Umowa na projekt i budowę odcinka S19 Lubartów - Lublin podpisana

Podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 między Lublinem a Lubartowem. Inwestycję zrealizuje firma Mota-Engil Central Europe.



- Dotrzymujemy słowa. Wpisaliśmy tę drogę na listę inwestycji Programu Budowy Dróg Krajowych, przeprowadziliśmy prace przygotowawcze i przetarg na realizację. Od dzisiaj odcinek Lublin - Lubartów jest w realizacji. Via Carpatia rusza na północ od Lublina w kierunku Białegostoku. Kolejne ważne wydarzenia przed nami. W tym roku oddamy do ruchu odcinki S19 między Lublinem a Rzeszowem - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 

- Podpisaliśmy umowę na realizację 18 odcinka przyszłej Via Carpatii. To w sumie blisko 210 km drogi ekspresowej S19. W przetargu na wyłonienie wykonawcy mamy kolejnych siedem odcinków tej trasy o łącznej długości ok. 93 km, a w tym roku ogłosimy przetargi na wyłonienie wykonawców kolejnych ośmiu odcinków, dwóch w woj. podkarpackim i sześciu w woj. lubelskim. Dzisiejsza umowa jest też szóstą podpisaną w tym roku, na odcinki o długości blisko 88 km i drugą na S19 - podkreśla Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

 

W przetargu, który ogłosiliśmy w czerwcu ubiegłego roku, wpłynęło 12 ofert. Wygrała oferta firmy Mota-Engil Central Europe. Umowa o wartości 835,66 mln zł obejmuje zaprojektowanie, uzyskanie niezbędnych decyzji i budowę ok. 23-kilometrowego odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej od węzła Lubartów Północ do węzła Lublin Rudnik, z rezerwą poGDDKiA d budowę w przyszłości trzeciego pasa. Powstaną też m.in. cztery węzły drogowe, wiadukty, drogi równoległe do obsługi ruchu lokalnego, urządzenia ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.

 

Kiedy budowa?

 

Wykonawca ma 36 miesięcy na realizację inwestycji, w tym uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) oraz decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Do czasu robót nie wlicza się okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca.

Uzyskanie decyzji ZRID oraz rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w 2022 roku, natomiast zakończenie robót przewidujemy w 2024 r.

 

Przebieg drogi

 

Trasa będzie przebiegać po zachodniej stronie Lubartowa, wykorzystując korytarz obecnej jednojezdniowej obwodnicy miasta, a od wschodu ominie miejscowość Niemce.

 

Jadąc od strony Lubartowa w kierunku Lublina, w miejscu obecnego skrzyżowania DK19 z drogą wojewódzką nr 815 powstanie węzeł Lubartów Północ, a na przecięciu z drogą powiatową prowadzącą przez Nowodwór do Kozłówki węzeł Lubartów Zachód.  

 

Dalej droga ekspresowa S19 pobiegnie nowym śladem, omijając od wschodu Niemce. Na przecięciu z drogą wojewódzką nr 828 w stronę Jawidza powstanie węzeł Niemce Wschód, a w okolicy obecnego skrzyżowania z drogą powiatową prowadzącą do Leonowa węzeł Niemce Południe

 

Trasa połączy się z istniejącym węzłem Lublin Rudnik na obwodnicy Lublina.

 

Przetargi w planach

 

Trwają prace przygotowawcze dla pozostałych sześciu odcinków drogi ekspresowej S19 od granicy woj. lubelskiego i mazowieckiego do węzła Lubartów Północ o łącznej długości ok. 81 km. Przetargi na wyłonienie wykonawców planujemy ogłosić jeszcze w tym roku.

 

Współpraca z Lasami Państwowymi

 

Droga ekspresowa S19 przebiegać będzie częściowo przez tereny leśne, dlatego też zawarliśmy z Nadleśnictwem Lubartów porozumienie dotyczące zagospodarowania wód opadowych z pasa drogowego. Porozumienie precyzuje warunki współpracy w tym zakresie, a dzięki niemu wody opadowe będą mogły być wykorzystane przez Lasy Państwowe m.in. do poprawienia wilgotności terenów leśnych. Przyczyni się to do przeciwdziałania skutkom suszy.

 

Było to pierwsze tego typu porozumienie między GDDKiA a Lasami Państwowymi, a w ślad za nim podpisaliśmy porozumienie ramowe, by móc stosować to rozwiązanie globalnie, także w ramach innych inwestycji, które realizujemy w całym kraju. Pisaliśmy o tym szerzej TUTAJ.

 

Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych Facebook  i Twitter