Komentarz Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad Oddział w Szczecinie do artykułu "W regionie koszalińskim dróg nie zbudują" zamieszczonego w Głosie Koszalińskim 19.01.2009


       Drogi krajowe jak sama nazwa wskazuje są drogami o znaczeniu ponad regionalnym. O priorytetach inwestycyjnych decyduje się patrząc na cały kraj. Decydują o tym kwestie obiektywne, przede wszystkim natężenie ruchu, stopień nieprzystosowania dotychczasowych rozwiązań do obecnego i przyszłego obciążenia ruchem oraz priorytety rozwoju sieci drogowej.


        Obszarem działania GDDKiA O/Szczecin jest Województwo Zachodniopomorskie. O podejmowanych działaniach inwestycyjnych w żadnym stopniu nie decyduje przynależność terytorialna do jednego z byłych województw, z których w 1999 roku powstało Województwo Zachodniopomorskie (Województwo Zachodniopomorskie powstało z byłych województw szczecińskiego, koszalińskiego oraz części województw: gorzowskiego, pilskiego i słupskiego). Na każdej inwestycji w infrastrukturę drogową skorzysta cały region. Patrząc na rozkład obciążenia ruchem sieci drogowej w województwie zachodniopomorskim widać wyraźnie że w pierwszej kolejności realizowana jest modernizacja i budowa dróg na odcinkach o największym obciążeniu ruchem. 


mapa woj_zachodniopom A0 VIII 200743322thh.jpg 


     


         W planie budowy dróg krajowych na lata 2008-2012 na drogach podlegających Oddziałowi Szczecin wymieniono przede wszystkim budowę drogi ekspresowej S-3 (SDR na DK3 na odcinku Szczecin Gorzów wynosi 10-15 tys. pojazdów), która jest największą inwestycją infrastrukturalną w historii Pomorza Zachodniego. Stąd największe zaangażowanie inwestycyjne w to właśnie zadanie. W planie tym jest również obwodnica Stargardu Szczecińskiego (SDR na przejściu przez Stargard wynosi powyżej 15 tys. pojazdów). Będzie również realizowana w tym roku obwodnica Nowogardu na drodze nr 6 (SDR na przejściu przez Nowogard wynosi powyżej 15 tys. pojazdów), która szczególnie w sezonie wakacyjnym znacząco skróci czas podróży DK6. Obecnie trwają prace przygotowawcze do budowy obwodnicy Szczecinka (SDR na przejściu przez Szczecinek wynosi 10-15 tys. pojazdów), trwa sporządzanie oceny oddziaływania inwestycji na środowisko i realizowane są prace projektowe.


           Odnowy nawierzchni są prowadzone na odcinkach, na których zachodzi taka konieczność ze względu na stan w jakim znajduje się droga. Prace remontowe prowadzone będą w roku 2009 na terenie całego województwa. W odniesieniu do zarzucanej w artykule dominacji „regionu szczecińskiego” pod względem ilości prowadzonych remontów poniżej zamieszczamy mapę z zaznaczoną lokalizacją odcinków.


mapa woj_zachodniopom A0 VIII 2007_1g444tw4fthh.jpg