Przetarg na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 od miejscowości Krynice (na istniejącej DK65) przez Dobrzyniewo Duże po węzeł Białystok Zachód (długość 10,17 km) został ogłoszony 3 czerwca 2020 r, 17 lipca 2020 nastąpiło otwarcie ofert, zaś 9 marca 2021 roku oferta konsorcjum PORR i UNIBEP o wartości 405,6 mln zł została uznana za najkorzystniejszą. Umowę na wykonanie tego odcinka podpisano 19 maja 2021 r.
KIO przyznaje racje GDDKiA GDDKiA
Przetarg cieszył się sporym zainteresowaniem - wpłynęło dziewięć ofert, z których najtańszą złożyło konsorcjum firm NDI i NDI SOPOT - 403,07 mln zł.
Po weryfikacji najtańszej oferty okazało się, że konsorcjum nie spełnia warunków udziału w postępowaniu w zakresie doświadczenia wykonawcy. Po odwołaniu wniesionym przez NDI, sprawa trafiła do Krajowej Izby Odwoławczej, która to wyrokiem z 15 grudnia 2020 r. oddaliła odwołanie konsorcjum w całości, orzekając między innymi, że „(…) zamawiający (GDDKiA) nie naruszył wskazywanych przez odwołującego przepisów art. 22 ust. 1 pkt 2 i ust. 1b pkt 3 ustawy PZP, gdyż słusznie stwierdził, że odwołujący (NDI) nie wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej.”.
W tej sytuacji GDDKiA zbadała i wybrała - następną w kolejności - ofertę konsorcjum firm PORR (lider) i UNIBEP (partner), które wybudują ten odcinek S19 za 405,6 mln zł. GDDKiA
Tu łączy się S19 z S8
Na odcinku Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód zaplanowany został m.in. węzeł Białystok Zachód łączący dwie drogi ekspresowe - planowaną S19 z istniejącą S8. Zadanie obejmować będzie też budowę 14 obiektów inżynierskich, w tym dwóch mostów - nad rzeką Supraśl i rzeką Białą, a także wiaduktu kolejowego nad torami Białystok - Ełk.
Droga ekspresowa S19 będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każda stronę (z rezerwą terenu pod trzeci pas). Rodzaj konstrukcji nawierzchni zależny jest od wyboru wykonawcy.
Droga za cztery lata
Droga zostanie zrealizowana w systemie Projektuj i buduj. Podpisanie umowy zaplanowano w pierwszym kwartale tego roku. Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przewidziane jest na III kw. 2022 r., a budowa na lata 2022-2024.
1. Przebieg drogi.
Realizowana inwestycja położona jest w całości w obszarze administracyjnym województwa podlaskiego, w powiecie białostockim, w gminach Dobrzyniewo Duże i Choroszcz. Omija miasto Białystok od północnego – zachodu oraz zachodu.
2. Podstawowe parametry techniczne.
* Klasa drogi S
* Prędkość projektowa – 100 km/h
* Dwie jezdnie po dwa pasy ruchu 2x2
* Szerokość pasów ruchu: 3,5 m
* Pasy awaryjne – po 2,5 m każdy
* Szerokość pobocza gruntowego – 0,75 m lub większa
* Kategoria ruchu: KR 6 (od km 25+008 do km 29+200); KR 7 (od km 29+200 do km 35+185)
* Obciążenie nawierzchni – 115 kN/oś (11,5 tony/oś)
3. Zakres inwestycji
Celem inwestycji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego na kierunku północ – południe z miasta Białystok oraz usprawnienie połączenia północy i południa Polski z istniejącą siecią dróg ekspresowych (S8) w wyniku budowy węzła Białystok Zachód.
4. Węzły
W ramach kontraktu planowane jest wybudowanie węzła Białystok Zachód, stanowiącego łącznik między istniejącą S8, a budowaną S19.
IOchrona środowiska
W ramach inwestycji planuje się budowę lub przestawienie 3420 m ekranów akustycznych, nowe nasadzenia, realizację przejść dla zwierząt.