Gotowość do zimowego utrzymania dróg na Podkarpaciu

Od połowy października każdego roku, GDDKiA jest gotowa do okresu zimowego. W obwodach utrzymania stoi w gotowości sprzęt do odśnieżania a magazyny są zapełnione solą drogową. Służba drogowa GDDKiA pracuje 24 godziny na dobę, by zapewnić kierowcom jak najbezpieczniejsze warunki jazdy.



Monitorujemy drogi 24 h/ dobę, 7 dni w tygodniu

Stan dróg krajowych monitorujemy 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu, co pozwala na szybką reakcję służb drogowych. Działaniami na drogach Podkarpacia kieruje: 5  Rejonów oraz 16 Obwodów Drogowych (OD) w tym 4 Obwody Utrzymania Autostrady (OUA) oraz 2 Bazy Materiałowe (BM).

 

Sezon 2020/2021 na Podkarpaciu

Długość sieci drogowej na Podkarpaciu wynosi: 892,04 km.

 

Drogi krajowe w woj. podkarpackim w sezonie zimowym 2020/2021 utrzymywane będą w następujących standardach:

  • w standardzie I (200,32 km tj. 22,4 % sieci, w tym: 30,05 km dróg klasy S i 166,32 km dróg klasy A) Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi i nie może występować warstwa zajeżdżonego śniegu. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe może występować do 6 godz. 
  • w standardzie II (604,64 km tj. 67,8% sieci) Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto o grubości nie utrudniającej ruchu może występować do 6 godz. 
  • w standardzie III (87,09 km tj. 9,8 % sieci) Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości, a śliskość zimowa zlikwidowana na skrzyżowaniach z innymi drogami publicznymi utwardzonymi, na skrzyżowaniach z liniami kolejowymi, na odcinkach o pochyleniu >4%, na przystankach autobusowych oraz innych miejscach ustalonych przez zarządcę drogi. Śnieg luźny, warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości utrudniającej ruch samochodów osobowych oraz zaspy mogą występować do 6 godz. od momentu ustaniu opadów śniegu. 

GDDKiA 

Wszystkie drogi  administrowane przez Oddział w Rzeszowie utrzymywane są w systemie Utrzymaj Standard (US)/Utrzymanie Obszarowe (UO), w którym całość zadań w zakresie zimowego utrzymania realizowana jest przez jednego Wykonawcę w ramach całego Rejonu lub obszaru utrzymania autostrady.

 

Do akcji zimowego utrzymania dróg krajowych przygotowanych jest 175 pojazdów, w tym:

- 110 pługosolarek

- 25 pługów

- 11 pługów  wirnikowych

- 17 ładowarek

- 12 równiarek

Planowane zużycie m.in. soli drogowej wynosi ok. 26,80 tys. ton, 70 ton chlorku i ok. 4200 ton piasku. Średnio na zimowe utrzymanie dróg w regionie wydatkowane jest ok. 28,80 mln zł rocznie.

 

Kierowco przepuść pługi

Zadaniem kierowców obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Sprzęty są szerokie, niektóre zajmują cały pas drogi, poruszają się wolno, z prędkością ok. 40-50 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę - bezpieczniejszą i gwarantującą płynniejszy ruch. Mimo, że służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak Policja czy służba zdrowia niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym. 

  

Dlatego apelujemy o przepuszczanie takich pojazdów. Utrudnianie im pracy, np. poprzez nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów, stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno pracowników służb oraz innych użytkowników dróg.   

 

Informacje o warunkach ruchu na drogach krajowych

W GDDKiA funkcjonują Punkty Informacji Drogowej (PID), które zbierają dane o stanie dróg i przekazują je użytkownikom dróg oraz środkom masowego przekazu. Informacje umieszczane są także na stronie internetowej GDDKiA www.archiwum.gddkia.gov.pl, w zakładce „Serwis dla kierowców”. Szczegółowe informacje o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych podawane są również pod całodobowym numerem Informacji Drogowej GDDKIA 19 111.