Pięć obwodnic na etapie przygotowania, jedna w realizacji

W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na sieci dróg krajowych województwa lubuskiego powstanie sześć obwodnic. Obwodnica Strzelec Krajeńskich jest pierwszą, na realizację której podpisaliśmy już umowę z wykonawcą. Dla pozostałych pięciu trwają prace przygotowawcze. Łączna długość wszystkich obwodnic to ponad 47 km.



Poprawa bezpieczeństwa na drogach, odsunięcie ruchu ciężkiego i tranzytowego od obszarów zabudowanych, wyprowadzenie GDDKiA  ruchu z zatłoczonych miast, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej, przyśpieszenie rozwoju przyległych terenów czy zapewnienie komfortu jazdy i zmniejszenie ryzyka wypadków - to główne założenia rządowego Programu budowy 100 obwodnic.

 

W przygotowaniu

Pięć obwodnic - Krosna Odrzańskiego, Kostrzyna nad Odrą, Przytocznej, Dobiegniewa oraz Wschowy i Dębowej Łęki - jest obecnie w fazie opracowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (STEŚ-R).

 

STEŚ-R jest dwuetapowym opracowaniem projektowym.

W pierwszym etapie obowiązkiem wykonawcy jest:

  • wstępne określenie zakresu rzeczowego i finansowego przedsięwzięcia oraz ustalenie jego efektywności,
  • uściślenie przebiegu tras poszczególnych wariantów (na podstawie analizy wariantów i uzyskanych opinii) oraz ostateczne ustalenie typów oraz podstawowych parametrów technicznych obiektów budowlanych,
  • dostarczenie informacji do podjęcia wstępnej decyzji inwestorskiej w sprawie celowości, zakresu i horyzontu czasowego realizacji zadania inwestycyjnego,
  • przygotowanie niezbędnych materiałów wymaganych do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) wraz z uzyskaniem ostatecznej decyzji.

W drugim etapie obowiązkiem wykonawcy jest: GDDKiA 

  • uściślenie zakresu rzeczowego i finansowego polegające na ustaleniu szczegółowych rozwiązań geometrycznych dróg, konstrukcji drogowych obiektów inżynierskich, granic terenowych zadania inwestycyjnego oraz przedmiaru robót i ich kosztorysu dla kluczowych elementów przedsięwzięcia,
  • określenie wytycznych dla projektu budowlanego,
  • wykonanie analizy wielokryterialnej umożliwiającej Zamawiającemu wybór najkorzystniejszych wariantów technicznych do dalszej realizacji.

Obwodnica Krosna Odrzańskiego w ciągu drogi krajowej nr 29

W październiku 2017 r. podpisaliśmy umowę z firmą Transprojekt Gdański na opracowanie STEŚ-R. Budowa obwodnicy znacząco zmieni sytuację w mieście poprzez wybudowanie nowej przeprawy przez Odrę. Obecny zabytkowy most nie jest w stanie przenieść rosnących potoków ruchu. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Krośnie Odrzańskim. Odcinek ten jest ważnym korytarzem regionalnym zachodniej części województwa lubuskiego, ale także stanowi jeden z ważnych korytarzy przygranicznych od granicy z Niemcami w Świecku w kierunku Zielonej Góry i dalej poprzez drogę ekspresową S3 do zachodniej i południowej Polski.

 

Obwodnica Kostrzyna nad Odrą w ciągu drogi krajowej nr 31

W październiku 2018 r. zawarliśmy umowę z firmą Multiconsult Polska na opracowanie STEŚ-R. Wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla obwodnicy Kostrzyna nad Odra został złożony do Burmistrza Miasta Kostrzyn nad Odrą w listopadzie 2020 r. Uzyskanie decyzji pozwoli ostatecznie zatwierdzić przebieg obwodnicy i kontynuować prace projektowe związane z przygotowaniem i realizacją inwestycji. Obwodnica pozwoli na rozładowanie ruchu w kierunku północnym i zachodnim, dostęp i obsługę strefy ekonomicznej oraz dostęp do przejścia granicznego z Niemcami. Równolegle trwa procedura zmierzająca do realizacji budowy nowego mostu granicznego na Odrze z Republiką Federalną Niemiec, na drodze krajowej nr 22, w ramach zadania komplementarnego.

 

Obwodnica Dobiegniewa w ciągu drogi krajowej nr 22

We wrześniu 2020 r. podpisaliśmy umowę z firmą MOSTY Katowice na opracowanie STEŚ-R. Podstawowym celem budowy obwodnicy Dobiegniewa jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Dobiegniewie. Obwodnica poprawi ruch drogowy na odcinku pomiędzy Wałczem a Gorzowem Wielkopolskim oraz pomiędzy Niemcami a korytarzem drogi krajowej nr 11 i dalej autostrady A1 i Trójmiasta.

 

Obwodnica Przytocznej w ciągu drogi krajowej nr 24

Od września 2020 r. firma MOSTY Katowice pracuje nad STEŚ-R. Droga krajowa nr 24 jest ważnym korytarzem transportowym na osi wschód-zachód, równolegle do autostrady A2. Obwodnica poprawi również dostęp do drogi ekspresowej S3. Dzięki obwodnicy wyprowadzony zostanie szczególnie ruch dalekobieżny i tranzytowy z miejscowości. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju. Co istotne, dzięki budowie obwodnicy nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samej Przytocznej.

 

Obwodnica Wschowy i Dębowej Łęki w ciągu drogi krajowej nr 12

Prace nad dokumentacją STEŚ-R trwają od października 2020 roku. Prowadzi je firma Multiconsult Polska. Obwodnica stanowić będzie fragment ciągu DK12 stanowiącego połączenie nowo wybudowanych dróg ekspresowych S3 i S5 na terenie województwa dolnośląskiego, lubuskiego i wielkopolskiego.

 

Planowana obwodnica dotyczy budowy nowego odcinka drogi krajowej nr 12 relacji Głogów - Leszno, stanowiącej obwodnicę miasta Wschowa i m. Dębowa Łęka.

Podstawowym celem budowy obwodnicy Wschowy i Dębowej Łęki jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się na drodze krajowej nr 12. Wpisuje się ona w szereg zadań, jakie są planowane na drodze krajowej nr 12, jak np. planowana budowa obwodnicy Głogowa. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości we Wschowie oraz na całym fragmencie drogi krajowej nr 12 pomiędzy Lesznem a Głogowem. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju regionu.

 

W realizacji

Pod koniec maja br. podpisaliśmy umowę na projekt i budowę obwodnicy Strzelec Krajeńskich w ciągu drogi krajowej nr 22. Jest to pierwsza z sześciu inwestycji w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic w województwie lubuskim, dla której została podpisana umowa na realizację. Umowa o wartości 78 mln złotych została zawarta z firmą Colas Polska. Zakończenie robót planowane jest w 2024 r.

 

Zadania wykonawcy  

Wykonawca musi wykonać projekt, uzyskać decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i zbudować ponad siedmiokilometrową obwodnicę Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22.

 

Będzie to jednojezdniowa, dwupasowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). W zakres inwestycji wchodzi budowa obiektów mostowych, skrzyżowań jednopoziomowych oraz urządzeń ochrony środowiska, w tym przejść dla zwierząt. Wykonana zostanie także infrastruktura towarzysząca m.in. oświetlenie drogowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zadanie jest realizowane w formule Projektuj i buduj.

  

Droga krajowa nr 22 jest jedyną trasą przejazdową przez Strzelce Krajeńskie w kierunku Gorzowa Wielkopolskiego oraz w kierunku województwa pomorskiego i portów Trójmiasta. Ponadto przebiega przez strefę zabytkową wpisaną do rejestru zabytków, co uniemożliwia konieczną rozbudowę układu komunikacyjnego miasta. Co istotne, fragment drogi przebiegający przez miasto posiada nawierzchnię z kostki brukowej, co znacznie utrudnia jej utrzymanie w dobrym stanie technicznym przy obecnym natężeniu ruchu, a częste remonty są uciążliwe dla kierowców i mieszkańców miasta.

 

A18 - największa inwestycja drogowa w woj. lubuskim realizowana w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych 2014-2023

Cały odcinek przyszłej A18, od granicy państwa w Olszynie do węzła Golnice (dolnośląskie), jest w trakcie budowy. Przebudowa jezdni południowej obecnej DK18 jest drugim etapem prac związanych z dostosowaniem drogi do parametrów autostrady (pierwszym etapem była budowa jezdni północnej A18 na parametrach autostradowych w latach 2004-2007). To obecnie największa inwestycja drogowa realizowana w Lubuskiem. Decyzja ZRID dla południowej jezdni A18 została wydana już w 2011 r. Jednak dopiero decyzja Ministra Infrastruktury z sierpnia 2018 r. zapewniła finansowanie i umożliwiła realizację inwestycji. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w 2023 r. kierowcy będą mieli do dyspozycji całą trasę o łącznej długości ponad 70 km w parametrach autostrady.

 

Odcinki realizacyjne A18

Inwestycja została podzielona na cztery odcinki realizacyjne:

  • Odc. 0+1 - od granicy państwa do ok. dwóch kilometrów za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia. 24 kwietnia 2020 r. została podpisana umowa na przebudowę odcinka. Zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 r. Długość odcinka: 11,6 km. Wartość umowy na roboty: 185,9 mln zł.
  • Odc. 2 - ok. dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia do blisko czterech kilometrów przed węzłem Iłowa. 14 listopada 2019 r. podpisaliśmy umowę na realizację zadania. Zakończenie robót planowane jest w II połowie 2022 r. Długość odcinka: 21,9 km. Wartość umowy na roboty: 254,1 mln zł.
  • Odc. 3 - blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa do granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego. 21 stycznia 2021 r. podpisanie umowy na realizację odcinka. Planowane zakończenie prac w II połowie 2023 r. Długość odcinka: 16,2 km. Wartość umowy na roboty: 175,1 mln zł.
  • Odc. 4 - granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice. 27 stycznia 2021 r. podpisana została umowa na realizację. Planowane zakończenie prac w II połowie 2023 r. Długość odcinka: 21,5 km. Wartość umowy na roboty: 258,7 mln zł.

Głównym zadaniem wykonawców jest dostosowanie, w pełnym zakresie, istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady. Prace będą polegać głównie na wymianie zdegradowanej nawierzchni jezdni południowej i dostosowaniu nośności drogi do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Stara nawierzchnia zostanie rozebrana i położona będzie nowa nawierzchnia betonowa, a jezdnia zostanie poszerzona do 11 m.

 


drogi.gddkia.gov.pl - nowy serwis już działa!

Planujesz dłuższą podróż samochodem po drogach krajowych i chcesz wiedzieć, jakich utrudnień możesz się spodziewać na trasie? Interesują Cię warunki pogodowe lub obrazy z kamer na drogach krajowych? Zauważyłeś uszkodzony element infrastruktury drogowej lub nawierzchni i chciałbyś to zgłosić do najbliższego oddziału GDDKiA? Te i wiele innych informacji oraz funkcji dostępnych jest pod jednym adresem - drogi.gddkia.gov.pl.

 

Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych Facebook Twitter  i Instagram .