Przebudowa drogi krajowej nr 7 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku Białobrzegi - Jedlińsk


spot.GIF

 

Nr projektu: SPOT/2.1.3/152/05
Podpisanie umowy o dofinansowanie: 21.09.2007 r.
Wartość projektu:  466 106 781,12 zł.
Wydatki kwalifikowane: 458 704 993,32 zł.
Udział UE: 344 028 744,99 zł.

 

Droga krajowa nr 7 jest jedną z najważniejszych dróg krajowych o znaczeniu międzynarodowym (E-77) (jest to droga długości łącznie 720 km prowadząca z Gdańska przez Warszawę do granicy ze Słowacją w Chyżnem). Zapewnia połączenia między krajami skandynawskimi, a południem Europy. W układzie krajowym umożliwia połączenie części wschodniej z centralną i południową częścią kraju. W układzie regionalnym Mazowsza, droga krajowa nr 7 jest podstawowym ciągiem drogowym łączącym Warszawę z drugim co do wielkości miastem na Mazowszu-Radomiem.
Planowana rozbudowa drogi krajowej nr 7 jest częścią większego zadania inwestycyjnego, jakim jest budowa drogi ekspresowej nr S7 z Warszawy przez Radom do Krakowa.


Przed rozpoczęciem realizacji projektu droga nr 7 na odcinku Białobrzegi - Jedlińsk posiadała jedną jezdnię o szerokości 11,0 m wraz z utwardzonymi poboczami (7,0 +2 x 2,0 m). Nawierzchnia jezdni znajdowała się w bardzo złym stanie technicznym stwarzającym zagrożenie dla bezpieczeństwa użytkowników. Zabiegi poprawiające stan nawierzchni były konieczne na 56,2%, a zalecane było na 97, 5% dł. odcinka. Stan techniczny obiektów inżynierskich usytuowanych w ciągu przebiegu drogi krajowej nr 7 był zróżnicowany. Z trzech obiektów znajdujących się na odcinku dwa były w stanie zadowalającym, natomiast jeden wymagał pilnego remontu. Nośność wszystkich obiektów nie odpowiadała obecnym wymaganiom dla dróg krajowych.

 

Przedsięwzięcie obejmowało:

  • rozbudowę istniejącej jednojezdniowej drogi krajowej nr 7 na odcinku: od końca obwodnicy Białobrzegów do skrzyżowania w miejscowości Kępiny (km 475+0,547) i przystosowanie jej do parametrów dwujezdniowej drogi ekspresowej,
  • rozbudowę istniejącej jednojezdniowej drogi krajowej nr 7 na odcinku: od skrzyżowania Kępiny do Jedlińska (km 459+0,594) i przystosowanie jej do parametrów dwujezdniowej drogi głównej ruchu przyspieszonego.
  • Przebudowę geometrii istniejącej jezdni i przystosowanie jej do parametrów technicznych drogi ekspresowej
  • Budowę nowej nawierzchni na przebudowywanej jezdni istniejącej i dobudowywanej
  • Budowę nowych obiektów inżynierskich pod dwie jezdnie (istniejącą i dobudowywaną) Ograniczenie dostępności przebudowywanej drogi do wymagań odpowiadających drodze ekspresowej
  • Budową nowych obiektów, urządzeń bezpieczeństwa ruchu, ochrony ekologicznej,
  • Budową nowej i przebudowę istniejącej infrastruktury pod- i naziemnej.

Łączna długość inwestycji to 15,70 km oraz 21 obiektów inżynierskich.

 

Celem realizacji projektu był: wzrost nośności nawierzchni do 115 kN/oś, wzrost przepustowości analizowanego odcinka, spadek liczby wypadków i ofiar śmiertelnych, spadek kosztów eksploatacji pojazdów, spadek kosztów czasu i wypadków oraz spadek kosztów emisji spalin. Ponadto należy się spodziewać poprawy warunków do rozwoju inwestycji w obszarze powiatu białobrzeskiego, co z kolei zwiększy liczbę nowych miejsc pracy w sektorach innych niż rolnictwo. Dzięki lepszej komunikacji i dostępności poprawi się też poziom życia mieszkańców regionu. Nowe parametry techniczne drogi i poprawa jej bezpieczeństwa znacząco wpłynie na wzrost komfortu jazdy podróżujących.

 

Kontrakt na roboty budowlane:

  • Wykonawca - Acciona Infraestructuras S.A. i Mostostal Warszawa S.A.
  • Data podpisania kontraktu: 06.07.2006 r.
  • Wartość kontraktu - 404 mln zł
  • Planowany czas realizacji - 19 miesięcy
  • Wartość kontraktu na roboty ostatecznie  wzrosła do kwoty 407 885 396,72 zł.

Kontrakt na Zarządzanie i nadzór:

  • Wykonawca - Scott Wilson
  • Data podpisania kontraktu - 25.05.2006 r.
  • Wartość kontraktu - 6,7 mln zł
  • Planowany czas realizacji kontraktu - 35 miesięcy
  • Ostateczna wartość prac nadzoru wzrosła do  kwoty 7 830 772,02 zł