Realizacja Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) w woj. lubuskim
W ramach realizowanego rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) na terenie województwa lubuskiego trwa budowa autostrady A18 Olszyna - Golnice (przebudowa jezdni południowej), a pod koniec 2019 roku zakończyła się budowa drogi ekspresowej S3.

A18 w kierunku zachodniej Europy

Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym – połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona Autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Starą drogę krajową nr 18 (DK18), a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin - Wrocław. W listopadzie 2004 roku rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w roku 2006.

 

Celem całego przedsięwzięcia jest dostosowanie drogi krajowej nr 18 (na odcinku Olszyna-Golnice o długości 70 km) do standardów sieci drogowej o parametrach autostradowych. Inwestycja stanowi drugi etap budowy autostrady A18 (pierwszy to budowa jezdni północnej).

 

Inwestycja podzielona jest na następujące odcinki realizacyjne:GDDKiA 

Odcinek 0+1

  • od granicy państwa do km 11,86 (ponad dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia)

Odcinek 2

  • od km 11,86 (ponad dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa)

Odcinek 3

  • od km 33,76 (blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa) - granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego

Odcinek 4

  • granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego - węzeł Golnice

 

Odcinek 0+1

W marcu tego roku podpisaliśmy umowę na prawie 12 km odcinek, który zaczyna od granicy państwa (za obiektem mostowym nad rzeką Nysa Łużycka), a kończy się blisko 2 km za węzłem Żary Zachód. Zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 roku.

Obecnie trwają prace związane z odhumusowaniem terenu przyległego do jezdni, rozbiórką starej nawierzchni betonowej oraz przygotowywane są wykopy pod obiekty inżynierskie.

 

Odcinek 2

W listopadzie 2019 r. podpisaliśmy umowę na przebudowę i dostosowanie 22 kilometrów drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady. Jest to odcinek, który zaczyna się w okolicach węzła Żary Zachód w stronę Wrocławia, a kończy blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa. Zakończenie robót planowane jest w II połowie 2022 roku. Zadaniem wykonawcy jest realizacja robót budowlanych na południowej jezdni obecnej DK18 wraz z budową węzła autostradowego Żary (przebudowa elementów istniejącego węzła typu półkoniczyna) oraz budowę obiektów inżynierskich (trzy wiadukty, trzy przejścia dla zwierząt nad autostradą, most oraz przejście pod autostradą).

Obecnie wykonawca prowadzi prace związane z montażem wytwórni mieszanek betonowych. Trwają prace ziemne związane z przygotowaniem podłoża pod warstwy konstrukcyjne nawierzchni. Prowadzone są również prace fundamentowe pod przyszłe obiekt inżynierskie. Zaawansowanie rzeczowe robót na koniec października wynosi ok. 14 proc.

 

Odcinek 3 i 4

W październiku br. zostały otwarte oferty, które obecnie są analizowane pod kątem formalnym i merytorycznym. Wykonawca dla odcinka zaczynającego się w okolicach węzła Iłowa, a kończącego się na granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego będzie miał za zadanie przebudować południową jezdnię DK18 oraz jej otoczenie. W zakres inwestycji wchodzi również budowa dróg dojazdowych, przebudowa węzła Iłowa oraz budowa urządzeń infrastruktury technicznej i związanej z ochroną środowiska (np. przejścia dla zwierząt). Podpisane umowy planowane jest w I kw. 2021 r.

W zakres inwestycji ostatniego ponad 21-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 18 zaczynającego się od granicy województwa lubuskiego i dolnośląskiego a kończącego się na węźle Golnice wchodzi przebudowana jezdni południowej, rozbiórka istniejącej, betonowej jezdni południowej o szerokości 9,5 m i budowa nowej betonowej nawierzchni o szerokości 11 m. Ponadto przebudowane zostaną dwa węzły (Luboszów i Golnice), a także zbudowane pasy włączania i wyłączania do MOP Świętoszów Południe. Przewidujemy również wyposażenie autostrady A18 we wszystkie niezbędne elementy ochrony środowiska, w tym w górne przejścia dla zwierząt. Podpisane umowy planowane jest w I kw. 2021 r.

 

S3 w lubuskim kompletna

 

W latach 2017 - 2019 zostało oddane do użytku prawie 95 km drogi ekspresowej S3 o wartości prawie 2 mld zł.

  • II jezdnia obwodnicy Gorzowa Wlkp.
  • II jezdnia obwodnicy Międzyrzecza
  • II jezdnia Sulechów - Nowa Sól
  • Nowa Sól - Kaźmierzów

GDDKiA

 

Pod koniec 2019 roku dobiegły końca prace związane z zakończeniem budowy drogi ekspresowej S3 w województwie lubuskim. Ostatnim etapem była budowa mostu na rzece Odra w Cigacicach. Oddanie tego obiektu pozwoliło kierowcom na bezpieczny i komfortowy przejazd drogą S3 przez województwo lubuskie, w relacji północ-południe bez jakichkolwiek ograniczeń.

 

Remonty, rozbudowy, poprawa BRD

Oprócz głównych szlaków komunikacyjnych, niemniejsze znaczenie, szczególnie dla mieszkańców mniejszych miejscowości, ma sieć dróg krajowych, z których większość stanowią drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Na bieżąco prowadzone są prace mające na celu poprawę parametrów technicznych, utrzymanie właściwego stanu tych dróg oraz zapewnienie bezpieczeństwa użytkownikom. Cel ten realizowany jest poprzez bieżące remonty, przebudowy i rozbudowy na istniejącej sieci drogowej. W tym roku rozpoczęły się roboty mające na celu poprawę bezpieczeństwa na DK92, 22 i 24.To łącznie ponad 12 km, a wartość umów to ok. 60 mln zł. Został również ogłoszony przetarg na rozbudowę drogi krajowej nr 27 (budowa ronda) oraz na budowę nowego mostu w ciągu DK12 w miejscowości Marszów. Ponadto prowadzone są prace dokumentacyjne na ciągu dróg DK12, 22, 24 i 27, m.in. w ramach dostosowania tych dróg do nośności 11,5 t/oś.

 

Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP)

Oprócz prac mających na celu budowę nowych dróg, dbamy również o zapewnienie właściwego komfortu oraz bezpieczeństwa ich użytkowników. Droga S3 jako szlak komunikacyjny nie tylko łączy na zachodzie kraju północ z południem, ale jest również łącznikiem trzech autostrad: A6, A2 i A4. Pod koniec 2019 roku oddaliśmy do użytku trzy nowe Miejsca Obsługi Podróżnych: Racula Wschód, Lisiny Wschód i Zachód. W chwili obecnej na terenie województwa lubuskiego kierowcy mogą skorzystać z pięciu par MOP-ów. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom podróżujących, podpisaliśmy umowy na dzierżawę terenu z firmami paliwowymi. W 2021 roku dzierżawcy przystąpią do rozbudowy i podniesienia czterech MOP-ów do kategorii drugiej, umożliwiając podróżującym skorzystanie ze stacji paliw oraz gastronomii. Rozumiejąc, jak dynamicznie rozwija się transport drogowy i wzrastające potrzeby korzystających z drogi S3, w 2019 roku podpisane zostały umowy na budowę kolejnych par MOP-ów: Stożne i Niegosławice, których budowa zakończyć się ma pod koniec 2022 roku.