S8 przez Warszawę - dlaczego tak drogo?
Wybudowanie m.in. 13 wiaduktów, 5 zbiorników retencyjnych, jednego węzła drogowego, kilku kilometrów ścian oporowych i szczelinowych na tylko 10 kilometrach pierwszego odcinka obwodnicy Warszawy, drogi ekspresowej S8 Konotopa-Powązkowska, jest przyczyną znacznie wyższego kosztu powstania tej trasy, w stosunku do innych dróg budowanych w naszym kraju – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w nawiązaniu do piątkowej publikacji Gazety Wyborczej.

Wśród przyczyn znacznie wyższych kosztów wybudowania tej drogi jest także fakt, że powstanie ona na terenach miejskich, bardzo silnie zurbanizowanych, co spowoduje niespotykaną w innych miejscach kraju kolizję z tzw. urządzeniami obcymi np. linią kolejową obsługującą hutę Lucchini, co wymaga budowy 4 km nowego toru, a także kolizję z dużym kolektorem burzowym obsługującym Warszawę.

Sam koszt wybudowania 10 kilometrów drogi wyniesie zatem około 310 mln złotych netto, ale budowa wymienionych wyżej elementów (roboty mostowe, kolejowe i pozostałe prace inżynierskie) będą kosztowały około 1,3 mld złotych bez podatku VAT.