Gotowi na każdą pogodę. Zaczął się sezon zimowy 2020/2021

Jak co roku tysiące pracowników i sprzętu będą pracować w trakcie sezonu zimowego przy utrzymaniu dróg zarządzanych przez GDDKiA. 2500 pojazdów, w tym m.in. pługi, pługosolarki czy pługi wirnikowe, zadba o odśnieżanie dróg krajowych i walkę z oblodzeniem na ponad 20 000 km dróg (dróg krajowych i dodatkowych jezdni, np. dróg serwisowych). 



Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZUD), w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są w trybie 24-godzinnym 7 dni w tygodniu. Realizowane są, co do zasady, przez wykonawców wyłonionych w drodze przetargów, z którymi GDDKiA zawarła umowy na utrzymanie całej sieci.  

 

Kierowco - chcesz przejechać - przepuść! 

Zadaniem kierowców obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Sprzęty są szerokie, niektóre zajmują cały pas drogi, poruszają się wolno, z prędkością ok. 40-50 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę - bezpieczniejszą i gwarantującą płynniejszy ruch. Mimo, że służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak Policja czy pogotowie ratunkowe niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym.  

   

Dlatego apelujemy o przepuszczanie takich pojazdów. Utrudnianie im pracy, np. poprzez nieprzepuszczanie na drodze czy jej zajeżdżanie, stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno pracowników służb oraz innych użytkowników dróg.    

  

Teoretycznie zimy od kilku lat wydają się łagodniejsze, również na drogach, to jednak nigdy nie mamy pewności, kiedy aura się zmieni i warunki atmosferyczne będą bardziej wymagające. Dlatego jesteśmy gotowi na odparcie ataku zimy, tak jak to miało miejsce już w miniony weekend, gdy ostrzeżenia dotyczące oblodzenia na drogach objęły niemal cały kraj. Można więc uznać sezon zimowy 2020/2021 za otwarty.  

 

GDDKiA jest gotowa. Kierowco, bądź gotowy i Ty! 

W okresie niesprzyjających, zimowych warunków atmosferycznych kierowcy powinni wziąć pod uwagę pogarszające się warunki na drodze, które bezpośrednio wpływają na prowadzenie pojazdu. Coraz więcej mglistych dni, opady marznącego deszczu, deszczu ze śniegiem, niższa temperatura i mniejsza przyczepność na drodze to wyraźny sygnał, aby zredukować prędkość. 

 

A skoro jesteśmy już przy temacie przyczepności i niższych temperatur, to trzeba pamiętać, że poniżej 7 stopni Celsjusza, a już na pewno w temperaturach bliskich 0 stopni Celsjusza znacznie lepiej będą się spisywać opony zimowe.  Chociaż w ciągu dnia temperatura może wzrosnąć, to jednak rano lub wieczorem przeważnie jest zdecydowanie chłodniej. 

 

Szczególnie w rejonach górskich, na południu Polski warto „ubrać” na zimę nasze auto w zimowe ogumienie, a na wyposażeniu mieć również łańcuchy.  

 

Ponadto zdrowy rozsądek 

W zimowych warunkach droga hamowania znacząco się wydłuża. Pamiętajmy, że wartości prędkości wskazane na znakach to prędkość maksymalna, jaka obowiązuje na danym odcinku. Na drodze trzeba zachować jednak zdrowy rozsądek. Dostosujmy prędkość do panujących warunków atmosferycznych i natężenia ruchu. 

 

 

Przewidujemy, że w sezonie zimowym 2020/2021 do zimowego utrzymania zużytych może zostać około:   

  • 470 tys. ton soli drogowej, 

  • 2,3 tys. ton chlorku wapnia,  

  • 42 tys. ton materiałów uszorstniających.  

Standardy utrzymania dróg  

Cała sieć dróg krajowych w sezonie 2020/2021 będzie utrzymywana w okresie zimowym  
w następujących standardach:  

w standardzie I - około 4,8 tys. km  

  • Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi i nie może występować warstwa zajeżdżonego śniegu. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe może występować do 6 godz.  

w standardzie II - około 11,2 tys. km   

  • Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe i warstwa zjeżdżonego śniegu  
    o grubości nieutrudniającej ruchu może występować do 6 godz.  

w standardzie III - około 2,0 tys. km  

  • Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości, a śliskość zimowa zlikwidowana na skrzyżowaniach  
    z innymi drogami publicznymi utwardzonymi, na skrzyżowaniach z liniami kolejowymi, na odcinkach o pochyleniu >4%, na przystankach autobusowych oraz innych miejscach ustalonych przez zarządcę drogi. Śnieg luźny, warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości utrudniającej ruch samochodów osobowych oraz zaspy mogą występować do 6 godz. od momentu ustaniu opadów śniegu.  

w standardzie V - około 2,6 tys. km  

  

Szczegóły dotyczące standardów zimowego utrzymania dróg krajowych opisane są w zarządzeniu Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad - tutaj.  

   

Plan zimowego utrzymania zakłada objęcie jednolitymi standardami zimowego utrzymania całych ciągów drogowych oraz utrzymanie tych standardów w czasie trwania całego sezonu zimowego. W przypadkach długotrwałego występowania skrajnie niekorzystnych warunków pogodowych, takich jak w szczególności zawieje i zamiecie śnieżne, długotrwałe burze śnieżne, niweczących efekty odśnieżania dróg, osiągnięcie i utrzymanie na drogach standardu docelowego może być utrudnione, a co za tym idzie mogą zdarzyć się odstępstwa od przyjętych standardów ZUD.  

 

Informacje o warunkach ruchu na drogach krajowych  

W GDDKiA działają Punkty Informacji Drogowej, które zbierają dane o stanie dróg i przekazują je ich użytkownikom oraz mediom. Informacje umieszczane są także na stronie internetowej GDDKiA www.archiwum.gddkia.gov.pl w zakładce „Serwis dla kierowców”. Szczegółowe informacje o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych podawane są również pod całodobowym numerem Informacji Drogowej GDDKIA 19 111.  

   

GDDKiA korzysta z dostępnych prognoz pogody, dzięki którym może podejmować również działania prewencyjne, takie jak posypywanie dróg solą tuż przed lub na samym początku opadów śniegu. Dla potrzeb operacyjnych na sieci dróg krajowych zainstalowano ok. 1 100 kamer oraz ok. 550 stacji meteorologicznych.  

   

Z urządzeń tych pozyskiwane są następujące dane:  

  • podgląd na drogi krajowe,  

  • pomiar temperatury i wilgotności powietrza,  

  • pomiar temperatury nawierzchni,  

  • pomiar siły i kierunku wiatru.