Drogi krajowe na Dolnym Śląsku gotowe do zimy

Przygotowania do zimy, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, rozpoczyna już w okresie wakacyjnym. Wszystkie prowadzone remonty nawierzchni, przebudowy, wycinka drzew czy oczyszczanie rowów wiąże się z poprawą bezpieczeństwa i polepszeniem odwodnienia drogi w okresie zimowym.



Monitorujemy drogi 24 h/ dobę, 7 dni w tygodniu

GDDKiA monitoruje stan dróg krajowych 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu, co pozwala na szybką reakcję służb drogowych. Działaniami na drogach Dolnego Śląska kieruje 8 Rejonów poprzez 24 Obwody Drogowe.

 

Sezon 2020/2021 na Dolnym Śląsku

Do odśnieżania i zwalczania śliskości zimowej przygotowane zostały niezbędne ilości pługów i solarek oraz sprzęt ciężki (równiarki i ładowarki). 

  • W bieżącym sezonie zimowym długość dróg objętych zimowym utrzymaniem wynosi 1324,97 km (ok. 1800 km w przeliczeniu na jedną jezdnię). 
  • GDDKiA Oddział we Wrocławiu przygotował 137 solarek oraz 326 pługów i sprzętu pomocniczego. W sumie ponad 450 sztuk sprzętu do zimowego utrzymania. 
  • W magazynach soli zgromadziliśmy prawie 39 tysięcy ton soli do zwalczania śliskości. 
  • Na odcinkach dróg najbardziej narażonych na zawiewanie śniegiem, a nie zabezpieczonych żywopłotem, przed sezonem ustawiane są osłony przeciwśnieżne (siatka z tworzywa sztucznego). Przewidywaną długość ustawionych osłon przeciwśnieżnych wynosi prawie 150 km

GDDKiA korzysta z dostępnych prognoz pogody, dzięki którym może podejmować również działania prewencyjne, takie jak np. posypywanie dróg solą tuż przed lub na samym początku opadów śniegu na określonych odcinkach dróg. Po pozyskaniu informacji o godzinie, w której rozpocznie się opad śniegu, w newralgicznych miejscach, czyli np. takich, w których występują szczególnie duże natężenia ruchu, służby drogowe wcześniej czekają na drodze gotowe do działania.

 

W trakcie sezonu zimowego wykorzystywane będą mikrostacje meteorologiczne, które oprócz podstawowych danych meteorologicznych określają stopień zagrożenia wystąpienia śliskości zimowej. Na autostradzie A4 Zgorzelec - Krzyżowa – Wrocław – Przylesie (gr. woj. opolskiego), Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (A8) oraz na kilkunastu odcinkach pozostałych dróg krajowych, kierowcy będą informowani o warunkach stwarzających zagrożenie powstania gołoledzi, przez podświetlane znaki drogowe, współpracujące w sposób ciągły z automatycznymi stacjami pogodowymi i czujnikami stanu nawierzchni. W najważniejszych, z punktu widzenia zimowego utrzymania dróg lokalizacjach, na drogach krajowych Dolnego Śląska w zarządzie GDDKiA, zainstalowane są drogowe stacje pogodowe, uzupełnione o systemy kamerowe. Część z nich jest przystosowanych do przesyłania danych na stronę internetową Oddziału. Wszystkie stacje pozwalają na określenie warunków aktualnie występujących na drodze. Ponadto na odcinkach dróg najbardziej narażonych na występowanie gołoledzi, ustawione będą stałe znaki ostrzegawcze.

 

Infolinia Drogowa Informacje o warunkach ruchu po drogach krajowych przekazują Punkty Informacji Drogowej (PID), które zbierają dane o stanie dróg i przekazują je użytkownikom dróg oraz środkom masowego przekazu. Informacje umieszczane są także na stronie internetowej GDDKiA www.archiwum.gddkia.gov.pl, w zakładce „Serwis dla kierowców”. Szczegółowe informacje o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych podawane są również pod całodobowym numerem Informacji Drogowej GDDKIA 19 111.

 

Kierowco przepuść pługi

Zadaniem operatorów obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Urządzenia te są szerokie – niektóre zajmują cały pas drogi, oraz poruszają się wolno, z prędkością ok. 40 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę, bezpieczną i gwarantującą płynny ruch – dlatego warto je przepuścić. Mimo, że służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak Policja czy służba zdrowia – niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym. Utrudnianie im pracy poprzez np. nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno operatorów, jak i innych użytkowników dróg. Znane są również zdarzenia, których zarówno sprawcami jak i ofiarami byli kierowcy chcący przejechać między płużącym pojazdami.

 

Prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności oraz ułatwienie pracy sprzętu do odśnieżania dróg.