Drogi krajowe w Polsce coraz bardziej bezpieczne
Polskie drogi krajowej, zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad są coraz bardziej bezpieczne. W porównaniu z rokiem 2007, w br. liczba ofiar wypadków drogowych spadła radykalnie – o prawie 30 proc. W 2009 roku zginęły 273 osoby mniej.

W 2007 roku liczba śmiertelnych ofiar wypadków na drodze krajowej nr 8 wyniosła 64. Droga ta jako pierwsza została objęta programem poprawy bezpieczeństwa ruchu „Drogi Zaufania”, realizowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. W 2009 roku ofiar było tu 41. Daje to spadek o 36 proc. Na drogach krajowych o numerach od 1 do 9 liczba zabitych w 2007 roku wyniosła 352 a w 2009 roku – 224, co oznacza spadek o 37 proc. Na wszystkich drogach krajowych (18 tys. km) w 2007 roku zginęło 947 osób, w 2009 roku 674 – spadek o 29 proc. Ogólny stan techniczny prawie 60 proc. sieci dróg krajowych jest dobry lub bardzo dobry i nie wymaga żadnych modernizacji.

Tymczasem od lat radykalnie rośnie liczba kierowców prowadzących auta pod wpływem alkoholu. W 2001 roku policja zatrzymała 68,6 tys. takich osób, w 2004 roku 78 tys., w 2007 roku 79,2 tys., a w 2008 roku prawie 84 tys. Zdaniem policji to właśnie jazda pod wpływem alkoholu i nadmierna prędkość są przyczyną zdecydowanej większości wypadków drogowych w Polsce. ­– Gołym okiem widać, że polski krajobraz  drogowy ulega poprawie. Drogi są w coraz lepszym stanie. Ale dla pijanego, pozbawionego wyobraźni kierowcy nawet autostrada i droga ekspresowa będzie drogą złą i niebezpieczną – ocenia Marek Konkolewski z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.

GDDKiA stara się walczyć z ponurymi statystyki realizując program „Drogi Zaufania”. Powstał on, by chronić życie i zdrowie użytkowników dróg krajowych. Jego celem jest zmniejszenie do 2013 r. liczby śmiertelnych ofiar wypadków na drogach krajowych o 75 proc. To pierwszy kompleksowy program poprawy bezpieczeństwa drogowego w Polsce. Składa się przede wszystkim z prac inżynieryjnych, które mają poprawić bezpieczeństwo kierowców, pieszych i rowerzystów. W wielu miejscach wymieniana jest nawierzchnia, remontowane są zatoki autobusowe, układane są chodniki, powstają ścieżki rowerowe, montowana jest sygnalizacja świetlna. GDDKiA buduje kładki dla przechodniów, bariery ochronne oraz latarnie oświetlające przejścia dla pieszych. W najniebezpieczniejszych miejscach dopuszczalna prędkość ograniczana jest do 50 km/h. By egzekwować ten zakaz, wzdłuż dróg krajowych instalowane są oznakowane fotoradary. W ramach „Dróg zaufania" prowadzone są też działanie edukacyjne, których celem jest zmiana niebezpiecznych zachowań w ruchu drogowym. Do 2013 r. program „Drogi zaufania" przynieść ma spadek o 75 proc. liczby ofiar śmiertelnych, ginących w wypadkach na wszystkich drogach krajowych.

21.08.2009