Rekomendacje KOPI dla dwóch odcinków S8 w podlaskim
Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie ustaliła (protokoły z 4 i 11 stycznia) rekomendowany do dalszych prac przebieg drogi ekspresowej S8 na odcinku od granicy województwa mazowieckiego do planowanej obwodnicy Zambrowa i Wiśniewa oraz od tej właśnie obwodnicy - do Jeżewa.

Są to obecnie odcinki drogi krajowej o standardzie GP. Ze względu na duże i stale rosnące natężenie ruchu - do 2012 roku mają zostać przebudowane do standardu drogi ekspresowej S8. Według ustaleń KOPI mają to być 2 jezdnie po 2 pasy ruchu (docelowo2x3), z prędkością miarodajną 110 km/h i obciążeniem nawierzchni 115 kN/oś.
 
Oba projektowane odcinki S8 mają spełniać standardy ochrony przyrody - planowane są na nich ekrany akustyczne i wały ziemne, podczyszczanie wód z pasa drogowego, przejścia dla zwierząt i ogrodzenia drogi uniemożliwiające wtargnięcie zwierząt na jezdnię.



I tak odcinek od granicy województwa do obwodnicy Zambrowa ma 14,8 km i został zaprojektowany w dwóch wariantach. Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych w Warszawie (podobnie jak obradujący wcześniej w Białymstoku Zespół Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych) pozytywnie zaopiniowała wariant II - z północnym obejściem miejscowości Wyszomierz i Ostróżne i dwoma bezkolizyjnymi skrzyżowaniami - węzły: "Wyszomierz" i "Szumowo". Ten wariant będzie rekomendowany Wojewodzie we wniosku o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych z jednym zastrzeżeniem - zdaniem KOPI  można rozważyć jeszcze rezygnację z węzła "Wyszomierz" z jednoczesnym przedłużeniem zaprojektowanej  drogi dla komunikacji autobusowej od Wyszomierza do węzła Promienica.
Zgodnie z ustaleniami trzeba będzie też zaprojektować lokalizacje oraz rodzaje Miejsc Obsługi Podróżnych oraz przeanalizować  możliwość dostosowania istniejących obiektów obsługi podróżnych do odpowiedniego rodzaju MOP.



Z kolei na odcinku od Wiśniewa do Jeżewa (29,4 km) Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych w Warszawie uznała, ze optymalnym rozwiązaniem będzie połączenie wariantu I (dwie jezdnie po stronie -północnej istniejącej drogi do węzła "Gosie") z warintem II - od węzła "Gosie" do Jeżewa z obwodnicą Mężenina po stronie południowej i obejściem miejscowości Krzewo Stare po stronie północnej. I taki "połączony wariant" będzie rekomendowany Wojewodzie.