Przyjazne środowisku projektowanie inwestycji uwzględnia również ochronę krajobrazu, którą realizuje poprzez:
- Zintegrowanie drogi z krajobrazem poprzez odpowiednie ukształtowanie trasy, dobór materiałów oraz zastosowanie zieleni,
- Tworzenie ciekawych osi widokowych, akcentów w krajobrazie oraz dbałość o zachowanie lokalnego charakteru krajobrazu,
- Unikanie zniszczenia ważnych elementów krajobrazu (np. cennych drzewostanów),
- Takie prowadzenie trasy, aby droga nie rozcinała lub rozcinała w minimalnym stopniu ekosystemy i wspólnoty ludzkie oraz miała minimalny wpływ na formy terenu i wymagała jak najmniejszych robót ziemnych;
- Integrowanie drogi z istniejącym ukształtowaniem terenu przez dostosowanie jej niwelety oraz pochyleń skarp do topografii otaczającego terenu
- Unikanie dysharmonii i dużych zmian krajobrazu, które mogą być powodowane przez długie, wysokie nasypy w dolinie wykopy, ostro przecinające grzbiety i tworzące nieestetyczne przełęcze na linii horyzontu;
- Dbałość o estetykę drogi i obiektów jej towarzyszących,
- Tworzenie interesujących kompozycji zieleni przydrożnej.
Jednym z aspektów rozpatrywanym w procesie przygotowania i realizacji inwestycji, służącym ochronie krajobrazu, jest kryterium estetyki. Wzięcie pod uwagę kryterium estetyki w projektowaniu oznacza, poza estetycznym projektowaniem samego obiektu, również uwzględnianie:
- Harmonii kompozycji drogi, mostu i otoczenia oraz płynnego przejścia pomiędzy tymi elementami,
- Dobrego optycznego prowadzenia kierowcy z zachowaniem dobrej jakości i ciągłości informacji mu przekazywanej,
- Dominacji elementów obrazu w zgodności z ich funkcją,
- Rozpoznawalności elementów obrazu drogi,
- Możliwości wykorzystania nowych elementów krajobrazu do poprawy orientacji kierowcy (identyfikacja miejsca) oraz atrakcyjności samej drogi i jej percepcji z otoczenia
- Elementów zieleni, oświetlenia, a nawet oznakowania w dostosowaniu drogi do pełnionych funkcji.
Uwzględnienie tych aspektów w projektowaniu służy także poprawie bezpieczeństwa ruchu („Zasady ochrony środowiska w drogownictwie”, GDDP,1999r.).