Zmiany organizacji ruchu w związku z budową obwodnicy Morawicy
Od przyszłego tygodnia planowane są pierwsze w tym roku zmiany organizacji ruchu na drodze krajowej nr 73 w związku z budową obwodnicy Morawicy. Na końcu budowanego odcinka obowiązywał będzie ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną.

Wykonawca rozpocznie wykonanie przepustu i konstrukcji nawierzchni na włączeniu dwóch jezdni pierwszego realizowanego odcinka obwodnicy w jedną jezdnię obecnej drogi krajowej nr 73 biegnącej w kierunku Morawicy. Jeśli warunki pogodowe pozwolą, roboty wymagające zmian organizacji ruchu rozpoczną się już w poniedziałek. Na końcu nowej jezdni wschodniej, z której obecnie korzystają kierowcy, obowiązywał będzie ruch wahadłowy sterowny sygnalizacją świetlną. Roboty w tym miejscu potrwają około 3 tygodni, a wykonawca planuje udostępnienie jezdni na całej szerokości w czasie wydłużonego majowego weekendu.

 

Zgodnie z umową dwujezdniowy odcinek drogi krajowej nr 73 ma być gotowy wiosną przyszłego roku, ale już od ub. roku kierowcy mają do dyspozycji nową wschodnią jezdnię obwodnicy, na której ułożona została przedostatnia warstwa wiążąca nawierzchni. Aktualnie ruch na tym odcinku drogi krajowej nr 73 odbywa się w oparciu o tymczasową organizację - jedną jezdnią w obu kierunkach. Również w ub. roku, na długo przed terminem zakończenia inwestycji, oddana została do użytkowania kładka dla pieszych przy szkole, przedszkolu i placówkach sportowych oraz drogi dojazdowe po wschodniej stronie ciągu głównego. Wykonawca przystąpił do przebudowy jezdni zachodniej, na której ułożona została częściowo warstwa wyrównawcza nawierzchni. Kolejne roboty bitumiczne planowane są po ustabilizowaniu się warunków atmosferycznych. W okresie wiosenno-letnim wykonawca przystąpi do układania warstwy wiążącej nawierzchni na jezdni zachodniej i wykona odcinek próbny warstwy ścieralnej, która układana będzie w kolejnych etapach robót na obu jezdniach przyszłej obwodnicy. 

 

Jednocześnie wykonywane będą prace przy montażu ekranów akustycznych, budowie dróg dojazdowych po zachodniej stronie obwodnicy, budowie sygnalizacji świetlnej i dodatkowych pasów dla skręcających na skrzyżowaniach. Kontynuowane są roboty branżowe, brukarskie, wzmocnienia skarp i rowów.

 

Informacja o inwestycji

Pierwszy etap obwodnicy Morawicy to inwestycja za około 78 mln złotych realizowana od 2018 roku w trybie projektuj i buduj, dlatego wykonawca - konsorcjum z liderem Mostostal Warszawa - najpierw przystąpił do wykonania optymalizacji projektowych, a po uzyskaniu stosownych decyzji do robót budowlanych. W I etapie obwodnica Morawicy budowana jest w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 73. Nowa droga poprawi sytuację na obciążonym ruchem podmiejskim i tranzytowym odcinku trasy łączącej węzeł Kielce Północ, Busko-Zdrój i Tarnów. Nowy odcinek drogi krajowej nr 73 o długości 4,2 km od granicy miasta Kielce do granicy miejscowości Brzeziny i Morawica będzie miał dwie jezdnie i status drogi GP (głównej o ruchu przyspieszonym). Nowa jezdnia powstała po wschodniej stronie tej istniejącej, a prawa jezdnia zostanie przebudowana. W ramach zadania zaprojektowane zostały 4 skrzyżowania z sygnalizacją świetlną (dwa z drogami powiatowymi, dwa z drogami gminnymi), kładka dla pieszych w miejscowości Bilcza oraz drogi dojazdowe. Zgodnie z umową inwestycja ma się zakończyć wiosną 2022 roku. Docelowo obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała ponad 8 km. W drugim etapie inwestycji droga biec będzie po nowym śladzie. Przetarg na realizację kolejnego odcinka obwodnicy planowany jest w br.