Remont wiaduktów i zmiana organizacji ruchu w Olkuszu

We wtorek, 29 czerwca 2021 r. wprowadzona została tymczasowa organizacja ruchu w Olkuszu na DK94. Polega na zamknięciu prawego wiaduktu (w kierunku Krakowa) i wprowadzeniu ruchu dwukierunkowego na wiadukcie lewym, prowadzącym ruch w kierunku Bytomia.



Do października br. zmieniona organizacja ruchu

Od końca czerwca do połowy października trwały będą prace remontowe na dwóch wiaduktach nad torami kolejowymi PKP w Olkuszu. W związku z koniecznością wykonania remontu zmieniona zostanie organizacja ruchu, zarówno w ciągu drogi krajowej nr 94, jak i na ulicach miasta. Planowane prace będą wymagały zamknięcia naprzemiennie: najpierw wiaduktu w kierunku Krakowa na jeden miesiąc, a następnie w kierunku Bytomia na dwa miesiące.

 

Minimalizując utrudnienia

Inżynierowie odpowiedzialni za organizację ruchu przeanalizowali układ komunikacyjny miasta pod kątem najbardziej optymalnych i najmniej uciążliwych dla mieszkańców rozwiązań.

 

Aby organizacja ruchu była najbardziej efektywna, na czas remontu konieczne będzie zamknięcie dla ruchu pojazdów dwóch sąsiadujących z wiaduktami skrzyżowań. Pierwsze to skrzyżowanie drogi krajowej z al. 1000-lecia, bez konieczności zamykania ul. Przemysłowej. Drugie to skrzyżowanie ulic Kazimierza Wielkiego i Pakuskiej. Aby zapewnić bezpieczeństwo pieszych, w obrębie tych skrzyżowań powstanie tymczasowa sygnalizacja świetlna. W tym okresie ruch lokalny z DK94 skierowany zostanie na al. 1000-lecia przez obwodnicę Olkusza, a następnie na ul. Osiecką. Ruch w mieście z ul. Kazimierza Wielkiego kierowany będzie na ul. Kościuszki, natomiast z ul. Pakuskiej na ul. Witosa i Rataja.

 

Przedstawione rozwiązania pozwolą uniknąć nadmiernej kumulacji ruchu na ulicach miasta w godzinach szczytu, a także maksymalnie upłynnić ruch tranzytowy na DK94 i jednocześnie zminimalizować zatory drogowe na dojeździe do Olkusza.

 

Aby zminimalizować czas trwania tymczasowej organizacji ruchu, prace remontowe skumulowane zostaną w pierwszej kolejności na górze obiektów. Pozostałe roboty kontynuowane będą bez wpływu na ruch pojazdów. Przywrócona zostanie organizacja ruchu, która umożliwi poruszanie się po obu wiaduktach. Remont zakończy się w połowie października 2021 r.

 

Wiadukty wymagają remontu

Remont obu wiaduktów nad linią kolejową jest niezbędny z uwagi na eksploatacyjne zużycie elementów obiektów. na jezdni w kierunku Bytomia musi być wykonana: nowa ścianka zapleczna przyczółka z przesunięciem w stronę Krakowa, wymiana dylatacji modułowej, odtworzenie płyty przejściowej na dojeździe od strony Krakowa, odtworzenie kap chodnikowych w rejonie dylatacji, rektyfikacja położenia łożysk wiaduktu, wymiana nawierzchni na płycie wraz z izolacją pomostu oraz wymiana nawierzchni na dojazdach do mostu,

- na jezdni w kierunku Krakowa konieczna jest: wymiana wpustu od strony Krakowa, wymiana nawierzchni na płycie wraz z fragmentem izolacji płyty, przy dylatacji od strony Krakowa, rektyfikacja łożysk oraz wymiana nawierzchni na dojazdach do mostu.

 

Ponadto na obu obiektach trzeba wykonać zabezpieczenia antykorozyjne elementów stalowych konstrukcji nośnej, elementów stalowych wyposażenia wiaduktów (balustrad, ekranów) oraz elementów żelbetowych obu wiaduktów.