Modernizujemy i remontujemy drogi krajowe w woj. kujawsko-pomorskim
Ważne są nie tylko nowe inwestycje z Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, ale również działania na istniejących drogach krajowych klasy GP w województwie kujawsko-pomorskim. Poniżej prezentujemy zestawienie prac, jakie wykonujemy i planujemy w ramach modernizacji istniejącej sieci oraz budowy nowych dróg.

Drogi krajowe wykorzystywane również w ruchu lokalnym, stanowią doskonałe połączenie np. dla osób dojeżdżających do pracy do większych miast z mniejszych miejscowości. GDDKiA wykonuje niezbędne remonty, modernizuje istniejące odcinki, poprawiając stan infrastruktury drogowej. W ramach tych prac powstają m.in. nowe przystanki autobusowe, chodniki i ścieżki rowerowe. Budujemy również zupełnie nowe odcinki, jak sześć obwodnic, które powstaną w naszym regionie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.

 

 

Rozbudowa drogi krajowej nr 67 w Łochocinie

W ramach robót wykonano przebudowę drogi przebiegającego przez wieś Łochocin w powiecie lipnowskim na odcinku ok. jednego kilometra. Droga krajowa nr 67 łączy na tym odcinku Lipno z Włocławkiem. Inwestycja w znacznym stopniu przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa zarówno mieszkańców, jak i kierowców. Główne roboty polegały m.in. na wzmocnieniu nawierzchni drogi, wykonaniu pasów skrętu, zatok autobusowych, przejść dla pieszych wraz z azylami, oświetlenia drogowego, wysp kanalizujących ruch, chodników, kanału technologicznego oraz wlotów dróg podporządkowanych.

 

Zaawansowanie: trwa procedura odbioru robót

Wartość robót: ok. 12,6 mln zł

 

 

Ciąg pieszo-rowerowy na DK56 Sienno - Kotomierz

Droga krajowa nr 56 na omawianym odcinku jest wykorzystywana lokalnie oraz jako połączenie DK5 z Koronowem i zachodnią częścią województwa kujawsko-pomorskiego. W ramach robót wykonano ciąg pieszo-rowerowy na DK56 o długości ponad 2 kilometrów, który przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Ścieżka powstaje w sąsiedztwie Alei dębowej będącej pomnikiem przyrody, dlatego inwestycja podniesie również jej walory rekreacyjne. O Alei dębowej pisaliśmy niedawno tutaj.

 

Zakres głównych robót obejmował wykonanie ciągu pieszo-rowerowego o szerokości 2,5 m na długości 2 350 m, przejścia dla pieszych przy Zespole Szkół w Kotomierzu wraz z oświetleniem, a także przepustu na cieku wodnym przecinającym drogę.

 

Zaawansowanie: uzyskiwanie pozwolenia na użytkowanie

Wartość robót: 2,6 mln zł

 

 

Remont DK25 w miejscowości Chmielniki

Wyremontowaliśmy odcinek drogi krajowej nr 25 Bydgoszcz - Inowrocław na wysokości miejscowości Chmielniki. W ramach remontu ponad kilometrowego odcinka DK25 wykonywane zostały roboty z zakresu wzmocnienia nawierzchni, remontu istniejących zatok autobusowych, chodników, oświetlonego przejścia dla pieszych oraz elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego, m.in. wyspy kanalizujące ruch, oznakowanie pionowe i poziome. Przebudowa objęła też zjazdy publiczne i indywidualne.

 

Zaawansowanie: trwa procedura odbioru robót

Wartość robót: 3,9 mln zł

 

 

Budowa chodnika w Nowym Dworze w ciągu DK25

Trwa budowa ok. 300 m chodnika w ciągu drogi krajowej nr 25 w Nowym Dworze niedaleko Koronowa. Roboty obejmują wykonanie kanalizacji deszczowej, chodnika z kostki betonowej, kanału technologicznego, nawierzchni zjazdów z drogi oraz montaż barierek dla pieszych.

 

Zaawansowanie: roboty w toku

Wartość robót: ok. 350 tys. zł

 

 

Budowa chodnika w miejscowości Osielsko w ciągu DK5 (od km 32+265 do km 33+234)

W trakcie budowy nowej drogi ekspresowej S5 nie zapominamy o drodze krajowej nr 5. Dlatego północny wylot z Bydgoszczy na wysokości miejscowości Osielsko również zostanie zmodernizowany.  Zakres inwestycji obejmuje wykonanie kanalizacji deszczowej, chodnika z kostki betonowej, wykonanie kanału technologicznego, wykonanie nawierzchni zjazdów oraz barierki dla pieszych. Zakończenie prac planowane jest w połowie grudnia.

 

Zaawansowanie: roboty w toku

Łączny koszt robót: 1,3 mln zł

 

 

Remonty dróg krajowych - tzw. nakładki

Zakres remontu obejmuje wymianę warstwy wiążącej i ścieralnej drogi, a także wykonanie poboczy, remont zatok autobusowych i istniejących chodników. Celem jest poprawa komfortu podróżowania i bezpieczeństwa.

Remonty dróg krajowych w takim zakresie wykonano na odcinkach:

- DK15 Lipnica - Wielkie Pułkowo - dwa odcinki o łącznej długości 1,85 km

- DK15 Pluskowęsy - Głodowo o długości 1 km

- DK15 Wielki Pułkowo - Karczewo o długości 1,45 km

- DK15 Pluskowęsy - Głodowo o długości 2,05 km

Łącznie: 6,55 km

 

Zaawansowanie: trwa procedura odbioru robót na trzech odcinkach, na jednym roboty w toku

Wartość robót: 7,1 mln zł

 

 

Uszorstnienie nawierzchni - technologia slurry seal

W ramach robót wykonywany jest remont nawierzchni poprzez ułożenie cienkich warstw bitumicznych w technologii slurry seal. Zabieg ten poprawi szorstkość nawierzchni, wydłuży okres remontowy warstwy ścieralnej, poprawi trwałość i przyczepność drogi. W roku 2020 wykonano prace z tego zakresu na odcinkach:

- węzeł Toruń Zachód - łącznice o długości 0,5 km

- DK15 Żabienko - Kwieciszewo od długości 0,8 km

- DK15 Gniewkowo o długości 0,7 km

- DK25 Niechorz - Przepałkowo o długości 1,2 km

- DK10 Sadki - Mrozowo o długości 1,6 km

- DK10 Ruda - Mrozowo o długości 1,4 km

- DK25 Wronowy - Proszyska o długości 1,4 km

- DK25 Proszyska - Kuśnierz o długości 0,8 km

Łącznie: ponad 8 km

 

Zaawansowanie: zakończone i udostępnione kierowcom

Wartość robót: 1,8 mln zł

 

 

Nie zatrzymujemy się!

Trwają przygotowania do budowy całkowicie nowych dróg. Kilkukilometrowe obwodnice Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego podniosą komfort podróżowania w zachodniej części województwa kujawsko-pomorskiego. Szczególnie na trasie do Chojnic i dalej Koszalina.

 

Obecnie dla obu obwodnic toczy się postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Postępowanie dla obwodnicy Sępólna Krajeńskiego prowadzi Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy, a dla obwodnicy Kamienia Krajeńskiego – Burmistrz Kamienia Krajeńskiego. Uzyskania decyzji spodziewamy się jeszcze przed końcem roku. W proponowanym wariancie obwodnica Sępólna Krajeńskiego ma mieć ok. 6,4 km długości. Na trasie powstanie kilka obiektów w związku z przecinającymi ją rzeką, wiaduktem kolejowym oraz skrzyżowaniami i rondami. Szacowany koszt to ok. 213 mln zł.

 

Długość obwodnicy Kamienia Krajeńskiego to ok. 2,5 km. W tym wariancie planuje się podłączenie obwodnicy do istniejącego ronda, łączącego drogę krajową nr 25 i drogi powiatowe nr 1105C Dąbrowa - Kamień Krajeński oraz 1104C Stare Gronowo - Witkowo - Kamień Krajeński. W tym wariancie przewiduje się budowę mostu oraz wiaduktu drogowego. Szacowany koszt budowy to ok. 101 mln zł.

Dalej na południowy wschód na DK25 planujemy rozbudowę drogi na wysokości m. Niechorz na odcinku 0,5 km w rejonie przejścia drogi krajowej przez obszar zabudowany. Celem jest dostosowanie parametrów drogi do klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) i poprawa bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. Droga zostanie poszerzona i uzupełniona o elementy poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego, jak przejścia dla pieszych wyposażone w azyle, skrzyżowanie skanalizowane i na nowo zaprojektowane zatoki autobusowe.

 

Rządowy Program budowy #100Obwodnic

Oprócz omówionych wyżej dróg trwają prace przygotowawcze w celu realizacji sześciu nowych obwodnic, które powstaną w woj. kujawsko-pomorskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.

 

Minister Infrastruktury uzgodnił już Programy Inwestycji dla czterech z sześciu obwodnic: Brześcia Kujawskiego w ciągu DK62, Kowalewa Pomorskiego w ciągu DK15, Nowej Wsi Wielkiej w ciągu DK25 i Strzelna w ciągu DK15/25. Trwa uzgadnianie Programów Inwestycji dla obwodnic Lipna w ciągu DK67 i Kruszwicy w ciągu DK62. Więcej w temacie pisaliśmy tutaj.