O zwierzętach na drodze
Dzisiaj (08.11.2010) odbyła się wizja lokalna w terenie dotycząca rozwiązań pozwalających na zmniejszenie ilości kolizji z dzikimi zwierzętami na drodze krajowej nr 51 Barcikowo-Spręcowo.

Do kolizji samochodów ze zwierzętami na oddanej przed niemal dwoma laty ośmiokilometrowej trasie ze Spręcowa do Barcikowa dochodzi coraz częściej. Stara droga nr 51 była wąska i kręta, prędkość jaką rozwijały na niej samochody była niewielka i do kolizji z dzikimi zwierzętami dochodziło rzadko. Obecnie, na niektórych odcinkach prowadzącej do granicy z Rosją drogi potrzebne są dodatkowe przejścia dla dużych zwierząt. Zostaną one wykonane na przygotowywanych do przebudowy odcinku Olsztyn – Spręcowo i obwodnicy Dobrego Miasta rozpoczynającej się w okolicach Barcikowa. To jednak nastąpi za kilka lat. Na istniejącej drodze trzeba poszukać innych rozwiązań, możliwych do zastosowania w krótkim czasie tak, by zminimalizować ryzyko kolizji ze zwierzętami jeszcze przed wybudowaniem dla nich specjalnych przejść.

 

51-16- przejscia dla zwierzat 006.jpg Z inicjatywy olsztyńskiego oddziału GDDKiA zorganizowano spotkanie połączone z wizją w terenie mające na celu wypracowanie metod ograniczenia ilości kolizji ze zwierzętami na funkcjonującej obecnie drodze krajowej nr 51. W wizji udział wzięli prof. Zbigniew Endler z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Stanisław Dąbrowski - Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska, Mirosław Nicewicz,  dyrektor  olsztyńskiego oddziału GDDKiA  oraz przedstawiciele Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych, Kół Łowieckich oraz Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie.

 

Ustalono,  że do adaptacji na przejście dla zwierząt można wykorzystać istniejący 51-16- przejscia dla zwierzat 004.jpg

przejazd gospodarczy o wysokości 3,1 m i szerokości 3,5 m. Konieczne będzie wtedy przedłużenie wzdłuż pól istniejącego wygrodzenia lasu aż do tego przejazdu oraz „zamaskowanie” sztucznych kształtów obiektu tak, by jak najbardziej imitował środowisko naturalne. Kolejnym rozwiązaniem, funkcjonującym w obrębie skrzyżowań drogi krajowej 51 z drogami lokalnymi byłoby wygrodzenie tych dróg na długości 100-200 m, aby oddalić dzikie zwierzęta od drogi krajowej. Trzecim rozwiązaniem jest stosowanie sezonowego oznakowania ostrzegającego przed zwierzyną na drodze. W porozumieniu z kołami łowieckimi i nadleśnictwami określane będą miejsca lokalizacji tych oznaczeń. Istotne w tym wypadku jest zastosowanie niekonwencjonalnego oznakowania i stawianie go tylko w okresie nasilenia migracji zwierząt w danym miejscu.

 

Obecnie zostanie opracowanie techniczne zaproponowanych rozwiązań i oszacowanie kosztów, aby zaplanować w tegorocznym i przyszłorocznym budżecie pieniądze na wykonanie zaproponowanych rozwiązań.

 

Ważnym elementem przyszłych działań będzie również przygotowanie kampanii informacyjnej skierowanej do kierowców, dotyczącej problemu jakim są kolizje z dzikimi zwierzętami. Zastosowanie bowiem najlepszych nawet środków technicznych nie zagwarantuje nigdy, że zwierzę nie wtargnie kiedyś na drogę.

 

 

08.11.2010