Koniec remontu mostu w Wadowicach i budowy innych mostów.

Remont mostu na rzece Skawie w Wadowicach w ciągu drogi krajowej nr 52 zakończył się. Ostateczny odbiór prac nastąpi 16 listopada 2020 r. W roku 2020 wybudowano w Małopolsce sześć nowych mostów, nadal trwa budowa mostu na rzece Dunajec w Kurowie koło Nowego Sącza w ciągu DK75.



Zakres prac remontowych mostu w Wadowicach obejmował: wykonanie instalacji odwodnienia obiektu, stożków, nawierzchni bitumicznej na dojazdach, renowację podpór z kamienia oraz wykonanie zabezpieczenia wsporników płyty i betonu i montaż barier mostowych.

 

Umowa na zaprojektowanie i remont mostu na rzece Skawie w ciągu drogi krajowej nr 52 podpisana została 13 listopada 2018 r. Pozwolenie na budowę wydane zostało 20 stycznia 2020 r., a roboty rozpoczęły się 22 lutego 2020 r. Koszt prac wyniesie 11,5 mln zł.

 

W tym roku wyremontowane zostały także dwa wiadukty na S52 w miejscowości Rząska koło Krakowa. Odbiór prac nastąpi w drugiej połowie listopada, a ich koszt wynosi 3,9 mln zł. W 2020 r. wybudowano pięć nowych mostów, które zastąpiły stare, wyeksploatowane obiekty:

- dwa mosty w miejscowości Klecza na DK52 - koszt 10,1 mln zł

- most w miejscowości Izdebnik na DK52 (inwestycja odebrana) - koszt 1,8 mln zł

- trzy mosty w miejscowości Nowa Wieś w ciągu drogi krajowej nr 75 na potokach: Łosie, Wiśnicz i Kotowskim. Sumaryczny koszt tych trzech mostów wynosi 11,2 mln zł.

 

Aby zapewnić przejazd w dwóch kierunkach podczas prac budowlanych, w każdym przypadku powstawały mosty tymczasowe. Oprócz budowy nowych obiektów inżynierskich wykonywano kanały technologiczne, kanalizację deszczową, odwodnienia mostów i umocnienie brzegów koryt potoków. Wszystkie prace wykonane podczas budowy i remontów mostów oraz wiaduktów w 2020 r. kosztowały 38,5 mln zł.

 

Największą inwestycją mostową w Małopolsce, której realizacja rozpoczęła się w lipcu 2019 r., jest przeprawa przez rzekę Dunajec w Kurowie, koło Nowego Sącza, na DK75. Nowy most zaprojektowany został jako obiekt typu extradosed. Jego długość wyniesie 602 m, szerokość 17,18 m, natomiast pylony wznosić będą się na ok. 33,5 m od poziomu terenu. W ramach inwestycji na odcinku 2 km zmieniony zostanie przebieg drogi krajowej nr 75: od parkingu w Tęgoborzu do skrzyżowania w Kurowie. W zakresie inwestycji są także: budowa dwóch konstrukcji oporowych, zatok autobusowych, ekranu akustycznego, ciągów pieszo-rowerowych, przebudowa zjazdów indywidualnych, rozbiórka trzech przepustów drogowych i budowa nowych, adaptacja przyczółku istniejącego mostu na punkt widokowy, rozbiórka dojazdu do istniejącego mostu, budowa dróg serwisowych, kanalizacji, kanału technologicznego, przełożenie sieci teletechnicznej, wykonanie oświetlenia drogi oraz pełnej rekultywacji terenu zajętego pod zaplecze i plac budowy.

 

Aktualnie zaawansowanie prac wynosi 47 proc. Zakończono budowę muru oporowego od strony Brzeska. Prowadzone są prace zbrojarskie, deskowanie i betonowanie kolejnych segmentów ustroju nośnego obiektu. Zakończyło się betonowanie 14 z 22 segmentów. Sześć z nich będzie nad rzeką, pozostałe na jej brzegach. Każdy taki segment ma 28 m długości. Warto przypomnieć, że ustrój nośny, czyli docelowo ta część mostu, na której będzie jezdnia, powstaje metodą nasuwania podłużnego kolejnych wykonanych segmentów. Awanbek, czyli konstrukcja stalowa służąca do wysuwania segmentów mostu na kolejne podpory, jest już nad wodami Dunajca. Kontynuowana jest budowa nasypu drogowego na dojazdach do budowanego mostu. Zakończenie budowy zaplanowane jest w kwietniu 2022 r. Koszt inwestycji wyniesie ponad 189 mln złotych.