S19 Białystok Zachód - Białystok Księżyno

W dniu 9 grudnia 2020 roku podpisana została umowa na Projekt i budowę odcinka S19 Białystok Zachód - Białystok Księżyno. Zadanie wykona za 577 mln zł firma Budimex. Tym samym rozpoczęła się realizacja tego fragmentu S19, który ma być gotowy w połowie 2024 r. 



Nawierzchnię wskaże wykonawca

Odcinek Białystok Zachód (bez węzła) - Księżyno (z węzłem) ma być drogą dwujezdniową o długości 16,65 km, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, przystosowaną do ruchu ciężkich pojazdów o nośności 11,5 t/oś. To kolejna z inwestycji GDDKiA, w której wykonawca ma możliwość wyboru rodzaju nawierzchni i sam zdecyduje, czy trasę główną zbuduje betonową czy bitumiczną.

 

Przewidziane są dwa węzły

Pierwszy z nich to Białystok Starosielce, gdzie droga powiatowa nr 1535B będzie krzyżować się z drogą ekspresową S19, a wykonany tu węzeł zapewni relacje na wjeździe do jednej z głównych ulic Białegostoku - ul. Popiełuszki.

Drugi to węzeł Księżyno, gdzie S19 krzyżować się będzie z drogą wojewódzką nr 678. Budowa tego węzła będzie prowadzona w taki sposób, aby jak najmniej ingerować w rozwiązania niedawno przebudowanej drogi wojewódzkiej nr 682 do Łap i nr 678 do Wysokiego Mazowieckiego.

 

Zadanie obejmować będzie także budowę jednego Miejsca Obsługi Podróżnych (Czaplino) obsługującego oba kierunki ruchu na drodze ekspresowej S19, Obwodu Drogowego oraz 24 obiektów inżynierskich. Wśród nich są dwa wiadukty kolejowe, w tym jeden nad linią kolejową nr 6 do Warszawy, tzw. Rail Baltica.