Droga ekspresowa S-74 Cedzyna - Łagów


Przebieg drogi ekspresowej S 74, na odcinku Cedzyna-Łagów. 


KONSULTACJE SPOŁECZNE
DOTYCZĄCE:


 


Orientacja_W-1_ MPZP.pdf


Orientacja_W-4_1.pdf


Orientacja_W-5.pdf


Orientacja_Wariant 6-4 po ZOPI 1.pdf


 


PRZYGOTOWANIA DO BUDOWY


DROGI EKSPRESOWEJ NR 74


NA ODCINKU: CEDZYNA ŁAGÓW


 WRAZ Z OBWODNICĄ ŁAGOWA
KM 88+700 DO KM 121+325


Studium – techniczno – ekonomiczno – środowiskowe  etap II


 


 


1.      PROWADZĄCY KONSULTACJE SPOŁECZNE:


DRO – KONSULT Sp. z o.o.
            ul. Pomorska 17a
03 – 103 Warszawa


 


2.      ZLECENOIDAWCA KONSULTACJI I INWESTOR PRZEDSIĘWZIĘCIA


            GENERALNA DYREKCJA DRÓG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD
            ODDZIAŁ W KIELCACH
            ul. Paderewskiego 43/45
            25-950 Kielce


 


3.      TERMIN I MIEJSCE KONSULTACJI SPOŁECZNYCH


W związku z przebiegiem inwestycji przez trzy gminy termin i miejsce konsultacji ze społeczeństwem ustalono:


 


3.1.   dla GMINY BIELINY
dnia 04.06.2007 o godzinie 15:00 w budynku Szkoły Podstawowej w Lechowie


3.2.   dla GMINY GÓRNO
dnia 05.06.2007 o godzinie 15:00 w budynku Szkoły Podstawowej w Woli Jachowej


3.3.   dla GMINY ŁAGÓW
dnia 11.06.2007 o godzinie 15:00 w u budynku remizy OSP w Łagowie


 


Ponadto w dniach od 30.05.2007 do 25.06.2007 w siedzibach wymienionych Urzędach Gmin  w godzinach 730 – 1530 można zapoznać się z opisami i przebiegami poszczególnych wariantów drogi ekspresowej nr 74 na odcinku Cedzyna – Łagów oraz na stronie internetowej:


www.archiwum.gddkia.gov.pl/article/oddzialy/gddkia_kielce  link  Konsultacje społeczne


 


4.      TERMIN I ADRES SKŁADANIA WNIOSKÓW


Podpisane i zaopatrzone w adres zwrotny  uwagi, wnioski lub  zastrzeżenia dotyczące przedsięwzięcia, tj przebiegu poszczególnych wariantów można  składać w formie pisemnej do dnia  25 czerwca 2007 r.


Ø      pocztą na adres:
DRO – KONSULT Sp. z o.o. ul. Pomorska 17a 03 – 103 Warszawa


lub


Ø      przesłać  faksem na nr 022-614-47-77 wew. 111


bądź


Ø      pocztą elektroniczną na adres: k.lubianka@drokonsult.com.pl


z dopiskiem „Konsultacje Społeczne”.


 


5.      CEL KONSULTACJI


Celem prowadzonych konsultacji jest zapoznanie społeczeństwa z wariantami przebiegu drogi ekspresowej nr 74 na odcinku Cedzyna – Łagów oraz uzyskanie opinii lokalnych społeczności w sprawie proponowanych rozwiązań przebiegu tras.


Uwagi, wnioski i zastrzeżenia zostaną przeanalizowane i w przypadkach uzasadnionych, tj. możliwych do zastosowania ze względów technicznych, prawnych i finansowych oraz środowiskowych  zostaną uwzględnione w wykonywanym opracowaniu. Całość dokumentacji w formie raportu z konsultacji społecznych zostanie przekazana do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Kielcach oraz Urzędów Gmin do informacji.


 


6.      OPIS PRZEDSIĘWZIĘCIA


6.1.   PRZEDMIOT I CEL ZADANIA INWESTYCYJNEGO


Przedmiotem opracowania jest Dokumentacja projektowa budowy drogi ekspresowej nr 74 na odcinku: Cedzyna – Łagów wraz z obwodnicą Łagowa od km 88+700 do km 121+325  - Studium techniczno –ekonomiczno – środowiskowe ETAP II.


Planowana budowa drogi ekspresowej nr S-74 zlokalizowana jest na terenie województwa świętokrzyskiego,  w powiecie kieleckim. Zaproponowane warianty drogi ekspresowej obejmują obszary gmin: Górno, Bieliny oraz Łagów. Początek inwestycji zlokalizowany jest w miejscowości Cedzyna (km 88+600 jako kontynuacja drogi ekspresowej biegnącej od Kielc ), a koniec za miejscowością Łagów łącząc się z istniejącym śladem drogi krajowej nr 74, pomiędzy miejscowościami Gułaczów a Zagościniec (km ~121+325).


Najważniejszymi celami przedmiotowego etapu przygotowania inwestycji są :


·        określenie korytarza dla przebiegu drogi na całym odcinku;


·        określenie linii rozgraniczających dla przebiegu obwodnicy Łagowa – drogi ekspresowej S74 wraz z powiązaniem z siecią dróg istniejących poprzez węzły, drogi poprzeczne i drogi dojazdowe;


·        budowa obwodnicy Łagowa w celu eliminacji ruchu tranzytowego z kierunku Kielc i Opatowa;


·        poprawa warunków ekologicznych mieszkańców miejscowości  w sąsiedztwie korytarza drogi krajowej nr 74;


·        umożliwienie aktywizacji gospodarczej terenów zlokalizowanych między innymi w sąsiedztwie drogi.


 


6.2.   PARAMETRY TECHNICZNE DROGI



  • klasa drogi                                                      S (ekspresowa)

  • prędkość projektowa                                      Vp  = 100 km/h

  • prędkość miarodajna                                      Vm = 110 km/h

  • przekrój normalny


    • projektowany                                     2 jezdnie x 2 pasy
                                                                 (szer. pasa dzielącego 12.0m, z  

                                                                                   obustronnymi opaskami bitumicznymi)




    • docelowy                                            2 jezdnie x 3 pasy
                                                                 (szer. pasa dzielącego 5.0m)

  • szerokość pasa ruchu                                      3.5 m

  • szerokość pasa awaryjnego                             2.5 m

  • szerokość opaski                                            0.5 m

  • szerokość pobocza gruntowego                      min. 0.75 m

  • skrajnia pionowa w ciągu  drogi S 74  min. 4.7 m

  • dopuszczalne obciążenie  nawierzchni  115 kN/oś

  • dostępność do drogi ekspresowej tylko na węzłach

  • szerokość pasa drogowego                             min. 50

 


6.3.   OPIS PRZEBIEGU POSZCZEGÓLNYCH WARIANTÓW


 


§        WARIANT 1 ZGODNY Z MPZP ( długość  31,400 km)


Wariant I przebiegu drogi ekspresowej jest zgodny z istniejącymi i projektowanymi Miejscowymi Planami Zagospodarowania Przestrzennego poszczególnych gmin. Korytarz ten w pewnej części wykorzystuje istniejącą drogą krajową nr 74. Bieg swój rozpoczyna w miejscowości Cedzyna i jest kontynuacją drogi ekspresowej S-74 Kielce – Cedzyna opracowywaną przez Transprojekt Warszawa. Dalej przebiegając po północnej stronie istniejącej drogi krajowej przecina drogę wojewódzką nr 745 (do Masłowa) – tu został zaprojektowany węzeł o nazwie Radlin – i kieruje się w stronę miejscowości Górno – Parcele omijając zabudowania miejscowości Radlin oraz Bór. W miejscowości tej w ciągu drogi ekspresowej zaprojektowano wiadukt nad drogą wojewódzką nr 752 (do Starachowic). Następnie projektowana droga przecina miejscowość Wola Jachowa, gdzie krzyżuje się z drogą krajową nr 74, drogą wojewódzką nr 753 (do Ostrowca Św.) oraz drogą powiatową nr 0330T (do Niestachowa i Daleszyc). Tu zaprojektowano drugi węzeł o nazwie Wola Jachowa. W dalszym odcinku projektowana droga wykorzystuje ślad istniejącej drogi krajowej aż do miejscowości Napęków, za wyjątkiem miejscowości Skorzeszyce, gdzie droga ekspresowa przechodzi po północnej stronie drogi krajowej (w ciągu S-74 jest wiadukt nad drogą powiatową nr 0327T do Koloni Skorzeszyce). Następnie projektowana droga ekspresowa przebiega po północnej stronie drogi krajowej nr 74 omijając miejscowości Granice, Belno, Makoszyn oraz Podole (z węzłem Makoszyn pomiędzy miejscowością Belno a Podlesie). W miejscowości Lechów projektowana droga przecina się z istniejącą drogą nr 74 i przechodzi na jej południową stronę. Na wysokości miejscowości Lechówek projektowana trasa włącza się w istniejący korytarz drogi krajowej i wykorzystując jej ślad biegnie za miejscowość Złota Woda. Tu wg MPZP gminy Łagów rozpoczyna się obwodnica miasta Łagów wraz z węzłem na drodze wojewódzkiej nr 756 (do Starachowic). Obwodnica przebiega po północnej stronie miasta i kończy się na włączeniu do drogi krajowej nr 74 w odległości od centrum miejscowości około 3 km (przed m. Zagościniec). Jest to zarazem punkt końcowy opracowania.


 



  • WARIANT 6-4 ( długość 31,402 km )

Wariant VI jest niemal kopią wariantu I, wykorzystuje on bowiem w znacznej części MPZP gminy Górno oraz Bieliny. W gminie Łagów przebieg ten jest zmieniony. I tak: do km 107+000 (na wysokości miejscowości Makoszyn) przebieg drogi jest prawie identyczny z wariantem pierwszym, z małymi korektami łuków poziomych. Dalej droga biegnie równolegle do istniejącej drogi krajowej po jej północnej stronie (w przeciwieństwie do wariantu I nie skręca na miejscowość Lechów) omijając tereny zabudowane miejscowości Lechów, Stara Wieś, Lechówek, Złota Woda i przechodząc bezpośrednio w obwodnicę Łagowa. Węzeł na drodze wojewódzkiej nr 756 (do Starachowic) jest przesunięty w stosunku do wariantu I o około 200 m w kierunku północnym. W wariancie tym uległo zmianie także włączenie trasy S-74 do drogi krajowej nr 74. Zlokalizowane ono zostało za miejscowością Zagościniec, na wysokości miejscowości Gułaczów.


 


 


 


 



  • WARIANT 4 ( długość 33,110 km )

Bieg swój rozpoczyna w miejscowości Cedzyna i jest kontynuacją drogi ekspresowej S-74 Kielce – Cedzyna opracowywaną przez Transprojekt Warszawa. Tuż za połączeniem z wcześniejszym opracowaniem projektowana droga przecina „krajówkę” i biegnąc po jej południowej stronie poprzez węzeł Radlin (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 0329T do Daleszyc) przecina lasy Pasma Brzechowskiego i omija od południowej strony kopalnię Józefka II gdzie na jej wysokości przechodzi pod wiaduktem w ciągu drogi powiatowej nr 0332T (do Daleszyc). Dalej kierując się na drogę krajową nr 74 omija miejscowość Pipały oraz Kolonia – Skorzeszyce. Na przecięciu z drogą nr 74 zaprojektowano węzeł Skorzeszyce. Biegnąc już po północnej stronie istniejącej drogi krajowej omija miejscowości Skorzeszyce oraz Górki Napękowskie. Po przejściu pod drogą powiatową nr 0326T (do Bielin) projektowana trasa kieruje się na południowy – wschód w kierunku Łagowa. Od tego miejsca aż do węzła Łagów cały odcinek drogi ekspresowej biegnie w korytarzu oddalonym od istniejącej drogi krajowej nr 74 od 450 m do 1000 m, omijając tym samym przyległą do niej całą zwartą zabudowę. Węzeł Łagów w tym wariancie zlokalizowany jest na przecięciu z drogą wojewódzką nr 756 (do Starachowic) w odległości około 1400 m od centrum miasta. Dalej trasa kierując się na wschód dąży do włączenia z drogą krajową. Włączenie następuje podobnie jak w poprzednim wariancie, tj. za miejscowością Zagościniec i drogą powiatową nr 0343T (do Porębiska), tj. około 4 km od centrum Łagowa.


 



  • WARIANT 5 (długość 32,510 km)

Wariant V bieg swój rozpoczyna identycznie jak wariant IV. Po 1,5 km trasa odbija w kierunku wschodnim, omijając lasy Pasma Brzechowskiego i kierując się na miejscowość Górno. Wcześniej na drodze powiatowej nr 0329T (do Daleszyc) zaprojektowano węzeł Radlin, który w przeciwieństwie do węzła z poprzedniego wariantu jest przesunięty w kierunku północnym o około 750m. Dalej biegnie na wschód w kierunku Woli Jachowej, gdzie zaprojektowano węzeł (następuje tu skrzyżowanie 4 dróg: krajowej nr 74, wojewódzkiej nr 753 (do Ostrowca Św.), powiatowej nr 0330T (do Niestachowa i Daleszyc) oraz projektowanej drogi ekspresowej). Za węzłem, po przejściu na północną stronę drogi krajowej, trzymając się kierunku wschodniego trasa biegnie przez tereny rolne aż do przecięcia z drogą powiatową nr  0326T (do Bielin). Dalszy przebieg trasy jest taki sam jak w wariancie IV.


 


6.4.   UWARUNKOWANIA ŚRODOWISKOWE


Przedstawione warianty w przeważającym stopniu przebiegają po terenie otwartym o charakterze rolniczym. Nie unikniono także przejść trasy przez obszary leśne, ograniczając takie rozwiązania do niezbędnego minimum. Projektując korytarz przebiegu trasy ekspresowej brano także pod uwagę ludność zamieszkującą przyległe tereny. Starano się, poza wariantem I, który jest wynikiem wytyczonego korytarza w MPZP, aby droga omijała tereny zwartej zabudowy mieszkalnej. W związku z koniecznością ograniczenia dostępności do drogi ekspresowej (dostępność tylko na węzłach) zaprojektowano szereg przejazdów i dróg dojazdowych, ułatwiających komunikację ludności po obu stronach trasy. Dodatkowo uwzględniając obowiązujące przepisy prawne oraz normy starano się zapewnić przynajmniej po jednym węźle dla każdej z gmin. Niweleta drogi będzie dostosowana do istniejącego terenu, nie ingerując w istotny sposób w krajobraz.


Trasy wariantów nie przebiegają w pobliżu obiektów zabytkowych oraz nie kolidują z pomnikami przyrody i stanowiskami roślin chronionych.


Nowa droga dzieląc głównie kompleksy rolnicze stanowi w nie dużym stopniu barierę ekologiczną dla różnych gatunków zwierząt. Mając jednak to na uwadze i biorąc także pod uwagę korytarze migracyjne zwierząt łownych starano się zapewnić odpowiednie przejścia ekologiczne w ciągu trasy.


 


 


UWAGA:


Dodatkowych informacji w sprawie prowadzonych konsultacji i proponowanych wariantów przebiegu drogi ekspresowej udzielać będzie:


 


mgr inż. Krzysztof Łubianka


inż. Wojciech Okoń


 


DRO – KONSULT Sp. z o.o.


ul. Pomorska 17a


03-103 Warszawa


Tel. (022) 614-47-77 wew. 109 lub 112