System "Zaprojektuj i zbuduj" - złożenie wniosków
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że zostały złożone wnioski o dopuszczenie do udziału w przetargu na "Przygotowanie i zarządzanie programem pilotażowym systemu Zaprojektuj i Zbuduj - Zamówienie nr 2".

Lista złożonych wniosków – zobacz

I etap Programu pilotażowego systemu „Zaprojektuj i Zbuduj” jest objęty projektem unijnym 2006/PL/16/C/PA/003 – „Wsparcie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w procesie przygotowania i wdrażania projektów współfinansowanych z funduszy europejskich w perspektywie budżetowej 2007-2013” współfinansowanym z Funduszu Spójności. Środki z tego projektu zostaną przeznaczone na sfinansowanie opracowania Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia na Wykonawców „Zaprojektuj i Zbuduj” oraz przeprowadzenie niezbędnych analiz.

W przeciwieństwie do realizacji inwestycji w systemie „tradycyjnym” gdzie wykonawca zamówienia realizuje roboty według dostarczonego przez Zamawiającego projektu, w systemie „Zaprojektuj i Zbuduj” na zlecenie Zamawiającego opracowany jest jedynie wstępny projekt inwestycji. Na tej podstawie, przy pomocy zatrudnionego przez Zamawiającego konsultanta opracowywana jest dokumentacja przetargowa. Następnie w wyniku postępowania przetargowego wyłaniany jest generalny wykonawca zamówienia, który sporządza projekt budowlany, uzyskuje pozwolenie na budowę a późnej realizuje roboty według wykonanego przez siebie projektu. Ten typ rozwiązań nie był jeszcze w polskim drogownictwie wykorzystywany na szeroką skalę.

Celem Programu pilotażowego jest zbadanie przydatności systemu „Zaprojektuj i Zbuduj” dla dużych projektów drogowych w polskich warunkach techniczno- formalnych, sprawdzenie korzyści terminowych czy finansowych oraz możliwości zminimalizowania problemów przy realizacji inwestycji w ramach tego systemu w stosunku do systemu tradycyjnego. Idea programu pilotażowego stanowi odpowiedź na zgłaszane postulaty i wnioski dotyczące poszukiwań nowych formuł kontraktowych, które pozwoliłyby zredukować lub całkowicie wyeliminować niektóre problemy natury technicznej czy formalno-prawnej występujące przy inwestycjach realizowanych w dotychczasowym systemie oraz zmniejszyć koszt i czas trwania inwestycji.