węzeł Szarów - węzeł Brzesko
22 grudnia 2009 roku w krakowskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad została podpisana umowa na budowę kolejnego odcinka autostrady A4 w kierunku wschodnim.
Wykonawcą 23-kilometrowej autostrady od węzła Szarów do węzła Brzesko będzie polsko-słowacko-czeskie konsorcjum firm Polimex-Mostostal SA, Doprastav AS i Metrostav as. Ze strony Inwestora umowę podpisali Jacek Gryga dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA oraz jego zastępca Tomasz Pałasiński, natomiast Wykonawcę reprezentował Konrad Jaskóła prezes zarządu Polimex-Mostostal SA. Wartość kontraktu to 778.902.126,78 zł brutto. Budowa będzie trwała 2 lata.
Mapa PDF 4,89MB)
Zakres inwestycji obejmuje:
- budowę autostrady o dł. 23,1 km o przekroju poprzecznym 2 x 2 pasy ruchu + pas awaryjny i parametrach technicznych drogi klasy A,
- budowę dwóch bezkolizyjnych węzłów autostradowych "Bochnia" oraz "Brzesko",
- przebudowę (lub przełożenie) istniejących dróg poprzecznych: jednej wojewódzkiej,
8 powiatowych, 8 gminnych, jednej gospodarczej krzyżujących się z projektowaną autostradą A4 z zachowaniem parametrów technicznych dróg klas G, Z i L,
- budowę odcinka drogi wojewódzkiej klasy G po nowym śladzie (dł. 1,47 km),
- budowę dróg dojazdowych,
- budowę dwupoziomowych skrzyżowań z drogami poprzecznymi, liniami PKP, rzekami
i szlakami migracji zwierząt przecinającymi autostradę w postaci następujących obiektów inżynierskich:
* wiadukty drogowe - 13 szt. (6 szt. o konstrukcji betonowej sprężonej i 7 szt.
o konstrukcji żelbetowej sprężonej),
* wiadukty autostradowe - 4 szt. (2 szt. o konstrukcji płytowej żelbetowej, jeden sprężony o przekroju skrzynkowym [h=2,5m] i jeden o konstrukcji żelbetowej monolitycznej),
* mosty autostradowe - 3 szt. (jeden o konstrukcji z blach falistych, jeden
o konstrukcji płytowej żelbetowej i jeden o konstrukcji betonowej sprężonej,
* mosty drogowe - 2 szt.(jeden o konstrukcji z belek prefabrykowanych "T"
i jeden o konstrukcji ramowej zamkniętej żelbetowej),
* wiadukty drogowe zintegrowane z przejściem dla zwierząt - 2 szt. o konstrukcji żelbetowej sprężonej,
* przejścia dla zwierząt - 2 szt. (jedno o konstrukcji ramowej żelbetowej i jedno
o konstrukcji powłokowo-gruntowej),
* kładka dla pieszych o konstrukcji żelbetowej sprężonej,
* wiadukt kolejowy o konstrukcji z dźwigarów obetonowanych,
- budowę 22 szt. przepustów żelbetowych ramowych (w tym 18 szt. z półkami
dla zwierząt) pod autostradą,
- budowę 8 szt. przepustów żelbetowych ramowych z półkami dla zwierząt, 14 szt. przepustów z rur z blachy falistej oraz 45 szt. przepustów z rur PEHD pod drogami poprzecznymi i dojazdowymi,
- budowę 12 szt. przepustów żelbetowych rurowych (w tym jeden podwójny) pod drogami poprzecznymi, 3 szt. przepustów żelbetowych rurowych na węźle "Bochnia",
52 szt. przepustów żelbetowych rurowych pod drogami dojazdowymi oraz 56 szt. przepustów z rur PEHD pod zjazdami do pól,
- budowę kanalizacji deszczowej i urządzeń oczyszczających,
- przebudowę sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i sieci drenarskiej,
- przebudowę sieci gazowej wysoko-, średnio- i niskoprężnej,
- przebudowę rowów i cieków kolidujących z projektowaną autostradą oraz drogami poprzecznymi i dojazdowymi,
- budowę urządzeń związanych z ochroną środowiska, m.in. ekranów osłonowych, urządzeń podczyszczających wody deszczowe spływające z jezdni, wykonanie nasadzeń zieleni,
- wykonanie oznakowania poziomego i pionowego oraz instalacja urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- doprowadzenie wody i budowa oświetlenia SPO Bochnia i SPO Brzesko,
- budowę linii zasilającej, oczyszczalni ścieków sanitarnych z reaktorem biologicznym oraz 2 szt. zbiorników wody p/poż. na SPO Brzesko,
- budowę oświetlenia węzła Bochnia i węzła Brzesko, tunelu w Damienicach, wnętrza estakady w Stanisławicach,
- budowę linii kablowej SN zakończonej abonencką stacją transformatorową, słupową, oraz linii kablowej nN dla celów zasilania w energię elektryczną pompowni wód opadowych,
- budowę agregatu prądotwórczego dla rezerwowego zasilania w tunelu w Damienicach,
- budowę rurociągu dla łączności autostradowej,
- przebudowę lub przełożenia i zabezpieczenia następujących urządzeń kolidujących
z projektowaną drogą:
a) linie energetyczne napowietrzne i kablowe nN, SN oraz napowietrzne WN,
b) linie oświetlenia drogowego,
c) stacje transformatorowe,
d) linie teletechniczne napowietrzne, kablowe oraz kanalizacje telekomunikacyjne,
e) kolejowe linie SRK,
f) trakcje kolejowe,
g) linie energetyczne kolejowe,
h) linie teletechniczne kolejowe.
W ramach zadania zaprojektowano Miejsca Obsługi Podróżnych: MOP III Kłaj oraz MOP II Stanisławice. W ramach niniejszego zamówienia przewidziano budowę:
- budynków WC,
- zadaszenia dla miejsc wypoczynku,
- dróg manewrowych i rozprowadzających na terenie MOP-u,
- miejsc postojowych dla samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów,
- miejsc postojowych dla samochodów przewożących ładunki niebezpieczne
oraz doprowadzenie wody, budowę oświetlenia, linii nN, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej i urządzeń oczyszczających oraz wewnętrznych instalacji wodociągowo - kanalizacyjnych i wewnętrznych instalacji elektrycznych dla obiektów na MOP-ach Stanisławice i Kłaj.
Po zakończeniu budowy muszą zostac przeprowadzone branżowe odbiory techniczne oraz odbiór ze strony Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, który wydaje pozwolenie na użytkowanie autostrady. Kierowcy będą mogli pojechać autostradą dopiero wówczas, gdy WINB wyda decyzję, co nastąpi prawdopodobnie wczesną wiosną 2012 roku.
22.12.2009