S 61. Obwodnica Suwałk – dalej od miasta, znaczy lepiej.
Brak przejść dla zwierząt gospodarczych i zatok do kontroli i ważenia pojazdów w koncepcji programowej obwodnicy Suwałk zdominowały dyskusję na uzupełniającym posiedzeniu Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (13.07.2010). W trakcie spotkania nie było natomiast sporu co do wyboru wariantu – ostatecznie ZOPI rekomenduje więc wariant I obwodnicy, bardziej oddalony od Suwałk i nie kolidujący z planami budowy lotniska w tej miejscowości.


Kolejne posiedzenie ZOPI w sprawie obwodnicy Suwałk było niezbędne z uwagi na:
* wejście w życie w dniu 24 listopada 2009 roku rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, wprowadzającego m.in. drogę ekspresową S 61. * ostateczną decyzję środowiskową (8.02.2010) dla obwodnicy Augustowa w nowym przebiegu.

W trakcie posiedzenia ZOPI projektanci przedstawili analizę dwóch wariantów obwodnicy Suwałk. Mimo że wariant I bardziej oddalony od miasta ma 17,5 km, a wariant II, bliższy miastu jest o pól kilometra krótszy (17 km), to jednocześnie jest dwukrotnie droższy. Wynika to z kolizji z planowanym lotniskiem w Suwałkach i koniecznością zbudowania z tego powodu 500-metrowego tunelu pod planowaną droga startową. Tak więc ze względów ekonomicznych, ale też na skutek lepszej oceny wielokryterialnej (uwzględniającej oddziaływanie na środowisko) wariant I został rekomendowany do dalszych prac.

Obwodnica Suwałk składa się z dwóch części – fragmentu drogi ekspresowej w ciągu planowanej S61 ( dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z możliwością dobudowania trzeciego, dwa bezkolizyjne skrzyżowania, itp. , wylot w stronę nowej obw. Augustowa) oraz dwóch tzw. łączników: - jednego w kategorii GP od istniejącej dk 8 (w rej. skrzyżowania z drogą powiatową 1148B na południe od Suwałk) do planowanego na S 61 węzła „Lotnisko” ; - drugiego łącznika w kategorii G - od końca opracowania obwodnicy Suwałk (przecięcie drogi woj. 655) do istniejącej drogi krajowej nr 8 (rejon miejscowości Szwajcaria, na północ od Suwałk).

Obwodnica Suwałk ma być przygotowana do realizacji w latach 2012-2014. Jeszcze w tym roku GDDKiA złoży wniosek o decyzje środowiskową (III kwartał).
(13.04.2010)