Zgodnie z zasadami, co roku oceniane są wszystkie (!) drogi krajowe w Polsce, w tym wszystkie będące w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Oddziału w Białymstoku.
System SOSN ocenia stan techniczny nawierzchni, uwzględniając międzynarodowe standardy stosowane w zakresie diagnostyki, na drogach krajowych – zarówno o nawierzchniach bitumicznych jak i betonowych.
Ocenie, która ma zastosowanie w całej GDDKiA, nie podlegają autostrady i drogi krajowe, które znajdują się w budowie, przebudowie i/lub odnowie.
Na Podlasiu ocenę SOSN dokonuje się co roku, np. w sezonie pomiarowym od maja do września ub.r. wykonano na wszystkich drogach krajowych województwa podlaskiego.
Pomiarowi automatycznemu podlegają następujące parametry stanu technicznego (wg SOSN) jak:
· głębokość kolein,
· właściwości przeciwpoślizgowe,
· równość podłużną;
Natomiast wskaźniki spękań i stanu powierzchni – oceniane są dzięki pomiarowi półautomatycznemu (w systemie oceny wizualnej SOWA-1).
Według danych SOSN, nawierzchni wymagających natychmiastowego remontu (czyli w stanie złym) jest w naszym województwie 12 ÷ 13 procent (odpowiednio lata 2006-2007) długości sieci dróg krajowych będących w zarządzie białostockiego oddziału GDDKiA.
Tymczasem w większości województw w kraju, takich złych odcinków jest ponad 20 procent.
Dla odmiany w stanie dobrym jest 62 procent długości dróg krajowych woj. podlaskiego.
To sprawia, że należymy wg rankingu, do czterech województw (lubuskie, zachodniopomorskie, podlaskie i dolnośląskie), w których wskaźnik nawierzchni w stanie dobrych przekracza 60 proc.
Najgorzej jest w woj. kujawsko-pomorskim (poniżej 40 proc. dobrych dróg) i małopolskim - (mniej niż 45 proc.).
Raport (opracowanie: GDDKiA Biuro Studiów, Warszawa, marzec 2008 r.) zawiera oprócz oceny SOSN dla wszystkich dróg krajowych w Polsce (co oznacza, że znajduje się komplet DK będących w administracji tut. Oddziału w Białymstoku), także załącznik stanowiący odrębną analizę stanu i propozycjami zabiegów do wykonania na głównych ciągach komunikacyjnych w Polsce, tj. tylko wybranych drogach krajowych o numerach od 1 do 22, co ilustruje mapka z Raportu (rysunek nr 15, strona 17).
W ubiegłym roku na odnowy nawierzchni, wzmocnienia oraz przebudowy dróg i mostów (oprócz bieżącego utrzymania i działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu) białostocki oddział GDDKiA wydał około 140 mln zł. W tym roku będzie to ponad 325 mln zł (wliczamy w to także całkowitą przebudowę tak zniszczonych odcinków jak np. Białystok - Katrynka).