Nowe drogi Pomorza Zachodniego

W ciągu ostatnich dwóch lat na Pomorzu Zachodnim zostało oddanych do ruchu 172 km nowych dróg o wartości 4,7 mld zł. Kolejne odcinki o długości 130 km i wartości 5 mld zł są w realizacji, z tego 40 km drogi ekspresowej S3 od Brzozowa do Rzęśnicy oraz obwodnicę Myśliborza w ciągu DK26 planujemy oddać do ruchu w tym roku. Realizowane i przygotowywane inwestycje drogowe w regionie zostały podsumowane na konferencji zorganizowanej w Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie przy udziale m.in. Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka, Wojewody Zachodniopomorskiego Zbigniewa Boguckiego oraz samorządowców. W trakcie procedury przetargowej są obecnie cztery inwestycje o wartości około miliarda złotych i długości 22 km, w tym dwie spośród dziewięciu obwodnic, które powstaną na Pomorzu Zachodnim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. W trakcie prac przygotowawczych jest jeszcze 346 km dróg o wartości ponad 18 mld złotych, w tym największa inwestycja drogowa w regionie - Zachodnia Obwodnica Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6. 



GDDKiA 

GDDKiA 

 

S3 od Szczecina do Świnoujścia – w 2024 finał prac 

Droga ekspresowa S3 jest częścią korytarza transportowego łączącego Skandynawię z Adriatykiem. Codziennie tysiące ciężarówek przypływa lub odpływa promami łączącymi Świnoujście ze szwedzkim Ystad lub Trelleborgiem, aby kontynuować podróż w dalsze kierunki. Jest to również główna magistrala drogowa wzdłuż zachodniej granicy Polski, łącząca ze sobą trzy autostrady – A6, A2 i A4. Trasa ta jest sukcesywnie budowana od 2007 roku. Wtedy rozpoczęła się realizacja pierwszych odcinków szlakowych S3 Szczecin - Gorzów Wielkopolski, następne powstawały i powstają w województwach lubuskim i dolnośląskim. Obecnie zdecydowana większość tej drogi jest już gotowa. Na Pomorzu Zachodnim do zakończenia pozostał odcinek od Szczecina do Świnoujścia. 

 

Pierwszym odcinkiem, patrząc od Szczecina, jest Miękowo - Rzęśnica o długości 19 km. Jest to wspólny przebieg dróg krajowych nr 3 i 6. Ta dwujezdniowa trasa, oznaczona jako droga S3, powstała w drugiej połowie lat 70. ubiegłego wieku.GDDKiA  Pierwotnie zbudowano tylko jeden węzeł - Rurka (Goleniów Południe), w następnych latach dobudowano kolejne węzły i wiadukty. Trasa jednak nigdy nie została dostosowana w pełni do parametrów drogi ekspresowej. Teraz na ukończeniu jest inwestycja, która to zmieni. W ramach kontraktu o wartości 126,3 mln zł w miejscowości Kliniska Wielkie powstał węzeł drogowy, który zastąpił wcześniejsze skrzyżowanie z przejściem dla pieszych. Kompleksowo przebudowany został również węzeł Rzęśnica z DW142, co poprawiło płynność i bezpieczeństwo ruchu. Obecnie trwają ostatnie prace wykończeniowe. W kwietniu tego roku kontrakt powinien być całkowicie zakończony. 

 

Dwujezdniowa droga S3 kończy się na funkcjonującej od 2012 roku obwodnicy Miękowa, dalej jest już jednojezdniowa DK3. Jest to też początek kolejnego odcinka nowej S3 Brzozowo - Miękowo o długości 22,4 km. Ten fragment „trójki” w okresie wakacyjnym był dotychczas jednym wielkim zatorem drogowym. Nowa dwujezdniowa S3 połączy zakończone w latach 2011-2012 obwodnice Miękowa oraz Troszyna, Parłówka i Ostromic. Kontrakt o wartości 360,5 mln zł kończy się w kwietniu tego roku. Zaawansowanie realizacyjne jest duże, na większości odcinka trwają prace wykończeniowe. Kierowcy mogą poza rejonem miejscowości Babigoszcz, gdzie prowadzone są prace przy węźle, korzystać z jednej jezdni nowej S3, która poprowadzona jest w większości obok dotychczasowej DK3. Komunikację z pozostałymi drogami zapewnią trzy węzły drogowe – Babigoszcz, Przybiernów i Brzozowo. Droga będzie przebiegała w większości przez tereny leśne, w związku z tym budowane są cztery duże przejścia dla zwierząt. 

 

Ostatnim fragmentem drogi ekspresowej S3 na Pomorzu Zachodnim, który pozostał do realizacji, jest odcinek Świnoujście - Troszyn o długości 34,5 km. Początkiem tego fragmentu S3 będzie rondo na wyjeździe z tunelu w Świnoujściu, a końcem włączenie w obwodnicę Troszyna. Istniejąca droga na tym odcinku jest jednojezdniowa i konieczna jest budowa dwujezdniowej S3, która będzie zapewniała odpowiednią przepustowość, biorąc pod uwagę rozwój połączeń promowych i portu w Świnoujściu. W sierpniu 2020 roku zostały podpisane umowy na zaprojektowanie i budowę drogi. Realizacja drogi została podzielona na dwa fragmenty: Świnoujście - Dargobądz i Dargobądz - Troszyn. Łączna wartość umów z wykonawcami to 1,36 mld zł. Wykonawcy prowadzą prace projektowe, około połowy tego roku powinny być składane wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Roboty powinny ruszyć wiosną 2022 roku, a termin ich zakończenia wypada na II kwartał 2024 roku. Nowa trasa będzie w większości przebiegała w korytarzu istniejącej DK3 z korektami tam, gdzie wymagają tego parametry geometryczne drogi ekspresowej. Na fragmencie prowadzącym przez teren Wolińskiego Parku Narodowego zostanie dobudowana druga jezdnia do tej już istniejącej - będą przez to ciaśniejsze łuki, a co za tym idzie ograniczenie prędkości. Powstanie sześć węzłów drogowych, miejsca obsługi podróżnych i obwód utrzymania drogi. 

 

Wkrótce ruszy drążenie tunelu w Świnoujściu 

Tunel w Świnoujściu – wyczekiwana od wielu lat inwestycja jest na etapie realizacji robót budowlanych. Kończy się montaż maszyny TBM, która wydrąży tunel. Jeszcze w tym kwartale powinno rozpocząć się zasadnicze drążenie, które potrwa do jesieni tego roku. W zakładzie prefabrykacji powstają kolejne tubingi - elementy, które będą stanowiły obudowę tunelu. Po stronie wyspy Wolin budowana jest komora odbiorcza, do której przewierci się maszyna TBM. Inwestorem jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA jest Inwestorem Zastępczym. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Tunel ma być gotowy zgodnie z kontraktem we wrześniu 2022 roku. 

 

Prace przygotowawcze dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6 na finiszu GDDKiA 

Największą inwestycją drogową, która pozostała jeszcze do realizacji na Pomorzu Zachodnim, jest Zachodnia Obwodnica Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6. Zapewnione w ciągu ostatnich trzech lat rządowe finansowanie w kwocie 24,5 mln złotych pozwoliło przygotować dokumentację dla tej inwestycji. Obecnie trwa weryfikacja złożonych przez projektanta opracowań wraz z wynikami badań podłoża. Inwestycja o długości 51 km będzie obejmowała również budowę dwururowego tunelu pod rzeką Odrą o długości 5 km. Dlatego prowadzone badania podłoża obejmowały również wiercenia pod Odrą na głębokość do 90 metrów. Do połowy tego roku dokumentacja dla obwodnicy powinna być odebrana i zweryfikowana. Będzie to oznaczało gotowość do wdrożenia tej inwestycji do realizacji. Biorąc pod uwagę znaczące zaawansowanie procesu przygotowawczego dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina, ważne jest zintensyfikowanie działań przez samorządy w zakresie przygotowania i następnie realizacji dojazdów do niej. 

 

Węzeł Szczecin Kijewo - wkrótce dokończenie prac na węźle 

Kończy się przetarg na realizację trzeciego etapu robót na węźle, który będzie obejmował wszystkie pozostałe prace, takie jak budowę drugiego wiaduktu wraz z jezdnią DK10, przebudowę ostatnich fragmentów jezdni A6 wykonanych ze starych płyt betonowych, czy budowę pozostałych łącznic. Wykonawca jest już wybrany i w ciągu najbliższych dwóch tygodni powinna zostać podpisana umowa. Prace zakończą się w przyszłym roku. 

 

W roku 2021 ruszą kolejne budowy 

W przetargu jest również budowa I etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13. Wybrany jest już wykonawca i jeszcze w 2021 roku powinny ruszyć prace budowlane na tej bardzo potrzebnej inwestycji.  

Dla trzech odcinków drogi ekspresowej S11 Koszalin - Bobolice o łącznej długości 48 km wykonawcy złożyli w grudniu ubiegłego roku komplet wniosków o wydanie decyzji ZRID. W III kwartale tego roku powinny ruszyć roboty budowlane.  

W ubiegłym roku rząd przydzielił finansowanie dla realizacji robót na wszystkich brakujących odcinkach drogi ekspresowej S6 od Koszalina do Gdańska. Środki przeznaczone na odcinek Koszalin - Słupsk o długości 46 km to około 2,6 mld zł. W III kwartale 2021 roku planujemy ogłoszenie przetargów na budowę tych odcinków. 

 

Pozostałe brakujące odcinki dróg ekspresowych w przygotowaniu 

Trwają również prace przygotowawcze dla drogi ekspresowej S10 od Szczecina do Piły – to sześć odcinków o długości około 114 km. Uzyskiwane są decyzje środowiskowe, w tym roku przebiegi powinny być już ustalone. Następnie ruszą prace nad koncepcjami programowymi wraz z badaniami podłoża. W 2021 roku powinna być gotowa dokumentacja projektowa dla odcinka Bobolice - Szczecinek o długości 24,5 km. Zabezpieczone w ubiegłym roku finansowanie w kwocie 83 mln zł pozwoli jesienią tego roku złożyć wniosek o wydanie decyzji ZRID dla tego fragmentu S11. 

 

GDDKiA Program budowy 100 obwodnic 

W roku 2020 został wdrożony do realizacji rządowy Program budowy 100 obwodnic. Na Pomorzu Zachodnim planowana jest realizacja łącznie dziewięciu zadań o długości 47 km i wartości około 1,2 mld zł. Spośród tych zadań obwodnice Gryfina w ciągu DK31 i Szczecinka w ciągu DK20 są na etapie postępowań przetargowych na zaprojektowanie i budowę. Znamy oferty wykonawców, a dla obwodnicy Gryfina wybraliśmy już ofertę najkorzystniejszą. W tym roku umowy na realizację tych dwóch obwodnic powinny zostać podpisane. Dla wszystkich pozostałych siedmiu inwestycji podpisaliśmy w 2020 roku umowy na opracowanie dokumentacji projektowych. Są to obwodnice Szwecji, Wałcza, Rusinowa i Człopy na DK22, obwodnice Stargardu i Złocieńca na DK20 oraz obwodnica Kołbaskowa w ciągu DK13.