III Forum Drogowe: o usprawnieniach i o ekologii
Powołanie Zespołu Wspólnych Inicjatyw, który zajmie się uelastycznianiem obowiązujących procedur i przepisów prawa i ułatwianiem funkcjonowania przedsiębiorstw drogowych oraz propozycja współpracy na forum Polskiego Kongresu Drogowego dla pozarządowych organizacji ekologicznych to najważniejsze ustalenia III Forum Drogowego, które odbyło się w dniach 17-18 października br. w Warszawie.

„Mamy na najbliższe pięć lat gwarancję wysokich nakładów finansowych na rozwój infrastruktury drogowej w Polsce. Rządowy program przewiduje, że do roku 2012 na drogi krajowe wydamy 121 miliardów złotych. By te środki efektywnie wykorzystać, by powstały odpowiednie odcinki autostrad czy dróg ekspresowych musimy jeszcze uelastycznić przepisy prawa i obowiązujące procedury, które często utrudniają prowadzenie prac budowlanych. Temu służyć będzie właśnie Zespół Wspólnych Inicjatyw” – powiedział Zbigniew Kotlarek, prezes Polskiego Kongresu Drogowego.

Zarząd Polskiego Kongresu Drogowego zaprosił do udziału w Zespole przedstawicieli producentów maszyn i materiałów budowlanych, projektantów i firmy budowlane, by to właśnie praktycy wskazali, jakie przepisy stanowią zbędną biurokrację.

Ważną decyzją III Forum Drogowego jest także propozycja współpracy złożona pozarządowym organizacjom ekologicznym. Zdaniem uczestników Forum ujawniające się wątpliwości czy konflikty pomiędzy drogowcami a ekologami wynikają z braku wymiany informacji oraz niezbyt ścisłej współpracy na etapie przygotowania inwestycji infrastrukturalnych.

Dlatego też Polski Kongres Drogowy, jako pozarządowa organizacja zrzeszająca administrację drogową wszystkich szczebli, firmy budowlane, producentów maszyn i materiałów budowlanych oraz projektantów widzi jako pilną potrzebę konieczność nawiązania takiej właśnie współpracy.

Zdaniem prezesa PKD Zbigniewa Kotlarka zbliżenie obu środowisk, stworzenie swego rodzaju platformy wymiany poglądów czy nawet wspólna analiza konkretnych przypadków, przyczyni się do eliminacji potencjalnych konfliktów.

„Tylko to, co w kwestiach środowiska zdarzyło się w tym roku, tylko to, co w tych sprawach w tym roku powiedziano obliguje niejako branżę drogową do wyciągnięcia ręki w kierunku naukowców i przyrodników, byśmy wspólnie wzięli udział w realizacji najpoważniejszego programu inwestycyjnego w historii naszego kraju. Branża drogowa ma głęboką świadomość ekologiczną i chcielibyśmy, by nasi partnerzy mieli równie szeroką wiedzę na temat rozwoju dróg – dlaczego ważne są te a nie inne trasy, dlaczego trzeba się spieszyć z budową i wydawaniem przeznaczonych na ten cel środków” – powiedział Kotlarek.

Uczestnicy Forum decydując o nawiązaniu współpracy z przyrodnikami odwołali się także do niedawnego badania społecznego, które przeprowadził „Dziennik”. Wynika z niego, że to, czego najbardziej oczekują obecnie Polacy, to właśnie budowa nowoczesnych tras.
„Drogowcy zadeklarowali dziś, że jeszcze mocniej niż dotychczas zajmą się ochroną przyrody. Czekamy na pozytywny sygnał ze strony pozarządowych organizacji ekologicznych. Nasza współpraca, nasze porozumienie jest oczekiwane przez społeczeństwo” – dodał prezes PKD.

Polski Kongres Drogowy to stowarzyszenie powołane w 2004 roku. Zrzesza osoby fizyczne i prawne, które działają i chcą działać na rzecz rozwoju dróg w Polsce. PKD to inicjatywa społeczna, która wobec tempa transformacji i rozwoju gospodarczego, chce zapewnić Polsce jednolite standardy na całej sieci dróg publicznych. Reprezentuje wszystkie poziomy inwestowania i zarządzania drogami: krajowy, wojewódzki, powiatowy i gminny, firmy projektowe, produkcyjne i wykonawcze.

W ubiegłym roku stowarzyszenie z powodzeniem zorganizowało I Polski Kongres Drogowy, który był kontynuacją takich spotkań odbywających się przed wojną. Dzięki działaniom PKD i organizacji I Polskiego Kongresu Drogowego w ostatnim roku wprowadzono wiele zmian w przepisach prawa, które członkowie i uczestnicy Kongresu uznali za kluczowe dla przyspieszenia budowy dróg w Polsce.

W 2008 roku odbędzie się II Polski Kongres Drogowy (a szósty, licząc przedwojenne Kongresy).