Rozpoczyna się kolejny etap przebudowy zachodniej jezdni obwodnicy Morawicy
Dobiega końca układanie warstwy wyrównawczej na przebudowywanej zachodniej jezdni obwodnicy Morawicy w ciągu drogi krajowej nr 73. Zaczęło się układanie kolejnej warstwy wiążącej nawierzchni. Jeśli pogoda dopisze jeszcze w tym roku ułożony zostanie pierwszy odcinek próbny ostatniej warstwy ścieralnej SMA.

Przebudowa zachodniej jezdni obwodnicy Morawicy rozpoczęła się w drugiej połowie br. po przełożeniu ruchu na nową jezdnię wschodnią. Stara jezdnia została sfrezowana, a wykonawca ułożył już warstwę wyrównawczą na odcinkach stanowiących 90 procent jej dlugości. Rozpoczęło się układanie kolejnej warstwy wiążącej, która została wykonana w 15 procentach. Wykonawca planuje do końca roku wykonanie odcinka próbnego warstwy ścieralnej SMA. To ostatnia warstwa nawierzchni, która będzie układana w okresie wiosenno-letnim przyszłego roku na obu jezdniach obwodnicy. W tym czasie planowane są też zmiany organizacji ruchu na ciągu głównym.

 

W obrębie ciągu głównego dwujezdniowej obwodnicy wykonane zostały przełożenia sieci, takie prace kontynuowane są w zakresie dróg dojazdowych. Kierowcy korzystają z dróg dojazdowych po wschodniej stronie obwodnicy, drogi dojazdowe po stronie zachodniej wykonane są w około 60 procentach. Kontynuowane są roboty brukarskie przy chodnikach, krawężnikach, zatokach autobusowych. Do końca roku powinny być wykonane pale pod ekrany akustyczne, które stopniowo są montowane. Równocześnie trwa humusowanie i profilowanie skarp. 

 

 

Informacja o inwestycji

Pierwszy etap obwodnicy Morawicy to inwestycja za około 78 mln złotych realizowana od 2018 roku w trybie projektuj i buduj, dlatego wykonawca - konsorcjum z liderem Mostostal Warszawa - najpierw przystąpił do wykonania optymalizacji projektowych, a po uzyskaniu stosownych decyzji do robót budowlanych. W I etapie obwodnica Morawicy budowana jest w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 73. Nowa droga poprawi sytuację na obciążonym ruchem podmiejskim i tranzytowym odcinku trasy łączącej węzeł Kielce Północ, Busko-Zdrój i Tarnów. Nowy odcinek drogi krajowej nr 73 o długości 4,2 km od granicy miasta Kielce do granicy miejscowości Brzeziny i Morawica będzie miał dwie jezdnie i status drogi GP (głównej o ruchu przyspieszonym). Nowa jezdnia powstanie po wschodniej stronie tej istniejącej, a po przełożeniach ruchu prawa jezdnia zostanie przebudowana. W ramach zadania powstaną cztery skrzyżowania z sygnalizacją świetlną (dwa z drogami powiatowymi, dwa z drogami gminnymi), kładka dla pieszych w miejscowości Bilcza oraz drogi dojazdowe. Przebudowana będzie związana z drogą infrastruktura. Zgodnie z umową planowane zakończenie inwestycji to pierwsza połowa 2022 roku. Docelowo obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała ponad 8 km. W drugim etapie inwestycji droga biec będzie po nowym śladzie. Trwa aktualizacja koncepcji programowej dla tego etapu i przygotowanie terenu pod budowę.