S19 Kuźnica – Sokółka Północ

Droga ekspresowa S19 między Kuźnicą (granica z Białorusią) a Sokółką, to odcinek, na którym rozpoczyna się realizacja pierwszych kilometrów drogi ekspresowej S19 w Polsce - od granicy z Białorusią na południe, aż do Barwinka (granica ze Słowacją)  - tak biegnie kilometraż.



Dwie jezdnie do granicy

Wartość umowy na odcinek Kuźnica - Sokółka to 526,22 mln zł. Za tę kwotę, wykonawca - firma PORR, wybuduje 15,8 km dwujezdniowej drogi od Kuźnicy do Sokółki. Początkowe 5,25 km będzie miało standard drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), a na dalszych 10,5 km nowej trasy będzie w standardzie drogi ekspresowej. Cała droga ma być przystosowana do ciężkiego ruchu o nośności 11,5 tony/oś.

 

Szerzej przy granicy

Przy samym przejściu granicznym zaplanowano sześć pasów ruchu (dwa wjazdowe do kraju i cztery wyjazdowe). Na 600-metrowym odcinku drogi w pobliżu przejścia granicznego nawierzchnia zostanie wykonana z betonu cementowego, a na pozostałej części drogi rodzaj nawierzchni (beton cementowy czy nawierzchnia bitumiczna) wybierze wykonawca.

 

Na ekspresowej części inwestycji powstaną dwa węzły: 

* Kuźnica - na tym węźle istniejąca obecnie droga krajowa nr 19 (docelowo - droga wojewódzka) będzie krzyżować się z drogą ekspresową S19. W rejonie tego węzła dwujezdniowy odcinek drogi krajowej nr 19, na dojeździe do przejścia granicznego w Kuźnicy, zmieni swoje parametry techniczne z drogi klasy GP na drogę ekspresową (klasy S). Węzeł obsłuży relacje Kuźnica - Sokółka oraz Kuźnica - Białystok.

* Sokółka Północ - istniejąca droga krajowa nr 19 (docelowo droga wojewódzka) będzie krzyżować się na tym węźle z drogą ekspresową S19. Węzeł obsłuży relację Kuźnica - Sokółka. Zadanie obejmować będzie również budowę 12 obiektów inżynierskich, w tym mostu nad rzeką Łosośna oraz jednego wiaduktu kolejowego.

 

Będą miejsca dla pojazdów czekających na odprawę

Przewidziano też budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP). Na kierunku wjazdowym do Polski, MOP Popławce, a na kierunku wyjazdowym będzie to MOP Wojnowce, gdzie funkcjonować będzie System Buforowania Pojazdów Ciężarowych i Osobowych (SBPCiO). Na tym MOP-ie przewidziano aż 827 stanowisk postojowych dla samochodów ciężarowych, m.in. 10 dla autobusów oraz 210 stanowisk dla aut osobowych, umożliwiając oczekiwanie na odprawę graniczną.

 

Za trzy lata otwarcie

Cała inwestycja ma być zrealizowana w systemie Projektuj i buduj. Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a w konsekwencji rozpoczęcie prac przewidziane jest na III kw. 2022 r. Inwestycja powinna być gotowa pod koniec 2024 roku.