Główną przyczyną pogarszania się stanu technicznego nawierzchni jest wzrastający, z roku na rok, ruch pojazdów ciężarowych [Wyniki obciążenia w ESAL 100 kN/oś (równoważnych obciążeń 100 kN na pojedynczą oś — powszechnie stosowanej międzynarodowej miary obciążenia ruchem, z uwzględnieniem oddziaływania ruchu ciężkiego), na podstawie analizy pomiarów GPR ‘2005].
Synteza wyników pochodząca z Generalnego Pomiaru Ruchu wykonanego w 2005 roku, wskazuje, że na naszej sieci wskaźnik wzrostu ruchu 2005/2000 wyniósł w kategorii dróg:
§ międzynarodowych — 1,44 (najwyższy wskaźnik w kraju),
§ pozostałych krajowych — 1,25,
§ krajowych ogółem — 1,31 (najwyższy wskaźnik w kraju),
w stosunku do średniej krajowej wynoszącej tylko 1,18.
Stanowi on najwyższy wskaźnik przyrostu ruchu w całym kraju, co pokazuje Tabela 1.
Tabela 1 - Średni dobowy ruch (SDR) na sieci dróg krajowych w podziale funkcjonalnym dla kraju i województw w 2005 roku [2].
Lp. |
Województwo |
Drogi | |||||
międzynarodowe |
pozostałe krajowe |
krajowe ogółem | |||||
SDR2005 poj./dobę |
Wskaźnik wzrostu 2005/2000 |
SDR2005 poj./dobę |
Wskaźnik wzrostu 2005/2000 |
SDR2005 poj./dobę |
Wskaźnik wzrostu 2005/2000 | ||
1 |
Dolnośląskie |
12126 |
1,31 |
6094 |
1,20 |
8927 |
1,26 |
2 |
Kujawsko-Pomorskie |
11780 |
1,20 |
6636 |
1,17 |
8154 |
1,18 |
3 |
Lubelskie |
8342 |
1,10 |
4785 |
1,17 |
5966 |
1,14 |
4 |
Lubuskie |
11448 |
1,35 |
4616 |
1,11 |
7331 |
1,26 |
5 |
Łódzkie |
16823 |
1,15 |
6569 |
1,10 |
10206 |
1,13 |
6 |
Małopolskie |
16280 |
1,13 |
7905 |
1,13 |
10636 |
1,13 |
7 |
Mazowieckie |
18093 |
1,17 |
5527 |
1,13 |
9235 |
1,15 |
8 |
Opolskie |
17752 |
1,35 |
5241 |
1,09 |
6706 |
1,17 |
9 |
Podkarpackie |
10609 |
1,23 |
6286 |
1,24 |
8077 |
1,24 |
10 |
Podlaskie |
9043 |
1,44[1] ! |
4451 |
1,25 |
5492 |
1,31 |
11 |
Pomorskie |
15077 |
1,20 |
5742 |
1,20 |
8927 |