Podsumowanie roku na drogach krajowych w województwie pomorskim
To był dobry, choć trudny rok. Kontynuujemy budowę drogi ekspresowej S6 i ogłosiliśmy kolejne przetargi na realizację tej potrzebnej trasy. Przygotowujemy również inwestycje w ramach Programu budowy 100 obwodnic. Wszystko po to, by bezpiecznie, sprawnie i komfortowo można było poruszać się po drogach województwa pomorskiego.

Drogi ekspresowe

GDDKiA Obecnie w budowie są trzy odcinki drogi ekspresowej S6 o długości ok. 41 km między Bożympolem Wielkim a Gdynią. Dzięki nim uzyskamy bezpieczny i komfortowy ciąg drogi ekspresowej łączącej Aglomerację Trójmiasta z zachodem województwa. Są to:

• Bożepole Wielkie – Luzino (ok. 10 km),

• Luzino – Szemud (ok. 10 km),

• Szemud – Gdynia (ok. 21 km).

 

W tym roku ogłosiliśmy przetargi na kolejne, siedem odcinków drogi ekspresowej S6 o łącznej długości ok. 104 km. Było to możliwe dzięki decyzji Rządu o przeznaczeniu dodatkowych środków z budżetu państwa na budowę m.in. tej trasy i zmianie jej realizacji z partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) na tradycyjny wg formuły „Projektuj i buduj”. Są to odcinki:

• druga jezdnia obwodnicy Słupska (dobudowa ok. 9,5 km),

• koniec obwodnicy Słupska (Redzikowo) - Bobrowniki (ok. 16 km),

• Bobrowniki - Skórowo (ok. 13,1 km), • Skórowo - Leśnice (ok. 10,9 km),

• Leśnice – Bożepole Wielkie (22 km),

 

oraz dużą i niezwykle ważną inwestycję dla Pomorza - S6 Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej:

• Chwaszczyno - Żukowo (ok. 16,3 km),

• Żukowo - Gdańsk Południe (ok. 16 km) wraz z obwodnicą Żukowa (ok. 7 km klasy GP).

 

Dodajmy, że w III kw. 2021 r. ruszą kolejne przetargi na odcinki S6 od obwodnicy Słupska do granicy województwa zachodniopomorskiego i dalej do Koszalina. Budowa wszystkich odcinków drogi ekspresowej S6 w województwie pomorskim wraz z Obwodnicą Metropolii Trójmiejskiej powinna zakończyć się w 2025 r. Do dyspozycji kierowców, łącznie z już istniejącymi odcinkami, będzie to blisko 200 km trasy S6.

GDDKiA

 

 

 

 

 

Drogi krajowe

Trwa rozbudowa drogi krajowej nr 20 na odcinku ok. 6,2 km między Kornem a Kościerzyną, prowadzona w ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych. Najważniejszą zmianą na tym odcinku będzie bez wątpienia przebudowa skrzyżowania DK20 z DW235 w Kornem na funkcjonalne rondo, które ułatwi włączenie się do ruchu z DK20 od strony Bytowa. Poza nim zostaną przebudowane cztery inne skrzyżowania oraz powstanie wzdłuż drogi ciąg pieszo-rowerowy.

 

Na DK22, między Czarlinem a Knybawą, musieliśmy rozwiązać umowę z nierzetelnym wykonawcą. Od tego czasu m.in. uporządkowaliśmy plac budowy, usprawniliśmy przejazd po wiadukcie nad linią kolejową oraz dokończyliśmy prace przy wiadukcie nad DK91, co pozwoliło zlikwidować duże tymczasowe rondo i usprawnić przejazd drogami krajowymi nr 22 i 91. Pod koniec roku ogłosiliśmy przetarg na dokończenie prac budowlanych.

 

W tym roku przebudowaliśmy most na przepust w Kramarzynach na DK20 i kontynuujemy przebudowę drugiego obiektu w Tuchomiu na tej samej drodze (Miastko - Bytów).

 

Rozpoczęła się budowa 400 metrów chodnika w miejscowości Kruszyna na DK21 wraz z przejściem dla pieszych i elementami uspokojenia ruchu oraz kanałem technologicznym.

 

W tym roku wykonaliśmy także remont metodą nakładki bitumicznej dwóch odcinków drogi krajowej nr 55 Chlebówka - Dębina i Tragamin - Malbork, o łącznej długości ok. 2,65 km.

 

W opracowaniu jest dokumentacja obejmująca znaczną część drogi krajowej nr 22 o łącznej długości przeszło 74 km, przebiegającej z zachodu na wschód województwa pomorskiego:

• granica woj. wielkopolskiego i pomorskiego – Buszkowo,

• Chojnice - Czersk, • Czersk - Czarna Woda,

• Czarna Woda - Zblewo,

• Zblewo - Starogard Gdański,

• Starogard Gdański - Swarożyn,

• Knybawa - Gnojewo,

• Gnojewo - Cisy,

• Cisy - Malbork,

• Malbork - Królewo,

• Królewo - granica woj. pomorskiego i warmińsko-mazurskiego.

 

Ponadto przygotowywane są projekty rozbudowy drogi krajowej nr 25 między Człuchowem a granicą woj. pomorskiego i kujawsko-pomorskiego (z obejściami Ględowa i Jęczników Wielkich) oraz przebudowa — wspólnie z PKP PLK — wiaduktu kolejowego w Brachlewie nad drogą krajową nr 55 połączona z likwidacją istniejącego przejazdu dla pojazdów ciężarowych w poziomie torów.

 

Program budowy 100 obwodnic

W przygotowaniu jest obwodnica Starogardu Gdańskiego w ciągu drogi krajowej nr 22. Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) wybrała do dalszego opracowania wariant nr V, przebiegający w oddaleniu od Starogardu Gdańskiego. Ta część dokumentacji jest przygotowywana przez samorządy lokalne — Gminę Wiejską Starogard Gdański, Miasto Starogard Gdański oraz Powiat Starogardzki i konsultowana przez GDDKiA.

 

Trwa przetarg na przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla obwodnicy Słupska i Kobylnicy w ciągu drogi krajowej nr 21. Ponadto przyszły wykonawca uzyska decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU), by to opracowanie było w przyszłości podstawą do realizacji trasy w formule Projektuj i buduj.

 

We wschodniej części województwa ma powstać obwodnica Sztumu w ciągu drogi krajowej nr 55 i dlatego został ogłoszony przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej w zakresie przygotowania Koncepcji programowej (wraz z wariantowaniem przebiegów), materiałów do wniosku o wydanie DŚU (wraz z jej uzyskaniem) oraz projektu budowlanego wraz z materiałami do wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

 

Po zatwierdzeniu przez Ministra Infrastruktury Programu inwestycji dla obwodnicy Człuchowa w ciągu dróg krajowych nr 22 i 25 wysłaliśmy do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej ogłoszenia o przetargu na przygotowanie STEŚ-R. Przypominamy, że w przetargu na roboty budowlane jest również znajdująca się w rządowym Programie budowy 100 obwodnic obwodnica Brzezia na drodze krajowej nr 25.