Umowa na ostatni odcinek A18 podpisana

Podpisaliśmy umowę na przebudowę oraz dostosowanie ostatniego odcinka drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady. Najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu przetargowym złożyło konsorcjum firm Kobylarnia (lider), Mirbud i Budpol (partnerzy). Umowa o wartości 258,7 mln zł obejmuje odcinek o długości 21 km, od granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice.



Droga do realizacji GDDKiA 

Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla południowej jezdni A18 została wydana już w 2011 roku. Jednak dopiero decyzja Ministra Infrastruktury z sierpnia 2018 roku zapewniła finansowanie i umożliwiła rozpoczęcie i procedur przetargowych dla autostrady A18. Obecnie wszystkie cztery odcinki, rozpoczynające się od granicy państwa w Olszynie do węzła Golnice (woj. dolnośląskie), znajdują się na etapie realizacji. Planujemy, że kierowcy w 2023 r. będą mieli do dyspozycji całą trasę, o łącznej długości ponad 70 km.

 

- Do realizacji kierujemy dziś ostatni odcinek trasy, która już w 2023 r. zyska miano pełnoprawnej autostrady A18. Obecnie kierowcy korzystający z północnej nitki tej drogi jadą komfortowo, zaś ci poruszający się po nitce południowej muszą znosić niedogodności związane z jej fatalnym stanem. Modernizacja tej trasy była konieczna,  teraz wykonawcy mogą już przystępować do prac w terenie - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 

- Modernizacja całej drogi krajowej nr 18 i dostosowanie jej do parametrów autostrady jest konieczna, aby kierowcy mogli bezpiecznie i komfortowo dojechać do połączenia z A4. - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

 

Dzisiaj możemy ogłosić, że wszystkie odcinki autostrady A18 są na etapie realizacji. W zeszłym tygodniu podpisaliśmy umowę na odcinek, który zaczyna się przed węzłem Iłowa i biegnie do granicy dwóch województw. Dzisiaj finalizujemy umowę na kolejny, ostatni już odcinek, który kończy swój bieg na węźle Golnice. Zakończenie prac w 2023 r. Wtedy też kierowcy będą mogli korzystać z ponad 70 km nowej autostrady A18. - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

 

Zakres prac wykonawcy

Odcinek, na który podpisana została umowa, jest w całości zlokalizowany w istniejącym pasie drogowym, poza terenem zabudowanym i w przeważającej części przebiega przez tereny leśne.

 

Głównym zadaniem wykonawcy jest dostosowanie, w pełnym zakresie, istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady. Prace będą polegać głównie na wymianie zdegradowanej nawierzchni jezdni południowej i dostosowaniu nośności drogi do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Stara nawierzchnia zostanie rozebrana i położona będzie nowa nawierzchnia betonowa, a jezdnia zostanie poszerzona do 11 m. W obrębie węzła Luboszów powstanie nowe skrzyżowanie z drogą powiatową, a węzeł Golnice zostanie przebudowany i dostosowany do infrastruktury autostrady. Zbudowane zostaną pasy włączania i wyłączania do MOP Świętoszów Południe.

 

Ponadto przewiduje się wyposażenie autostrady A18 we wszystkie niezbędne elementy związane z bezpieczeństwem ruchu na drodze, m.in. bariery ochronne, oznakowanie pionowe i poziome oraz elementy związane z ochroną środowiska (przejścia dla zwierząt). Zadanie jest realizowane w formule Buduj. 

 

Termin realizacji zadania GDDKiA 

Czas przewidziany na realizację robót wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie wynosi 25 miesięcy. Do czasu przewidzianego na roboty nie wlicza się okresów zimowych, trwających od 16 grudnia do 15 marca, liczonych jako trzy miesiące. Zakończenie robót planowane jest w 2023 r. 

 

Międzynarodowe znaczenie A18

Ze względu na lokalizację, droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Stanowi fragment połączenia międzynarodowego E36/40 biegnącego przez terytorium Polski. DK18 wiedzie przez III transeuropejski, drogowy korytarz transportowy łączący Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Na przejściu granicznym w Olszynie łączy się z niemiecką autostradą A15, a po stronie polskiej łączy się z autostrada A4 na węźle Krzyżowa. Jezdnia północna A18 została wybudowana na parametrach autostradowych w latach 2004-2007. Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin - Wrocław. Właśnie ta jezdnia będzie teraz modernizowana.

 

Odcinki realizacyjne A18

Inwestycja została podzielona na cztery odcinki realizacyjne. Dzięki temu możliwe jest organizowanie prac na remontowanych odcinkach w taki sposób, aby ich zakres możliwe jak najmniej wpływał na organizacje ruchu drogowego.

  • od granicy państwa do ok. dwóch kilometrów za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia - w realizacji, a zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 r.
  • ok. dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia do blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa - w realizacji, a zakończenie robót planowane jest w II połowie 2022 r.
  • blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa do granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego - podpisano umowę z wykonawcą, planowane zakończenie prac w II połowie 2023 r.
  • granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice - podpisano umowę z wykonawcą, planowane zakończenie prac w II połowie 2023 r.

 

Kalendarium inwestycji

14 listopada 2019 r. – podpisano umowę na przebudowę drugiego odcinka jezdni południowej A18 od km 11,86 (ok. dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa)

24 kwietnia 2020 r. – podpisano umowę na przebudowę odcinka jezdni południowej A18, zaczynającego się od granicy państwa i kończącego się blisko dwa kilometry za węzłem Żary Zachód

24 czerwca 2020 r. – do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej trafiła dokumentacja przetargowa na przebudowę odcinka jezdni południowej A18, zaczynającego się na granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego a kończącego się na węźle Golnice

12 października 2020 r. – nastąpiło otwarcie ofert w przetargu na przebudowę odcinka jezdni południowej A18, zaczynającego się blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa, a kończącego się na granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego

10 grudnia 2020 r. – wybrano najkorzystniejszą ofertę na przebudowę odcinka jezdni południowej A18, rozpoczynającego się przed węzłem Iłowa do granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego  

23 grudnia 2020 r. – wybrano najkorzystniejszą ofertę na przebudowę odcinka rozpoczynającego się na granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego, a kończącego się na węźle Golnice

21 stycznia 2021 r. – podpisanie umowy z wykonawcą na realizację odcinka zaczynającego się blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa, a kończącego się na granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego

27 stycznia 2021 r. – podpisanie umowy z wykonawcą na realizację czwartego, ostatniego odcinka A18 rozpoczynającego się na granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego, a kończącego się na węźle Golnice

 

Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych Facebook i Twitter.