Nowa „eska” i obwodnice - trwają prace przygotowawcze

Z roku na rok zmienia się obraz infrastruktury drogowej w woj. podlaskim. Inwestycje będące w budowie, takie jak S61 począwszy od tego roku będą odcinkami oddawane do użytku. Odcinki S19 z kolei, po rozstrzygnięciu przetargów i podpisaniu umów, przechodzą w etap realizacji w systemie projektuj i buduj. Z kolei prace przygotowawcze skupiają się obecnie na planach budowy drogi ekspresowej S16 łączącej Via Carpatię (S19) na południu z Via Balticą (S61) na północy oraz obwodnicach ujętych w rządowym Programie Budowy 100 obwodnic na lata 2020 - 2030.



S16. Wybór korytarza GDDKiA 

Jednym z elementów sieci dróg szybkiego ruchu w województwie podlaskim będzie droga ekspresowa S16 łącząca S61 w rejonie Ełku z S19 w rejonie Białegostoku. Droga Ełk - Knyszyn - z przejściem przez Biebrzański Park Narodowy w rejonie Osowca, jest na zaawansowanym etapie prac przygotowawczych. Biuro projektowe wykonało analizę ruchu, a w ramach Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) opracowane zostały trzy warianty trasy dla przebiegu Knyszyn - Ełk. Wszystkie w przybliżeniu poprowadzone w rejonie istniejącej drogi krajowej nr 65 (DK65). Obecnie trwają prace nad wariantem alternatywnym w ciągu DK8.

 

Osowiec czy Sztabin

W grudniu ubiegłego roku zakończyły się konsultacje społeczne, które wykazały, że około 90 proc. biorących w nich udział osób, jest przeciwko przebiegowi S16 przez Biebrzański Park Narodowy w rejonie Osowca. Pewna część negatywnie odnosi się również do wariantu alternatywnego wzdłuż istniejącej DK8.

 

Ten drugi korytarz transportowy (w ciągu DK8) jest opracowywany od 15 września 2020 r. i zakłada przejście Biebrzy w rejonie Sztabina i połączenie z S61 na istniejącym węźle Raczki (istniejąca obwodnica Augustowa). Odbiór tych prac planowany jest na koniec bieżącego roku.

 

Podsumowując - analizowane są dwa korytarze transporotowe: Ełk - Knyszyn (DK65) w ramach tego trzy warianty oraz jeden Raczki - Sztabin - Knyszyn (DK8). Wyboru korytarza transportowego i rekomendowanego wariantu trasy (na podstawie analizy wielokryterialnej), dokona Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie. Nastąpi to prawdopodobnie w połowie 2022 r. Wówczas zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Sama budowa drogi zaplanowana jest na okres od IV kw. 2026 r. do drugiej połowy 2029 r.

 

Obwodnice z umowami… 

W województwie podlaskim rządowy Program Budowy 100 obwodnic na lata 2020 - 2030 zakłada wykonanie pięciu inwestycji. Dwie z nich, czyli obwodnice Suchowoli i Sztabina (w ciągu DK8) przeszły z etapu przetargów do etapu realizacji w systemie Projektuj i buduj. Umowy z wykonawcą zostały podpisane odpowiednio w maju br. GDDKiA 

 

Pisaliśmy o tym tutaj:

… i obwodnice od podstaw

Obwodnica Augustowa w ciągu DK16 jest elementem szerszego zadania obejmującego modernizację całej „szesnastki” między Augustowem a granicą państwa w Ogrodnikach. Droga zyska na całej swojej długości szerokość minimum 7 metrów oraz nośność 11,5 tony na oś przystosowaną do ruchu ciężkiego. Aby uniknąć powrót ciężkiego transportu do miasta, zaplanowaliśmy południowo-wschodnią obwodnicę Augustowa.

 

Obecnie trwa opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej, a także z materiałami do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Analizowane są trzy warianty trasy, w tym samorządowy (najdłuższy), który na początku 2020 r. przedstawił burmistrz Augustowa (tzw. wariant samorządowy). Ukończenie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej (etap-I) przewidziane jest na koniec tego roku.

Na początku przyszłego roku powinny odbyć się posiedzenia Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) i KOPI, na których wskazany zostanie wariant rekomendowany.

 

W połowie 2022 r. zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych i jednocześnie przystąpimy do prac mających na celu uszczegółowienie rozwiązań technicznych dla wariantu rekomendowanego (etap-II). Ogłoszenie przetargu w systemie Projektu i buduj planowane jest na III kw. 2024 r., a roboty budowlane na lata 2026 - 2028 .

 

Obwodnica Zambrowa

Rozpoczęliśmy prace nad dokumentacją na to zadanie. Przetarg wyłaniający wykonawcę Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej został ogłoszony w połowie grudnia 2020 r., a rozstrzygnięty 10 Lutego 2021 r. 26 lutego2021 r. podpisaliśmy umowę z firmą Schuessler Plan Inżynierzy. Wykonawca połączy etap rozważań nad możliwym przebiegiem obwodnicy Zambrowa (uproszczone Studium Korytarzowe), w ramach którego dotychczas wskazanych zostało osiem korytarzy, z opracowaniem STEŚ. W ramach STEŚ przeanalizowane zostaną minimum 3 warianty (najbardziej optymalne) z etapu uproszczonego Studium Korytarzowego.

 

Ukończenie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej (etap-I) przewidziane jest na IV kwartał 2022 r. W I kwartale 2023 r. powinny odbyć się posiedzenia ZOPI i KOPI, na których wskazany zostanie wariant rekomendowany. Następnie, w II kw. 2023 r., złożony zostanie wniosek o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych i jednocześnie przystąpimy do prac mających na celu uszczegółowienie rozwiązań technicznych dla wariantu rekomendowanego (etap-II). Uzyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych planowane jest pod koniec 2023 r. Według wstępnych prognoz realizacja południowo-wschodniej obwodnicy Zambrowa nastąpi w latach 2026 - 2028.

 

Dzięki powstaniu obwodnicy z centrum miasta wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy na osi północ-południe z Łomży w stronę Siedlec (DK63) oraz z Łomży w kierunku na Bielsk Podlaski (DK66). Obecnie pojazdy korzystające z tej trasy przemieszczają się przez centrum miasta.

 

To będzie druga obwodnica tego miasta, Zambrów ma już bowiem obwodnicę w ciągu drogi ekspresowej S8. Ta trasa została udostępniona w 2012 r. i umożliwia tranzyt z Warszawy do Białegostoku i do granicy państwa.

Fot. "Darole" Zdj. poglądowe