Drogowe Podlasie w budowie - oddajemy kierowcom kolejne kilometry S61

Obecnie w województwie podlaskim realizujemy 14 kontraktów w systemie Projektuj i buduj – sześć na drodze ekspresowej S61, sześć kolejnych na S19 oraz dwa na obwodnicach z rządowego Programu budowy 100 obwodnic.



 

Jeszcze w tym roku planujemy podpisanie umów na kolejne cztery odcinki S19, a na początku przyszłego roku na ostatni odcinek S61 – obwodnicę Łomży.

 

Lipcowy przełom

Trwa realizacja drogi ekspresowej S61. Tylko w tym miesiącu chcemy udostępnić kierowcom aż trzy kolejne części S61 o łącznej długości ponad 51 km: Śniadowo - Łomża Południe, Kolno - Stawiski i Stawiski - Szczuczyn. Te dwa ostatnie odcinki – od węzła Kolno przez Stawiski do Szczuczyna, łącznie z już istniejącą obwodnicą Szczuczyna, stanowić będą blisko 44-kilometrowy ciągły fragment dwujezdniowej drogi ekspresowej S61 na północ od Łomży.

Z kolei na południe od tego miasta lada dzień udostępnimy prawie 17-kilometrowy fragment Śniadowo - Łomża Południe. Na razie będzie się on zaczynał i kończył na drodze wojewódzkiej nr 677, aż do czasu, kiedy wybudowane zostaną odcinki sąsiednie.

 

Po przełomie

Po lipcowych otwarciach na terenie województwa podlaskiego i części mazowieckiego, w budowie pozostanie jeszcze ponad 31 kilometrów S61. To odcinki: Łomża Południe - Łomża Zachód (możliwe zakończenie jesienią br.) oraz fragment Suwałki - Budzisko (otwarcie na przełomie III i IV kwartału 2022 r.).

Prace trwają też na odcinkach S61 na terenie województwa warmińsko mazurskiego. Tamte części S61mają być sukcesywnie oddawane do użytku w 2022 i 2023 roku.

W II połowie 2021 r. po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) od Wojewody Mazowieckiego, będą mogły rozpocząć się prace budowlane na pierwszym odcinku S61 - Podborze - Śniadowo, czyli połączeniu S61 z S8.

 

Klucz do szlaku Via Baltica

Na odcinku Łomża Zachód - węzeł Kolno (obwodnica Łomży) o długości 12,9 km, w maju tego roku odstąpiliśmy od umowy z winy wykonawcy. Po uzyskaniu decyzji ZRID nie zamierzał przejść on do fazy budowy, oficjalnie powołując się m.in. na pandemię COVID-19 i niemożność przyjazdu kilkudziesięciu pracowników z Włoch.

Zdając sobie sprawę z faktu, że brak obwodnicy Łomży de facto przerywa ciągłość całej S61, już w lipcu zamierzamy ogłosić ponowny przetarg, który wyłoni nowego wykonawcę tego odcinka. Planujemy podpisać z nim umowę, w formule Projektuj i buduj, na początku 2022 r.

Zadaniem wykonawcy będzie - ze względu na strategiczne znaczenie tego fragmentu dla funkcjonowania całego szlaku Via Baltica - osiągnięcie przejezdności tej części S61 z końcem 2023 r. Nie wykluczamy nawet takiej sytuacji, że wykonawca zbuduje i odda do ruchu jedną jezdnię przed końcem 2023 r., a całość, z drugą jezdnią, odda do użytku w roku następnym, czyli w 2024.

Warto zauważyć, że właśnie w 2023 r. cała pozostała część korytarza transportowego Via Baltica ma być już gotowa.

 

GDDKiA

Budowa S61 od węzła Podborze do obwodnicy Stawisk jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Realizacja ostatniego odcinka S61, Suwałki - Budzisko, jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility). 

GDDKiA

 

S19 - wystartowała

O ile ubiegły rok był przełomowym dla budowy drogi ekspresowej S19 na Podlasiu, to obecny jest kontynuacją tego przełomu. W 2020 r. ogłosiliśmy aż 10 przetargów na kolejne fragmenty S19. Pierwsze przetargi na trzy odcinki wokół Białegostoku i na południe od miasta (ponad 37 km „eski” i prawie 14 km DK65 w kategorii GP - głównej ruchu przyspieszonego) zakończyliśmy w listopadzie i grudniu 2020 r. podpisaniem umów z wykonawcami w systemie Projektuj i buduj.

Z kolei w pierwszej połowie tego roku podpisaliśmy kolejne trzy umowy na odcinki Ploski - Haćki, Kuźnica - Sokółka i Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód.

Tym samym mamy w realizacji, w systemie Projektuj i buduj, ciągły fragment S19 o długości około 56 km - od Krynic na DK65 na północny zachód od Białegostoku, aż po miejscowość Haćki na południe od Narwi w kierunku na Bielsk Podlaski.

Do tego doliczyć należy jeszcze przygraniczny odcinek Kuźnica - Sokółka. Wartość tych sześciu podpisanych umów na S19 to ok. 2,7 mld zł.

Zgodnie z planem umowy na pozostałą część S19, na południe od miejscowości Haćki aż po Chlebczyn nad Bugiem, powinny zostać podpisane jeszcze w tym roku.  

 

S19 - fragment w przygotowaniu w najkrótszym przebiegu

Nadal rozpatrywany jest złożony 9 marca 2020 r. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku wniosek o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych na odcinek drogi ekspresowej S19 od Sokółki do Dobrzyniewa Dużego. To tzw. wariant 5, prowadzący „eskę” - w przybliżeniu - po śladzie istniejącej DK19. Długość drogi ekspresowej S19 we wnioskowanym wariancie wynosi ok. 44 km.

Podstawowym założeniem przy wytyczaniu tego przebiegu trasy było wykorzystanie na odcinku Sokółka - Wasilków - Białystok Północ w możliwie największym stopniu korytarza istniejącej drogi krajowej nr 19.  

 

Program budowy 100 obwodnic w woj. podlaskim

W tym roku podpisaliśmy pierwsze umowy w systemie Projektuj i buduj na obwodnice Suchowoli (8 kwietnia) oraz Sztabina (28 maja) w ciągu drogi krajowej nr 8 Białystok – Augustów. Obwodnica Suchowoli będzie miała 15,1 km długości, natomiast Sztabina - 4,23 km. Oba odcinki zostaną wybudowane jako jednojezdniowa droga klasy GP. Mają być gotowe w 2025 r.  

W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic w woj. podlaskim powstaną jeszcze obwodnice: Białobrzeg, Augustowa i Zambrowa, które obecnie są na etapie prac przygotowawczych.