Mamy umowę z wykonawcą ostatniego odcinka S7 na terenie województwa małopolskiego

Umowę na projekt i budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku Miechów - Szczepanowice podpisaliśmy z konsorcjum: Fabe Polska (lider) i „SP” Sine Midas Stroy (partner). Koszt prac wyniesie ponad 162,4 mln zł.



Zakres zadania obejmuje zaprojektowanie dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości ok. 5,33 km pomiędzy węzłami Miechów i Szczepanowice wraz z obiektami inżynierskimi, towarzyszącą infrastrukturą i urządzeniami bezpieczeństwa ruchu. Wykonawca musi uzyskać wszelkie opinie, uzgodnienia, pozwolenia i decyzje niezbędne do realizacji inwestycji.

GDDKiA 

Oprócz wybudowania ciągu głównego S7 przewidziane są: przebudowa istniejących dróg, zapewnienie dojazdu do nieruchomości, dodatkowe jezdnie zlokalizowane w pasie drogowym drogi ekspresowej, budowa lub przebudowa infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, przejazdów i wjazdów awaryjnych na drogę ekspresową, budowa systemu odwodnienia terenu, kanalizacji deszczowej, urządzeń podczyszczających i zbiorników retencyjnych.

Powstaną urządzenia ochrony środowiska, w tym zabezpieczenia akustyczne, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno - naprowadzającym, zieleń i ogrodzenie drogi ekspresowej.

Przebudowane zostaną urządzenia i sieci istniejącej infrastruktury pod i nadziemnej. Wybudowane będzie oświetlenie i zasilająca sieć energetyczna, a także urządzenia bezpieczeństwa ruchu.

 

Węzły w ramach sąsiadujących odcinków GDDKiA 

Od północy ten odcinek S7 połączony zostanie z węzłem Miechów, budowanym w ramach odcinka Moczydło - Miechów, natomiast od południa z węzłem Szczepanowice, budowanym z kolei w ramach odcinka Szczepanowice - Widoma.

 

Kalendarium:

29 czerwca 2017 r. - rozpoczęcie prac dokumentacyjnych: STEŚ wraz z elementami koncepcji programowej

17 sierpnia 2018 r. - złożenie wniosku o decyzję środowiskową (DŚU)

12 listopada 2019 r. - uzyskanie DŚU

16 grudnia 2019 r. - postanowienie RDOŚ o nadaniu decyzji DŚU rygoru natychmiastowej wykonalności

29 kwietnia 2020 r. - ogłoszenie przetargu na projekt i budowę

10 grudnia 2020 r. - wybór najkorzystniejszej oferty

 

S7 od Krakowa na północ

Odcinek S7 Miechów - Szczepanowice jest częścią ponad 55-kilometrowej trasy S7, która została podzielona na krótsze odcinki realizacyjne:

  • Moczydło - Miechów, dł. 18,7 km
  • Miechów - Szczepanowice, dł. 5,3 km
  • Szczepanowice - Widoma, dł. 13,1 km
  • Widoma - Kraków (z włączeniem do węzła Kraków Nowa Huta), dł. 18,3 km

 

Trwa budowa odcinka S7 Moczydło - Miechów. 16 kwietnia 2020 r. podpisana została umowa na kontynuację projektowania i budowę drogi ekspresowej S7 od granicy woj. świętokrzyskiego (Moczydło) do węzła Miechów a 27 lipca 2020 r. rozpoczęły się pierwsze prace w terenie. Aktualnie pomimo przerwy zimowej trwają prace zbrojarskie na budowie węzła Miechów. Przygotowywane jest zaplecze budowy estakady nad rzeką Nidzicą i drogą powiatową w Giebułtowie. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 r.

 

Na budowie ponad 13-kilometrowego odcinka S7 Szczepanowice - Widoma roboty rozpoczęły się we wrześniu 2019 r. Zaawansowanie prac wynosi teraz ponad 82 proc. Obecna sytuacja meteorologiczna nie pozwala na wykonywane wszystkich robót w pełnym zakresie. Niemniej jednak, chociaż wykonawca może skorzystać z przerwy zimowej, prace trwają. Montowane są bariery energochłonne w pasie rozdziału, wykonywane wykopy rowów i prace porządkowe w pasie drogowym. Prowadzone są także roboty na obiektach inżynierskich: najdłuższej estakadzie wymieniane są łożyska na stałe, montowane kable sprężenia zewnętrznego, trwa zbrojenie fundamentów murów oporowych przy przyczółku, na wiadukcie w Wymysłowie trwa zbrojenie i deskowanie skrzydła po stronie prawej, natomiast na wiadukcie w Lipnej Woli, nad budowaną S7 szlifowane są powierzchnie betonowe filara pod zabezpieczenie antykorozyjne. Budowa tego odcinka zakończona zostanie jesienią 2021 r.

 

7 grudnia 2020 r. GDDKiA odstąpiła od umowy z włoską firmą Webuild (poprzednia nazwa Salini) z powodu braku należytego wykonywania robót i braku pozytywnej reakcji na wezwania do poprawy oraz powstałą zwłokę w realizacji prac na odcinku drogi ekspresowej S7 Widoma - Kraków. Od przekazania placu budowy do grudnia 2020 r. wykonawca nie przedstawił harmonogramu, który zapewniłby realizację robót w terminie i prowadził wyłącznie prace przygotowawcze. Wycięto ok. 90 proc. drzew, częściowo odhumusowano obszar pod drogi dojazdowe i również częściowo wykonano dojazdy do terenu budowy. Nie rozpoczęto żadnych prac drogowych ani mostowych na trasie głównej. Pomimo wezwań do poprawy wykonawca nie zmobilizował ani niezbędnej liczby pracowników, ani potrzebnego sprzętu. Aktualnie trwa postępowanie przetargowe, aby wyłonić nowego wykonawcę.

 

Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych Facebook i Twitter.