Rozwój sieci drogowej województwa kujawsko-pomorskiego
128 km drogi ekspresowej S5 i w planach przedłużenie jej o kolejne kilometry do S7 pod Ostródą. W przygotowaniu dokumentacja przetargowa na wyłonienie wykonawcy na S10 Bydgoszcz - Toruń. Uzupełnieniem tych dużych inwestycji będzie budowa sześciu obwodnic o łącznej długości ponad 42 km i przebudowa DK25 z realizacją obwodnic Sępólna i Kamienia Krajeńskiego. To obecne i planowane działania GDDKiA na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.

Ostatnie miesiące przyniosły duży postęp budowy drogi ekspresowej S5 na wszystkich realizowanych jeszcze odcinkach. W grudniu ubiegłego roku oddaliśmy do ruchu odcinek od węzła Żnin Północ do granicy województwa kujawsko-pomorskiego i wielkopolskiego. Od grudnia przejezdny jest również odcinek od węzła Bydgoszcz Północ do węzła Bydgoszcz Opławiec. Dla trzech odcinków, po rozwiązaniu umów z nierzetelnymi wykonawcami, ogłosiliśmy nowe przetargi. Dzięki temu wiosną br. wznowiono prace na dwóch północnych odcinkach S5 oraz pomiędzy węzłami Bydgoszcz Błonie i Szubin Północ.  

Budowa siedmiu odcinków S5 to łączny koszt ok. 3,4 mld zł, z czego dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to prawie 1,8 mld zł.

 

GDDKiA

S5 Nowe Marzy - Świecie Południe 

Nowy wykonawca prowadzi prace w terenie jak i na głównych obiektach w ciągu trasy odcinka o długości ponad 23 km. Pod koniec października, po przeniesieniu ruchu na nowy wiadukt w obrębie węzła Nowe Marzy, zrealizowano pierwszy kamień milowy inwestycji. Przewidywany koniec prac to III kwartał 2022 r. 

 

S5 Świecie Południe - Bydgoszcz Północ  

Zaawansowanie rzeczowe, od przejęcia wiosną placu budowy, wzrosło na koniec października do ponad 13 proc. W ostatnim miesiącu przeprowadzono cztery zmiany organizacji ruchu, które są związane z postępami prac. Planowane zakończenie budowy ponad 22-kilometrowego odcinka to III kwartał 2022 r. 

   

S5 Bydgoszcz Północ - Bydgoszcz Opławiec   

Od 23 grudnia 2019 r., kierowcy korzystają z tego blisko 15-kilometrowego odcinka na zasadzie czasowej organizacji ruchu z ograniczeniem prędkości do 80 km/h. Ustawione są znaki ostrzegające przed dziką zwierzyną. W ostatnim miesiącu wykonawca prowadził prace na instalacjach odwadniających. 

   

S5 Bydgoszcz Opławiec - Bydgoszcz Błonie   

Zawansowanie rzeczowe na koniec października br. to ponad 82 proc. Na odcinku o długości 13 km, najbardziej zaawansowany jest fragment północny, pomiędzy węzłami Bydgoszcz Opławiec i Bydgoszcz Zachód. Jeszcze w tym roku planujemy udostępnić ten odcinek kierowcom w ramach czasowej organizacji ruchu. Tym samym będzie można ominąć Bydgoszcz obwodnicą. Prace wykończeniowe potrwają jeszcze do I kw. 2021 r. 

   GDDKiA

 

S5 Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ 

To trzeci z odcinków na którym prace prowadzi nowy wykonawca. Zaawansowanie rzeczowe na koniec października wynosi ponad 27 proc. Niedawno wykonawca wprowadził kolejną zmianę organizacji ruchu po położeniu docelowej nawierzchni niedaleko węzła Bydgoszcz Błonie. Intensywne prace trwają m.in. w okolicy Rynarzewa, gdzie powstaje węzeł i przejście dla zwierząt. Przewidywane zakończenie tego prawie 10-kilometrowego odcinka to IV kwartał 2021. 

   

S5 Szubin Północ - Żnin Północ   

Kierowcy niemal od miesiąca korzystają z tego ponad 19-kilometrowego odcinka. Obowiązuje jeszcze ograniczenie prędkości do 70 km/h, które powinno zniknąć przed końcem roku wraz z finiszem ostatnich prac. Wykonawca zrealizował 94 proc. inwestycji i obecnie prowadzi prace wykończeniowe 

   

S5 Żnin Północ - Mieleszyn (granica woj. kujawsko-pomorskiego i wielkopolskiego)   

23 grudnia 2019 roku, oddaliśmy jako pierwszy odcinek S5 w województwie, ponad 25 km drogi ekspresowej, skracając tym samym czas przejazdu na trasie Bydgoszcz - Poznań. Na początku marca w ramach zapisów kontraktu wykonano dodatkowo wymianę nawierzchni ścieralnej na kilometrowym odcinku ul. Mickiewicza w Żninie, która po budowie drogi stała się drogą wojewódzką.  

 

Studium korytarzowe S5 Nowe Marzy - Ostróda 

Ponadto wykonaliśmy już pierwszy krok do połączenia Ostródy z Bydgoszczą i Wrocławiem ekspresową S5. Na początku października br. odbyła się prezentacja Studium korytarzowego S5 Nowe Marzy - Ostróda, które zawiera cztery warianty korytarzy, każdy o szerokości kilku kilometrów. To na ich podstawie wyznaczone zostaną warianty przyszłej drogi ekspresowej mającej połączyć autostradę A1 i drogę S7, a tym usprawnić połączenie woj. kujawsko-pomorskiego z woj. warmińsko-mazurskim. Więcej o tym wydarzeniu można przeczytać tutaj . 

 

S10 Bydgoszcz - Toruń  

W lutym uzyskaliśmy decyzję środowiskową, która umożliwia dalsze prace przygotowawcze. W I kwartale 2021 roku planujemy ogłosić przetarg, w którym wyłonimy wykonawcę inwestycji. Droga będzie miała długość około 50 km. Początkowo budowa drogi miała odbyć się w ramach Partnerstwa Publiczno Prywatnego. Wiosną rząd zdecydował o sfinansowaniu budowy z budżetu państwa. Więcej o sprawie pisaliśmy tutaj.

 

Sześć obwodnic 

W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 trwają prace przy przygotowaniu do realizacji sześciu nowych obwodnic w woj. kujawsko-pomorskim. Są to obwodnice Brześcia Kujawskiego w ciągu DK62, Kowalewa Pomorskiego w ciągu DK15, Kruszwicy w ciągu DK62, Lipna w ciągu DK67, Nowej Wsi Wielkiej w ciągu DK25 i Strzelna w ciągu DK15/25. Więcej pisaliśmy tutaj . W piątek ogłosiliśmy przetargi na STEŚ-R dla czterech obwodnic. Trwają uzgodnienia programów inwestycyjnych dla pozostałych dwóch. 

 

Obwodnice Sępólna i Kamienia Krajeńskiego 

Znacznej rozbudowie ulegnie w najbliższych latach DK25. Planujemy budowę obwodnic Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego. Oczekujemy na wydanie decyzji środowiskowych ze strony RDOŚ i Burmistrza Kamienia Krajeńskiego. Planowany termin ogłoszenia przetargu na budowę to rok 2022. 

  

Modernizujemy istniejącą infrastrukturę  

Zakończyliśmy wiele mniejszych prac na drogach krajowych o czym pisaliśmy tutaj . Wzmacniamy też bezpieczeństwo przez montaż siatek zabezpieczających na A1 i obwodnicy Inowrocławia. Pisaliśmy o sprawie tutaj . Do 2022 planujemy zabezpieczyć w ten sposób wszystkie obiekty na administrowanych drogach i uwzględniamy podobne zabezpieczenia w nowych przetargach.