S2 Południowa Obwodnica Warszawy - łącznik pomiędzy wschodem i zachodem

Finiszuje budowa ostatniego z trzech odcinków drogi ekspresowej S2 przechodzącej przez stolicę Polski. To inwestycja ważna nie tylko dla mieszkańców Warszawy, ale przed wszystkim dla kierowców przemieszczających się tranzytem na osi wschód-zachód. Wszak droga ekspresowa S2 - Południowa Obwodnica Warszawy - spina autostradę A2 wchodzącą w skład europejskiej trasy E30, najważniejszego szlaku komunikacyjnego na osi wschód-zachód przebiegającego przez Europę.



Od grudnia ubiegłego roku funkcjonują już dwa z trzech odcinków o łącznej długości ok. 14 km, łączące brzegi Wisły i autostradę A2 po wschodniej stronie Warszawy. W realizacji jest jeszcze ok. 4,5 km trasy, z tunelem o długości ok. 2,3 km pod dzielnicą Ursynów. Oddanie do ruchu tego odcinka znakomicie ułatwi komunikację nie tylko w ruchu lokalnym, ale także regionalnym.

W minionym tygodniu budowę tunelowego odcinka S2 POW oraz budynek Centrum Zarządzania Ruchem wizytowali pan Jean-Baptiste Djebbari - wiceminister francuskiego rządu odpowiedzialny za transport oraz pan Frederic Billet - Ambasador Francji w Polsce.

 

Łączna długość realizowanych odcinków drogi ekspresowej S2, stanowiącej Południową Obwodnicę Warszawy, to ok. 18,5 km. Łączna wartość inwestycji to ok. 4 mld zł, z czego prace budowlane to ok. 2,7 mld zł. Inwestycja jest realizowana przy dofinansowaniu z Funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Kwota dofinansowania to blisko 2 mld zł.

GDDKiA 

Umowy na realizację, w trybie Projektuj i buduj, zawarto w grudniu 2015 r. Prace w terenie ruszyły w 2017 r., po wcześniejszym opracowaniu dokumentacji projektowej i wykonawczej oraz uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

 

Odcinki realizacyjne:

 

- węzeł Puławska - węzeł Warszawa Wilanów (Przyczółkowa) – długość ok. 4,6 km, wykonawca: Astaldi. Niemal połowa długości tego odcinka, ok. 2,3 km, przebiega w tunelu pod dzielnicą Ursynów, przechodząc w najniższym punkcie pod tunelem metra.

- węzeł Warszawa Wilanów – węzeł Wał Miedzeszyński – długość ok. 6,5 km, wykonawca: Gϋlermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhut oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. W ramach tego odcinka powstał most na Wiśle o długości ok. 1,5 km (najdłuższy most w Warszawie).

- węzeł Wał Miedzeszyński – węzeł Lubelska – długość ok. 7,5 km, wykonawca: Warbud. Trasa przechodzi pod linią kolejową Warszawa - Lublin tzw. wanną szczelną oraz dwoma estakadami przez tereny Mazowieckiego Parku Krajobrazowego.