Reklamy przy drogach krajowych


I. Podstawa prawna
a) pkt.VII.4. umowy europejskiej o głównych drogach ruchu międzynarodowego (AGR) sporządzona w Genewie dnia 15 listopada 1975 r., ratyfikowana przez Polskę 14 września 1984 r. (Dz. U. z 1985 r. Nr 10 poz. 35) - zakazuje umieszczanie reklam przy drogach międzynarodowych,
b) art. 45 pkt. 1 ppkt. 7 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137) - zabrania usytuowania na drodze lub w jej pobliżu urządzeń wysyłających lub odbijających światło w sposób powodujący oślepienie lub wprowadzających w błąd uczestników ruchu,
c) ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409):
- art. 3 ust. 1, ust. 3 - wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenie reklamowe jest obiektem budowlanym zaliczanym do grupy budowli,
- art. 29 ust. 2 pkt. 1, 6 - pozwolenia na budowę nie wymaga wykonanie robót budowlanych polegające na instalowaniu i remoncie tablic i urządzeń reklamowych,
z wyjątkiem reklam świetlnych i podświetlanych usytuowanych poza obszarem zabudowanym w rozumieniu ustawy o ruchu drogowym,
- art. 30 ust. 1, pkt. 2 - zgłoszenie właściwemu organowi wymaga instalowanie i remont tablic i urządzeń reklamowych,
d) - ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 260):
- art. 39 ust. 1 pkt. 5 - zabrania umieszczania w pasie drogowym reklam poza obszarami zabudowanymi z wyjątkiem parkingów.
Obszar zabudowany określa się zgodnie z art. 2, pkt. 15 ustawy prawo o ruchu drogowym jako obszar oznakowany znakami drogowymi pionowymi D-42/43.
- art. 43 ust. 1 - określa w tabeli minimalne odległości od krawędzi jezdni dróg
do skrajnego od strony jezdni elementu reklamy.

 

Lp. Rodzaj drogi Na terenie zabudowy miast i wsi Poza terenem zabudowy
  Autostrada 30 m 50 m
Droga ekspresowa 20 m 40 m
Droga ogólnodostępna krajowa 10 m 25 m
wojewódzka i powiatowa 8 m 20 m
gminna 6 m 15 m

 

Obwodnica Trójmiasta przebiega na całej długości poza obszarem zabudowanym. Odległość określona w tabeli dotyczy również łącznic węzłów drogowych. Odległość tablic reklamowych może ulec zwiększeniu, gdy w planach zagospodarowania przestrzennego teren, na którym planowana jest lokalizacja reklamy zarezerwowany jest pod przyszłą rozbudowę lub modernizację drogi.
e) Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. z 1999 r. Nr 43 poz. 430) – załącznik nr 2 – wprowadza, wynikające z konieczności zapewnienia poprawy widoczności dla uczestników ruchu, ograniczenie dotyczące umieszczenia reklam w obrębie skrzyżowań i zjazdów.
f) § 42 ust. 2 Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26 lutego 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie (Dz. U. z 1996 r. Nr 33, poz. 144) - zakazuje umieszczania na wiaduktach kolejowych w obrębie pasa drogowego reklam, plakatów a także tablic informacyjnych i innych przedmiotów niezwiązanych z ruchem drogowym.
Nie dopuszcza się umieszczania reklam na urządzeniach drogowych (barierach energochłonnych, znakach drogowych itp.) oraz w pasach rozdzielczych dróg dwujezdniowych.

 

II. Złożenie wniosku o lokalizację reklamy przy drogach krajowych.
W przypadku gdy działka stanowi własność Skarbu Państwa w zarządzie GDDKiA należy:
- określić okres na jaki tablica reklamowa będzie zlokalizowana w pasie drogowym,
- określić na kogo mają zostać nałożone opłaty za zajęcie pasa drogowego,
- podać informację czy jest to tablica jednostronna czy dwustronna,
- podać informację czy tablica będzie podświetlana
Obowiązująca stawka opłaty zgodna z § 4 ust. 2 pkt. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2011r. w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg, których zarządcą jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad (Dz.U. z 2011r. Nr 148 poz.886) wynosi 4,00 zł/1m2/1dzień dotyczy reklam niepodświetanych. Zgodnie z § 4 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia z dnia 18 lipca 2011r. w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg, których zarządcą jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad (Dz.U. z 2011r. Nr 148 poz.886)  w przypadku reklam świetlnych i podświetlanych ww. stawkę opłaty podwyższa się o 100%.
Reklamy świetlne i podświetlane wymagają uzyskania pozwolenia na budowę.
W przypadku reklamy niepodświetlanych konieczne jest zgłoszenie zamiaru ustawienia reklamy właściwemu organowi. Przed uzyskaniem zarówno pozwolenia na budowę jak i zgłoszenia zamiaru ustawienia tablicy reklamowej konieczne jest uzgodnienie z zarządca drogi krajowej lokalizacji reklamy.

 

Wzór wniosku: tu pobierz

 

III. Miejsce złożenia dokumentów:
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku, ul. Subisława 5, 80-354 Gdańsk-Oliwa, tel. (058) 51-12-400, fax. (058) 51-12-405.

 

IV. Termin i sposób załatwiania wniosków.
Wydanie decyzji (w przypadku p. II) lub opinii w formie pisma następuje w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku oraz wymaganych dokumentów. W przypadku spraw szczególnie skomplikowanych nie później niż w ciągu dwóch miesięcy (art. 35 § 3 kpa). Jednakże zarządca dróg krajowych dokłada wszelkich starań aby sprawy były rozpatrywane w terminie krótszym, bez zbędnej zwłoki.

 

V. Informacje dodatkowe.
Reklama w pasie drogowym może być umieszczona wyłącznie w terenie zabudowanym i na terenach parkingów zlokalizowanych poza terenem zabudowanym za zezwoleniem zarządcy drogi wydanym w formie decyzji administracyjnej. W takim przypadku zgodnie z § 10 ust. 1 Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 stycznia 1986 r. w sprawie wykonania przepisów ustawy o drogach publicznych za umieszczenie reklamy w pasie drogowym pobiera się opłaty. Zgodnie z § 11 za umieszczenie w pasie drogowym bez zezwolenia zarządcy drogi reklamy, zarządca drogi pobiera opłatę pieniężną w wysokości dziesięciokrotnej należnej opłaty.

 

Telefony kontaktowe:
58-51-12-425
58-51-12-427
58-51-12-428
58-51-12-429
faks: 58-51-12-433