I. Podstawowe informacje o inwestycji
- Oddział - Rzeszów
- długość – 34,75 km
- obecny etap – oddany do użytkowania
- lata realizacji - 2010 – 2014
- wartość projektu – 2 350 921 873,35 PLN (brutto)
1. etap zrealizowany:
- 14.04.2008 r.- uzyskanie decyzji środowiskowej dla odcinka znajdującego się na obszarze województwa małopolskiego
- 09.09.2008 r.- uzyskanie decyzji środowiskowej dla odcinka znajdującego się na obszarze województwa podkarpackiego
- 07.07.2010r. - podpisanie umowy na realizację kontraktu z Wykonawcą tj. konsorcjum firm w składzie: SIAC Construction Ltd., Hydrobudowa Polska S.A., Aprivia S.A., PBG S.A.
- 07.05.2013 – podpisanie Umowny na kontynuację budowy z nowym Wykonawcą tj. konsorcjum firm w składzie: Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o. o., Budimex S.A.
- 30.10.2014r. - oddano do ruchu ciąg główny przedmiotowego odcinka autostrady,
- 16.06.2015r. - Inżynier Kontraktu zgodnie z Klauzulą 10.1 Warunków Kontraktu (Przejęcie Robót i Odcinków) wystawił Świadectwo Przejęcia Robót zrealizowanych w ramach przedmiotowego Kontraktu, w którym zakończenie robót zostało określone na dzień 16.06.2015.
II. Opis inwestycji
1. Przebieg drogi
Projekt zlokalizowany jest na terenie województw: małopolskiego i podkarpackiego. Na terenie województwa małopolskiego trasa przebiega przez miasto Tarnów i gminę Lisia Góra. Na terenie województwa podkarpackiego trasa przebiega przez gminy Czarna, Żyraków i Dębica. Początek odcinka umiejscowiony jest w pikietażu 502+796,97 na terenie miasta Tarnów na południe od miejscowości Brzozówka, na północny wschód od centrum miasta. Koniec projektowanego odcinka znajduje się w pikietażu 537+550,00 na terenie miejscowości Zaborowia między miejscowościami Brzeźnica i Pustynia na północ od Dębicy.
PLAN ORIENTACYJNY_1
PLAN ORIENTACYJNY_2
2. Podstawowe parametry techniczne:
- klasa techniczna drogi – A
- prędkość projektowa -120 km/h
- prędkość miarodajna – 130 km/h
- liczba pasów ruchu – 2x2 docelowo 2x3
- szerokość pasa ruchu – 3,75 m
- szerokość opasek wewnętrznych - 0,5 m
- szerokość pasa awaryjnego – 3,0 m
- szerokość pasa dzielącego wraz z opaskami – 12,5m
- szerokość poboczy gruntowych – 1,25 m
- skrajnia pionowa – 5,0 m
- obciążenie nawierzchni – 115 kN/oś
3. Zakres inwestycji:
W ramach inwestycji zrealizowano:
- budowę 34,75 km autostrady,
- budowę węzłów: Dębica Zachód wraz z SPO oraz Dębica Wschód wraz SPO
- budowę obiektów inżynierskich: mosty, estakady, wiadukty, przejścia dla pieszych, przejścia dla zwierząt
- budowę przepustów ramowych,
- budowę przepustów rurowych,
- budowę MOP-ów I kat.: Jastrząbka i Jawornik
- budowę Obwodu Utrzymania Autostrady (OUA)
- budowę Drogowego Odcinka Lotniskowego
- przebudowę istniejącej sieci dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych
- budowę dróg dojazdowych do obsługi przyległego terenu
- budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu i ogrodzenia autostrady
- budowę urządzeń ochrony środowiska (odwodnienie, przejścia dla zwierząt średnich nad autostradą, przejścia dla zwierząt małych pod autostradą, przejścia dla płazów zespolone z przepustami pod autostradą, ekrany akustyczne, zieleń)
- przebudowę i budowę infrastruktury technicznej
- budowę urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych
- budowę urządzeń melioracyjnych
- budowę urządzeń sieci elektroenergetycznej (oświetlenie, zasilanie, wysokie napięcie SN, NN)
- budowę urządzeń telekomunikacyjnych
- budowę urządzeń sieci gazowej
4. Obiekty inżynierskie:
Realizacja zadania obejmowała wykonanie następujących obiektów:
- 5 mostów: MA-100, MA-100A, MA-102, MA-110A, MA-113
- 9 wiaduktów w ciągu autostrady: WA-101, WA-103, WA-106, WA-109, WA-111, WA-112A, WA-117, WA-120/121, WA-122
- 14 wiaduktów drogowych: WD-97, WD-98, WD-99, WD-104, WD-104A, WD-106A, WD-107, WD-107A, WD-108, WD-112, WD-114, WD-115, WD-116, WD-124
- 1 estakada E-118
- 1 przejście dla pieszych PA-116A
- 3 przejścia dla zwierząt WD-104A, WD-106A, WD-107A
5. Węzły
- węzeł Dębica Zachód - to dwupoziomowy węzeł typu „trąbka”, który stanowi połączenie autostrady A4 z istniejąca drogą powiatową 1180R. W bliskiej okolicy węzła znajduje się Obwód Utrzymania Autostrady w Żyrakowie
- węzeł Dębica Wschód - to dwupoziomowy węzeł typu „trąbka”, który stanowi połączenie autostrady A4 z istniejąca drogą powiatową 1288R
6. MOP-y
- kategorii I „Jawornik”
- kategorii I „Jastrząbka”
III. Ochrona środowiska
W zakresie zrealizowanej inwestycji wykonano:
- przejścia dla zwierząt w celu ochrony dziko żyjącej fauny,
- urządzenia podczyszczających wody opadowe,
- zbiorniki retencyjne i retencyjno – odparowujące
- nasadzenia zieleni izolacyjnej