Budowa obwodnicy Karlina w ciągu drogi krajowej Nr 6
Budowa jednojezdniowej obwodnicy Karlina w ciągu drogi krajowej Nr 6 Szczecin-Gdańsk od km 116+500 do km 121+500

Nazwa: Budowa jednojezdniowej obwodnicy Karlina w ciągu drogi krajowej Nr 6 Szczecin-Gdańsk od km 116+500 do km 121+500

Kontrakt Nr: 64

Lokalizacja: Województwo zachodniopomorskie. Miejscowość: Karlino.

Opis:

  • cel i uzasadnienie projektu
      Przejście przez miasto Karlino było jednym z odcinków na którym droga krajowa nr 6 miała bardzo niskie parametry i przebiegała głównymi ulicami tworzącymi oś komunikacyjną tej miejscowości. Przejazd przez Karlino był bardzo utrudniony i niebezpieczny zarówno dla ruchu kołowego jak i dla pieszego głównie ze względu na kręty przebieg drogi o nienormatywnych promieniach łuków poziomych oraz z załamaniami trasy pod katem prostym w rejonie Placu Tysiąclecia. Zwarta zabudowa i zlokalizowane bezpośrednio przy jezdni chodniki również przyczyniły się do przeniesienia dużego ruchu tranzytowego na wybudowaną obwodnicę.

      Bezpośrednimi celami zadania było:
      • rozwiązanie problemu komunikacyjnego miasta wobec stale rosnącego tranzytu
      • korektę przebiegu trasy w planie ze względu na poprawę bezpieczeństwa i płynności ruchu

  • ogólny opis zadania

      Wybudowana obwodnica omija miasto po jego południowo-wschodniej stronie. Początek obwodnicy zlokalizowany jest w rejonie skrzyżowania z drogą publiczną nr 17164 Karlino-Sławoborze. Trasa przecina rzeki Parsętę i Radew, krzyżuje się z drogą wojewódzką nr 163 oraz linią kolejową relacji Kołobrzeg-Białogard. Powiązanie jej z istniejącym układem drogowym nastąpiło za pomocą trzech jednopoziomowych skrzyżowań skanalizowanych. Pierwsze z nich, "SK1" w km 0+383,64 łączy drogę relacji Karlino - Sławoborze z drogą krajową nr 6 umożliwiającą wjazd do Karlina od strony zachodniej. To czterowlotowe skrzyżowanie wymagało budowy około 400 m dojazdów. Drugie, "SK2" w km 2+452,95 krzyżuje obwodnicę z drogą wojewódzką nr 163 i wymagało jej przebudowy na odcinku 468 m. Skrzyżowanie "SK3" w km 4+609,06 jest trójwylotowym połączeniem obwodnicy z drogą krajową nr 6 umożliwiającą wjazd do Karlina od strony wschodniej.

  • główne parametry techniczne

      droga główna
      - klasa drogi: "Gp"
      - prędkość projektowa: 100 km/h
      - kategoria ruchu: KR 4
      - obciążenie nawierzchni: 115 KN/oś
      - ilość jezdni: 1 jezdnia po 2 pasy ruchu
      - szerokość: 2 x 3,5 m jezdnia + 2 x 2,0 m pobocza umocnione + 2 x 0,75 (1,25) m pobocza gruntowe

      obiekty
      most M-1 nad rzeką Parsętą w km 1+108,75
      - klasa obciążenia: "A"
      - szerokość: 2 x 3,5 m jezdnia drogi głównej + 2 x 2,0 m pasy awaryjnego postoju
      - długość: 49,7 m
      - konstrukcja: trójprzęsłowa
      - posadowienie: ...

      wiadukt WD-2 nad drogą zbiorczą w km 1+380,00
      - klasa obciążenia: "A"
      - szerokość: 2 x 3,5 m jezdnia drogi głównej + 2 x 2,0 m pasy awaryjnego postoju
      - długość: 7,7 m
      - konstrukcja: jednoprzęsłowa
      - posadowienie: ...

      wiadukt WD-3 nad linią kolejową w km 2+946,06
      - klasa obciążenia: "A"
      - szerokość: 2 x 3,5 m jezdnia drogi głównej + 2 x 2,0 m pasy awaryjnego postoju
      - długość: 51,6 m
      - konstrukcja: trójprzęsłowa
      - posadowienie: ...

      most M-4 nad rzeką Radzew w km 4+152,55
      - klasa obciążenia: "A"
      - szerokość: 2 x 3,5 m jezdnia drogi głównej + 2 x 2,0 m pasy awaryjnego postoju
      - długość: 32,1 m
      - konstrukcja: jednoprzęsłowa
      - posadowienie: ...

  • wpływ na stan środowiska naturalnego

      Ochrona przed hałasem
      Na budowanym odcinku nie zachodziła potrzeba budowy ekranów tłumiących hałas emitowany przez pojazdy.
      Odpady
      Wytworzone podczas prowadzenia prac odpady zostały zakwalifikowane jako inne niż niebezpieczne. Nie powodują one zagrożenia dla gleb i dla wód gruntowych.
      Szata roślinna
      Podstawowymi elementami ochrony środowiska w zakresie szaty roślinnej jest zieleń izolacyjna i uzupełniająca w postaci drzew liściastych i iglastych oraz rzędy krzewów. W ramach rekompensaty za usunięcie drzew i krzewów kolidujących z robotami nasadzonych zostało ... szt. drzew i ... szt. krzewów.
      Ścieki opadowe
      Wymogi ochrony środowiska w zakresie ochrony wód powierzchniowych i podziemnych uwzględniono przyjmując następujące rozwiązania projektowe:
      - wykonanie odcinków nowej kanalizacji deszczowej,
      - wykonanie prefabrykowanych ścieków betonowych drogowych i skarpowych odprowadzających wodę do rowów,
      - budowę zespołów podczyszczania wód opadowych.
      Ochrona zwierząt
      W ramach zadania wybudowno przepusty ekologiczne rurowe śr. 100 cm dla przejścia zwierzyny drobnej.


    Zakres robót:
      Długość całego odcinka objętego budową wynosi 5,3 km, w tym wbudowywane zostały 4 obiekty inżynierskie.

      Zakres robót wykonanych:

      Roboty przygotowawcze:
      - odtworzenie trasy i punktów wysokościowych - 6,616 km
      - usunięcie drzew - 939 szt.
      - zdjęcie warstwy humusu gr od 10 do 10 cm - 127,0 tys. m3
      - rozbiórka elementów dróg - 3 282 m2
      - frezowanie - 1 361 m2

      Roboty elektroenergetyczne:
      - przebudowa linii energetycznych - 1 041 m
      - przebudowa linii teletechnicznych - 5 283 m
      - przebudowa sieci trakcyjnej PKP - 1 354 m
      - przebudowa linii nieatrakcyjnych PKP - 135 m

      Roboty ziemne:
      - wykopy - 51 406 m3
      - nasypy - 345 652 m3
      - wymiana gruntu - 31 488 m3

      Odwodnienie:
      - przepusty - 300 m
      - kanalizacja deszczowa - 1 217 m
      - zespoły oczyszczające złożone z separatorów, osadników i studni - 11 zestawów

      Podbudowy:
      - ułożenie geowłókniny separującej między warstwami konstrukcyjnymi - 8 840 m2
      - podbudowa z kruszywa stabilizowanego mechanicznie - 71 595 m2
      - ulepszone podłoże z gruntu stabilizowanego cementem - 74 023 m2
      - ulepszone podłoże z gruntu stabilizowanego wapnem - 3 328 m2
      - podbudowa z betonu asfaltowego - 67 065 m2
      - wyrównanie podbudowy betonem asfaltowym - 384 Mg

      Nawierzchnie:
      - warstwy wiążące - 67 601 m2
      - warstwy ścieralne - 64 464 m2

      Drogi zbiorcze i zjazdy:
      - zjazdy i drogi zbiorcze - 8 345 m2

      Roboty wykończeniowe:
      - umocnienie skarp i rowów przez humusowanie, obsianie i darniowanie - 70 764 m2
      - umocnienie rowów i ścieków elementami prefabrykowanymi - 8 869 m2
      - umocnienie skarp biowłókniną - 35 531 m2
      - umocnienie skarp elementami komórkowymi "GEOWEB" - 4 860 m2

      Urządzenia bezpieczeństwa ruchu:
      - oznakowanie poziome - 2 510 m2
      - znaki drogowe - 100 szt.
      - tablice informacyjne i drogowskazowe - 115 m2
      - słupki prowadzące - 323 szt.
      - bariery ochronne stalowe - 5 735 m
      - oświetlenie drogowe - latarnie - 134 szt.

      Obiekty mostowe:
      - most M-1 nad rzeką Parsętą
      - wiadukt WD-2 nad drogą zbiorczą
      - wiadukt WD-3 nad linią kolejową
      - most M-4 nad rzeką Radzew

    Dokumentacja techniczna opracowana została przez:
      TRANSPROJEKT GDAŃSKI Sp. z o.o.
      ul. Partyzantów 72B, 80-254 Gdańsk

    Okres realizacji zadania:
      Termin rozpoczęcia robót: 26.09.2000 r.
      Termin zakończenia robót: ...
      Oddanie do ruchu: 19.07.2002 r.

    Zadanie Zadanie realizowała spółka Joint Venture:
      "DA/DROMEX Joint Venture Karlino By-Pass"
      Deutsche Asphalt GmbH
      An der Gehespitz 20B, 63263 Neu-Isenburg, Niemcy
      oraz
      DROMEX S.A.
      ul. Trojańska 7, 02-261 Warszawa

    Nadzór inwestorski pełniła firma:
      Lafrentz Polska Sp. z o.o.
      ul. Zbąszyńska 29, 60-359 Poznań

    Finansowanie:
      Inwestycja była finansowana z budżetu państwa przy współudziale Pożyczki Banku Światowego (tzw. Drugi Projekt Drogowy Numer 4236-0-1 POL) zawartej pomiędzy Rzeczpospolitą Polską, a Międzynarodowym Bankiem Odbudowy i Rozwoju datowanej na 27 listopada 1997 roku.
      Inwestorem zadania była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie.