Tempo degradacji - Dane SOSN 1993-2007 z prognozą na 2008
Tempo degradacji - Dane SOSN 1993-2007 z prognozą na 2008


Główną przyczyną pogarszania się stanu technicznego nawierzchni jest wzrastający, z roku na rok, ruch pojazdów ciężarowych [Wyniki obciążenia w ESAL 100 kN/oś (równoważnych obciążeń 100 kN na pojedynczą oś — powszechnie stosowanej międzynarodowej miary obciążenia ruchem, z uwzględnieniem oddziaływania ruchu ciężkiego), na podstawie analizy pomiarów GPR ‘2005].
Synteza wyników pochodząca z Generalnego Pomiaru Ruchu wykonanego w 2005 roku, wskazuje, że na naszej sieci wskaźnik wzrostu ruchu 2005/2000 wyniósł w kategorii dróg:
§        międzynarodowych  —  1,44 (najwyższy wskaźnik w kraju),
§        pozostałych krajowych   1,25,
§       krajowych ogółem —   1,31 (najwyższy wskaźnik w kraju),
w stosunku do średniej krajowej wynoszącej tylko 1,18.
Stanowi on najwyższy wskaźnik przyrostu ruchu w całym kraju, co pokazuje Tabela 1.

Tabela 1 - Średni dobowy ruch (SDR) na sieci dróg krajowych w podziale funkcjonalnym dla kraju i województw w 2005 roku [2].

 

Lp.

Województwo

Drogi

międzynarodowe

pozostałe krajowe

krajowe ogółem

SDR2005 poj./dobę

Wskaźnik wzrostu 2005/2000

SDR2005 poj./dobę

Wskaźnik wzrostu 2005/2000

SDR2005 poj./dobę

Wskaźnik wzrostu 2005/2000

1

Dolnośląskie

12126

1,31

6094

1,20

8927

1,26

2

Kujawsko-Pomorskie

11780

1,20

6636

1,17

8154

1,18

3

Lubelskie

8342

1,10

4785

1,17

5966

1,14

4

Lubuskie

11448

1,35

4616

1,11

7331

1,26

5

Łódzkie

16823

1,15

6569

1,10

10206

1,13

6

Małopolskie

16280

1,13

7905

1,13

10636

1,13

7

Mazowieckie

18093

1,17

5527

1,13

9235

1,15

8

Opolskie

17752

1,35

5241

1,09

6706

1,17

9

Podkarpackie

10609

1,23

6286

1,24

8077

1,24

10

Podlaskie

9043

1,44[1] !

4451

1,25

5492

1,31

11

Pomorskie

15077

1,20

5742

1,20

8927