O Oddziale


Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Łodzi

 

 

     Łódzki Oddział GDDKiA z racji na swoje centralne położenie w kraju  ma strategiczne znaczenie. W okolicach Strykowa przecinają się autostrady A-1 (północ – południe) i A-2 (wschód – zachód). Aktualnie w naszym utrzymaniu jest 1377,2 km dróg (licząc po osi) w tym 216,0 km autostrad, 201,3 km dróg ekspresowych dwujezdniowych, 556,8 km dróg klasy GP (głównych ruchu przyśpieszonego) i 403,1 km dróg głównych. Przez teren województwa łódzkiego biegną także jedne z najważniejszych szlaków krajowych; droga nr 1/91 Gdańsk – Cieszyn, droga nr 92 (dawna DK2) Warszawa – Poznań i DK 12 łącząca wschodnią i zachodnią granicę (Hrebenne -Łęknica).

      W 2012 roku oddano do użytku przebudowany do standardu drogi ekspresowej odcinek DK8 od Piotrkowa do granicy z województwem mazowieckim, podobnie jak odcinek autostrady A-2 od Strykowa do granicy z Mazowszem. Ten fragment trasy  został przekazany do ruchu w połowie 2012 roku. Tym samym możliwy stał się dojazd autostradą  Warszawy do granicy z Niemcami. W 2010 roku podpisano umowy na budowę czterech odcinków autostrady A-1 (Kowal - Stryków o łącznej długości 80 km.  Trasę przekazano do użytku kierowcom jesienią 2013 roku. W tym samym okresie ruszyła budowa Zachodniej obwodnicy Pabianic, czyli drogi ekspresowej S-14, będącej zaczątkiem Zachodniej Obwodnicy Łodzi i Zgierza. Odcinek trasy od węzła Dobroń do węzła Łódź Lublinek (wraz z odcinkiem DK 14 bis) do Łodzi.  Trasa została przekazana do ruchu w połowie 2012 roku. Równolegle prowadzone były już prace nad największą inwestycją, czyli budową odcinka drogi ekspresowej S-8 między granicą z województwem wielkopolskim (skąd inne Oddziały kontynuowały budowę w kierunku Wrocławia) do węzła Łódź Południe (skrzyżowanie autostrady A-1 z drogą S-8). Łącznie 114 kilometrów dwujezdniowej drogi ekspresowej o betonowej nawierzchni. Ostatni z odcinków oddano do ruchu pod koniec 2014 roku. Dzięki temu radykalnie poprawiło się połączenie centrum kraju z Dolnym Śląskiem, a tym samym z Czechami i Niemcami. Należy tu podkreślić, że w czasie największego natężenia prac, województwo łódzkie było największym w Europie placem budowy, jeśli chodzi o inwestycje drogowe. Ich łączna wartość sięgała 15 miliardów złotych!

       1 lipca 2016 roku, o godzinie 12.50 został oddany do użytku 40 kilometrowy odcinek autostrady A-1 Stryków – Tuszyn. Prace zakończyły się przed termine! Oddanie do użytku tego odcinka, pozwoliło na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum Łodzi i skróciło czas przejazdu ze Śląska na wybrzeże o ok. 1 – 2,5 godziny.

       Latem 2018 roku ruszyła budowa kolejnych odcinków autostrady A1 - odcinek Tuszyn - granica województwa.

       Umowę na projekt i budowę odcinka "D" Radomsko - granica województwa  podpisano - 30 lipca, na odcinek "A" Tuszyn - Piotrków Trybunalski Zachód - 30 sierpnia, na odcinek "C" Kamieńsk - Radomsko 14 września.

       Rok 2019 przyniósł kolejne umowy na budowę nowych odcinków najważniejszych tras na terenie województwa łódzkiego. 18 kwietnia zawarto umowę na projekt i budowę odcinka "B" Piotrków Trybunalski - Kamieńsk autostrady A1. Oznacza to, że cały brakujący fragment (a mowa jest o 64 kilometrach) tej drogi, jest w budowie.  Jego ukończenie będzie oznaczało całkowicie nową jakość. Cały opisywany odcinek będzie miał 3 pasy ruchu w każdym kierunku (na wysokości Piotrkowa Trybunalskiego cztery) i betonową nawierzchnię, co gwarantuje długą i bezawaryjną eksploatację.

       22 sierpnia podpisana została umowa na projekt i budowę II odcinka: węzeł Łódź Teofilów - Słowik drogi ekspresowej S14, co oznacza domknięcie ringu wokół aglomeracji łódzkiej. Aktualnie cały blisko 27 kilometrowy fragment tej drogi biegnący na zachód od Łodzi jest w budowie. Jego ukończenie nie tylko poprawi warunki komunikacyjne w centrum kraju ale także radykalnie poprawi bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców takich miejscowości, jak: Aleksandrów Łódzki, Zgierz, czy Konstantynów Łódzki.