Budowa obwodnicy m. Hrebenne w ciągu DK nr 17 wraz z remontem DK nr 17 na odc. Tomaszów Lubelski-Hrebenne


spot.GIF

 

Nr projektu: SPOT/2.1.3./74/04

Umowa o dofinansowanie nr 48/05 z dnia 14.07.2005 r.
Aneks nr 1 z dnia 15.06.2007 r. do Umowy o dofinansowanie Nr 48/05 z dnia 14.07.2005 r.,
Aneks nr 2 z dnia 06.11.2008 r. do Umowy o dofinansowanie Nr 48/05 z dnia 14.07.2005 r..
Wartość całkowita projektu (zgodnie z aneksem nr 2): 71 317 348 PLN
Wartość dofinansowania UE (zgodnie z aneksem nr 2): 49 308 372 PLN


Droga krajowa nr 17 (popularnie zwana „Szosą Lubelską”) jest drogą o łącznej długości 295 km położoną we wschodniej części Polski w województwach mazowieckim oraz lubelskim. Droga biegnie z Warszawy przez Garwolin, Lublin, Zamość do przejścia granicznego z Ukrainą w Hrebenne. Łączy aglomeracje warszawską oraz lubelską z jednym z najczęściej wykorzystywanych polsko-ukraińskich przejść granicznych. Na odcinkach stanowiących obwodnicę Garwolina, Piask i Hrebenne droga posiada aktualnie status drogi ekspresowej S17.

 

Podstawowym celem inwestycji było wyeliminowanie z centrum miasta Hrebenne ruchu drogowego w kierunku (i z kierunku) międzynarodowego przejścia drogowego osobowo-towarowego w Hrebennem oraz podniesienie nośności nawierzchni, parametrów użytkowych i odbudowę odwodnienia na odcinku Tomaszów Lubelski-Hrebenne.

 

Projekt składał się z dwóch części:

 

Część I obejmowała roboty związane z budową obwodnicy m. Hrebenne w ciągu dk nr 17 na obszarze administracyjnym województwa lubelskiego, powiat Tomaszów Lubelski, na terenie gminy Lubczyca Królewska w m. Hrebenne. Długość obwodnicy to 2,006 km.
Rozbudowa drogi po istniejącym przebiegu przez m. Hrebenne nie była możliwa z uwagi na istniejącą gęstą zabudowę siedliskową oraz ukształtowanie terenu (rzeka Prutnik).
Budowa obwodnicy m. Hrebenne miała na celu wyeliminowanie z centrum tej miejscowości ruchu drogowego w kierunku (i z kierunku) międzynarodowego przejścia drogowego osobowo – towarowego w Hrebennym. Parametry techniczne drogi: klasa techniczna drogi – S; kategoria ruchu – KR4; prędkość projektowa – 80km/h; obciążenie nawierzchni – 115kN/oś.
 

Część II obejmowała roboty związane z remontem drogi krajowej nr 17 na odcinku Tomaszów Lubelski – Hrebenne, długości 12,13 km. Droga krajowa na tym odcinku prowadzi z Tomaszowa Lubelskiego w kierunku międzynarodowego drogowego przejścia granicznego w Hrebennym.
Stale narastający ruch drogowy wywołał konieczność rozbudowy infrastruktury Drogowego Przejścia Granicznego (budowa terminala) w celu zwiększenia przepustowości przejścia. Sytuacja taka spowodowała konieczność dokonania remontu nawierzchni drogi krajowej Nr 17 na odcinku prowadzącym do przejścia granicznego – w celu poprawienia cech eksploatacyjnych nawierzchni (równość, szorstkość). Parametry techniczne drogi po remoncie: klasa techniczna drogi - Gp; kategoria ruchu – KR4; prędkość projektowa – Vp=80km/h (z ograniczeniami); obciążenie nawierzchni – 115kN/oś.


Budowa obwodnicy m. Hrebenne (część I)

  • Wykonawca: - konsorcjum firm MSF MONIZ DA MAIA, SERRA& FORTUNATO – EMPREITEIROS S.A. i TEODORO GOMES ALHO & FILHOS, LDA
  • Data podpisania - 8.06.2006 r.
  • Wartość kontraktu - 34 mln zł
  • Okres realizacji - 18 miesięcy
  • Data rozpoczęcia robót: Odcinek I: 07.07.2006 r.
  • Data zakończenia robót: Odcinek I: 06.01.2008 r.
  • Czas trwania robót: Odcinek I: 18  m-cy
  • Data oddania do użytkowania: Odcinek I: 28.04.2008 r.

Podczas realizacji kontraktu wykonano roboty budowlane obejmujące m.in.:

  • Budowę obwodnicy – odcinka drogi krajowej Nr 17, klasy S, KR-4, 115 kN/oś, długości 2006 m
  • Budowę stałego objazdu awaryjnego klasy G, KR-3, długości 317 m w końcowej części trasy po lewej stronie projektowanej obwodnicy;
  • Przebudowę odcinka drogi wojewódzkiej Nr 867, klasy G, KR-3, 100kN/oś, w zakresie skrzyżowania skanalizowanego z projektowaną obwodnicą oraz łącznika z istniejącą drogą krajową;
  • Przełożenie odcinka drogi powiatowej Nr 48589 Hrebenne-Machów, klasy Z, KR-2, 100 kN/oś, w miejscu włączenia do drogi krajowej Nr 17.

Realizacja robót została wykonana zgodnie z warunkami kontraktu. Roboty zakończono 06.01.2008 r.

 

Remont dk nr 17 na odc. Tomaszów Lubelski – Hrebenne (część II)

  • Wykonawca - konsorcjum firm Strabag i PRM „Mosty Łódź”
  • Data podpisania – 3.02.2006 r.
  • Wartość kontraktu – 24 mln zł
  • Okres realizacji – 18 miesięcy
  • Data rozpoczęcia robót: Odcinek II: 06.03.2006 r.
  • Data zakończenia robót: Odcinek II: 20.09.2007 r.
  • Czas trwania robót: Odcinek II: 18 m-cy
  • Data oddania do użytkowania: Odcinek II: 20.09.2008 r.

W czasie trwania kontraktu wykonano roboty kontraktowe m.in. w następującym zakresie:


1. Roboty przygotowawcze obejmujące: 
- rozbiórki i odhumusowanie
2. Roboty zasadnicze obejmujące m.in: 
- wykonanie robót ziemnych 
- ułożenie i przedłużenie przepustów,

- wykonanie podbudów, 
- wykonanie warstw bitumicznych,
- wykonanie odwodnienia pasa drogowego,
3. Roboty wykończeniowe
4. Roboty mostowe polegające na remoncie 2 obiektów mostowych i kładek dla pieszych.

Realizacja robót została wykonana zgodnie z warunkami kontraktu. Roboty zakończono 05.09.2007 r.

 

Nadzór inżyniera

  • Wykonawca – Profil sp. z o.o.
  • Data podpisania – 31.08.2005 r.
  • Wartośc kontraktu – 3,5 mln zł 
  • Okres relizacji - 34 miesiące
  • Kontrakt został zakończony 07.04.2009 r. (z uwzględnieniem 12-miesięcznego okresu zgłaszania wad oraz 3-miesięcznego okresu rozliczeniowego).