowy górnej partii podpór oraz budowę nowego ustroju niosącego.
      Wymiana konstrukcji nawierzchni na nową z betonu asfaltowego wraz z przebudową całej infrastruktury drogowej pozwoli zwiększyć zakres zmodernizowanego odcinka A-6 o długość 7,7 km. Przyjmując założenie wykorzystania istniejącego korpusu drogowego, oś główną trasy poprowadzono po istniejącym śladzie tj. w osi pasa dzielącego wprowadzając zamiast istniejących kołowych łuków poziomych z prostymi przejściowymi, łuki kołowe o zbliżonych do istniejących promieniach z krzywymi przejściowymi.

  • główne parametry techniczne
      - klasa drogi: "A"
      - prędkość projektowa: 100 km/h
      - kategoria ruchu: KR 6
      - obciążenie nawierzchni: 115 KN
      - szerokość jezdni: 2 x (7,0 m jezdnia + 2,75 m pas awaryjnego postoju) + 5,0 m pas rozdziału (łącznie z opaskami wewnętrznymi) + 1,25 m pobocza
      - klasa obciążenia obiektów: "A"

  • wpływ na stan środowiska naturalnego

      Droga na odcinku ok. 1 km przebiega przez tereny Szczecińskiego Parku Krajobrazowego "Puszcza Bukowa" natomiast na pozostałych fragmentach przez otuliny tego Parku. Po południowej stronie drogi, w sąsiedztwie początkowego fragmentu (do km ok. 15+500) oraz od km ok. 18+500 do km ok. 20+100 występują grunty, które wg planu zagospodarowania terenu miasta Szczecina stanowią rezerwę ekologiczną. Na całej długości rozpatrywanego odcinka drogi nie występują udokumentowane zasoby wód podziemnych wymagające szczególnej ochrony, jako ewentualne źródło wody pitnej.
      Przyjęte w projekcie rozwiązania postępowania z wytworzonymi podczas prowadzenia prac modernizacyjnych odpadami, zapewniają brak zagrożenia dla gleb i dla wód gruntowych. Wynikiem rozwiązań projektowych wprowadzonych w systemie odwodnienia będzie praktycznie całkowite wyeliminowanie ścieków opadowych. Wymogi ochrony środowiska w zakresie ochrony wód powierzchniowych i podziemnych uwzględniono przyjmując następujące rozwiązania projektowe:

        • oczyszczenie i remont istniejącej kanalizacji deszczowej
        • wykonanie odcinków nowej kanalizacji deszczowej
        • wykonanie prefabrykowanych ścieków betonowych wzdłuż krawędzi jezdni, w pasie rozdzielającym i w rowach umocnionych
        • montaż separatorów do oddzielania ropopochodnych zawiesin naniesionych przez ścieki opadowe

      W celu spełnienia wymogów i standardów jakości środowiska w zakresie ochrony przed hałasem przewidziano:
      - ustawienie ekranów akustycznych
      • w rejonie osiedla Podjuchy (od północno-zachodniej strony drogi) w następujący sposób:
        • od ul. Sąsiedzkiej do ul. Wieluńskiej, tj. od km 14+230 do km 15+000 - ekran ciągły o wysokości 2.5 m, od km 15+000 do km 15+170 - ekran o wysokości 3.60 m
        • od ul. Wieluńskiej do ul. Morwowej, tj. od km 15+170 do km 15+410 - ekran ciągły o dużej chłonności akustycznej i wysokości min. 3.60 m
        • za wiaduktem nad ul. Morwową tj. od km 15+410 do km 15+450 - ekran ciągły o wysokości 3.0 m

      • w rejonie osiedla Bukowe po lewej stronie drogi
        • od km 17+260 do km 17+360 - ekran ciągły o wysokości 3.5 m
        • od km 17+760 do km 18+630 - ekran ciągły o wys. 3.5 m

      • w rejonie wiaduktu nad ul. Chłopską po prawej stronie drogi
        • od km 18+2445 do km 18+660 - ekran ciągły o wys. 3.5 m

        Ze względów widokowych na następujących odcinkach drogi zastosowano w ciągu ekranów elementy przeźroczyste:
        • od km 18+260 do km 18+510 - lewa strona drogi
        • od km 18+245 do km 18+510 - prawa strona drogi

      - nasadzenie zieleni na szerokości ok. 10-30 m jako osłony izolacyjnej przeciwhałasowej w miejscach jej pozbawionych oraz jako rekompensatę ubytków w zasobach szaty roślinnej, spowodowanych kolizjami z projektowanymi elementami drogi. Nowo nasadzona zieleń stanowić będzie również osłony izolacyjne w miejscach gdzie droga biegnie w bliskich odległościach od terenów zabudowanych.

    Zakres robót:
      Długość całego odcinka objętego przebudową wynosi 7,7 km, w tym przebudowywanych będzie 14 obiektów inżynierskich.

      Zakres robót:
    • część drogowa
      - przebudowa drogi głównej o długości 7,7 km
      - rozbiórki elementów dróg
      - wycinka drzew i krzewów oraz nasadzenie zieleni
      - czyszczenie urządzeń odwadniających oraz budowa odwodnienia - kanalizacja deszczowa wraz ze zbiornikami odparowującymi, separatorami i osadnikami
      - przebudowa sieci oświetleniowej
      - wykonanie ekranów akustycznych

    • część mostowa
      - przebudowa mostu
      - przebudowa estakady
      - przebudowa 12 wiaduktów

    • część branżowa
      - budowa zespołu obiektów do podczyszczania i odprowadzania ścieków deszczowych
      - przebudowa kablowych linii energetycznych
      - przebudowa kablowych linii telekomunikacyjnych
      - przebudowa podziemnych linii gazowych

    Dokumentacja techniczna opracowana została przez:
      TRANSPROJEKT GDAŃSKI Sp. z o.o.
      Pracownia Projektowa w Szczecinie
      ul. Cyryla i Metodego 9a, 71-522 Szczecin

    Okres realizacji zadania:
      Termin rozpoczęcia robót: 23.09.2005 r.
      Planowany termin zakończenia robót:22.06.2007 r.

    Finansowanie:
      Inwestycja współfinansowana jest w 75% ze środków ERDF (Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) i 25 % z Krajowego Funduszu Drogowego.


    Plan_sytuacyjny_03.jpg 
    Plan sytuacyjny