Warunki Porozumienia zmienia się aneksem a nie wypowiedzią publiczną

W maju 2018 roku GDDKiA i Miasto Płock podpisały Porozumienie w sprawie współpracy przy przebudowie ul. Wyszogrodzkiej w ciągu DK62 na odcinku od ul. Armii Krajowej do granicy miasta Płocka. Inwestycja, zgodnie z zawartym Porozumieniem, ma być przeprowadzona w granicach administracyjnych miasta oraz w pasie drogowym zarządzanym przez GDDKiA. Niestety do dziś nie otrzymaliśmy od władz Miasta Płocka uzgodnień na żaden z zakresów przebudowy, niezbędnych do dalszych prac przygotowawczych.



Porozumienie jasno określa zakresy i obowiązki stron 

Przebudowę ul. Wyszogrodzkiej, będącej w zarządzie władz Miasta Płocka, podzielono na trzy zakresy:  

 

Zakres I - od ul. Armii Krajowej do drogowego obiektu inżynierskiego przekroczenia rz. Rosicy wraz z obiektem 

Zakres II - od drogowego obiektu inżynierskiego przekroczenia rz. Rosicy do skrzyżowania ul. Wyszogrodzkiej z ul. Harcerską (wraz ze skrzyżowaniem), gdzie jezdnia północna jest planowana na terenie zarządzanym przez GDDKiA 

Zakres III - od skrzyżowania ul. Wyszogrodzkiej z ul. Harcerską do granicy Miasta Płocka. 

 

Zarówno w treści Porozumienia jak i w bieżącej korespondencji szczegółowo zostały opisane obowiązki stron oraz zakres inwestycji. Między innymi w Zakresie I i II przewidziano dobudowę drugiej jezdni (dwa pasy ruchu), a w III - zgodnie z pismem Kierownika Biura Inwestycji Strategicznych - poszerzenie jezdni o dodatkowy pas ruchu.  

W oparciu o zapisy Porozumienia, w czerwcu 2019 r. GDDKiA pozyskała środki finansowe na realizację przedsięwzięcia. 

 

GDDKiA czeka na stanowisko Miasta 

Dla Zakresu I i II przygotowane zostały dokumenty do ogłoszenia postępowania przetargowego na wybór wykonawcy robót. Częścią tych dokumentów jest Program funkcjonalno-użytkowy (PFU), który musi być uzgodniony przez Miasto Płock. Po uwzględnieniu wnioskowanych przez władze samorządowe zmian do PFU, wysłaliśmy pismo z prośbą o ostateczne ich zatwierdzenie. Do dziś nie otrzymaliśmy odpowiedzi, a jest ona niezbędna do ogłoszenia przetargu. 

 

Dla Zakresu III oczekujemy na uzgodnienie Opisu Przedmiotu Zamówienia (OPZ), co umożliwi nam ogłoszenie przetargu na wykonanie Koncepcji programowej wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej. W tym przypadku również nie otrzymaliśmy odpowiedzi. 

Zdaniem pana Andrzeja Nowakowskiego, Prezydenta Miasta Płocka, konieczne jest, by GDDKiA wybudowała dwie jezdnie poza granicami miasta, co jest niezgodne z zapisami Porozumienia. Należy zaznaczyć, że koszty realizacji innych rozwiązań drogowych niż zapisanych w Porozumieniu leżą w gestii władz samorządowych. 

 

Reasumując, zwlekanie Miasta Płock z uzgadnianiem dokumentacji przetargowej czy też zmiana decyzji w zakresie rozwiązań projektowych dla przebudowy ul. Wyszogrodzkiej w ciągu DK62 od ul. Armii Krajowej do granic Miasta Płocka uniemożliwia GDDKiA wszczęcie postępowań przetargowych.

Konsekwencje opóźniania inwestycji przez władze Miasta Płocka ponoszą przede wszystkim użytkownicy drogi.