Obwodnica Żar
Oddanie do użytku


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską

Pierwszy etap obwodnicy m. Żary stanowiła budowa odcinka drogi o długości 2,6 km – Trasa XXX-lecia w Żarach – w ciągu drogi krajowej nr 27, który został oddany do użytku w grudniu 1998 roku. Ten fragment powstającego obejścia odciążył ul. Okrzei oraz ul. Katowicką w Żarach o dużo gorszych parametrach technicznych i znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie zwartej zabudowy mieszkalnej.

Nowa droga miała jezdnię o szerokości 7 m i pobocza o szerokości 2 m, a dopuszczalne obciążenie określono na 100 kN/oś.

Koszt inwestycji to ok. 2,5 mln EUR, z czego 1,6 mln pochodzi z budżetu, a 0,9 to środki z funduszu Phare.

Drugi etap żarskiej obwodnicy podzielony został na dwa zadania:

Ø Pierwsze: to budowa odcinka obejścia Żar – stanowiącego kontynuację etapu I – o długości 4,12 km, biegnącego w ciągu drogi krajowej nr 27 od skrzyżowania z ulicą Serbską i Katowicką do skrzyżowania z ulicą Zielonogórską. Dodatkowymi elementami związanymi z tym zadaniem były: modernizacja ulicy Wapiennej w Żarach, jako drogi zbiorczej, długości 1,4 km oraz przełożenie drogi lokalnej o długości 0,157 km.
Odbioru robót dokonano w grudniu 2000 roku. Zadanie zrealizowano ze środków budżetowych oraz pozyskanych z funduszu Phare, łącznie na kwotę 1,95 mln EUR (0,34 mln – budżet, 1,61 – Phare). Wykonawcą tego zadania, jak również etapu I, była firma BÖGL-BUD ze Szczecina.

Ø Drugie: to modernizacja drogi krajowej nr 27 na odcinku o długości ok. 19 km. Prace remontowe wykonała niemiecka firma Berger Bau, a koszt zadania wyniósł ok. 5,5 mln EUR, z czego 1,5 mln to środki pochodzące z funduszu Phare. Roboty odebrano w listopadzie 2000 roku.


Ostatnim – III etapem – jest odcinek o długości 2,355 km, biegnący od ulicy Zielonogórskiej do ulicy Żagańskiej w Żarach, łączący drogę krajową nr 27 z drogą krajową nr 12. Cena ofertowa wykonawcy, tj. Przedsiębiorstwa Robót Drogowych LUBARTÓW S.A., wyniosła 1,87 mln EUR netto, w tym współfinansowanie Phare 1,34 mln EUR.

Uroczyste oddanie do użytku ostatniego odcinka żarskiej obwodnicy odbędzie się 12 grudnia 2005 roku.

Jezdnia nowego odcinka drogi ma szerokość 7 m, a pobocza 2,25 m. Obciążenie dopuszczalne to 115 kN/oś.

Wybudowanie ostatniego fragmentu obwodnicy spowodowało połączenie wszystkich dróg krajowych wchodzących do miasta, co wyeliminuje ruch tranzytowy przejeżdżający przez jego centrum. Budowa obwodnicy służy również poprawie bezpieczeństwa ruchu na drogach w mieście oraz zahamowaniu dewastacji infrastruktury komunikacyjnej miasta.