Aktywnie realizujemy Program budowy 100 obwodnic w województwie śląskim

Poprawa bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej – to główne założenia tego rządowego Programu.



W województwie śląskim powstanie pięć obwodnic. Obwodnice Blachowni i Herb w ciągu drogi krajowej nr 46, Nakła Śląskiego i Świerklańca w ciągu drogi krajowej nr 78, powstaną w systemie „Projektuj i buduj”. Pozostałe trzy, Kroczyc, Pradeł, Szczekocin i Goleniów w ciągu drogi krajowej nr 78, w systemie tradycyjnym - „Buduj”. Przyniesie to łącznie prawie 50 km nowych dróg krajowych. 

 

Obwodnica Blachowni i Herb w ciągu drogi krajowej nr 46 

19 października 2020 r. ogłosiliśmy postępowanie przetargowe na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z uzyskaniem tej decyzji. Termin składania ofert wyznaczono na 19 listopada 2020 r. Zadanie przewidziano do realizacji w latach 2025-2028.

  

Podstawowym celem budowy obwodnicy miejscowości Blachownia i Herby jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez te miejscowości. W przyszłości odcinek ten będzie kluczowy z uwagi na połączenie autostrady A1 z planowaną drogą ekspresową S11. Przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców, bowiem w ostatnich lata na tym odcinku dochodziło do licznych zdarzeń drogowych oraz odciąży istniejący układ komunikacyjny. Inwestycja poprawi również komfort i warunki przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na drodze krajowej nr 46 od Lublińca do Częstochowy. 

Długość obwodnicy wyniesie ok. 10,8 km.  

  

Obwodnica Nakła Śląskiego oraz Świerklańca w ciągu drogi krajowej nr 78 

30 października 2020 r. wszczęliśmy postępowanie przetargowe na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z uzyskaniem tej decyzji dla budowy obwodnicy. Termin składania ofert wyznaczono na 2 grudnia 2020 r.   

 

Przypominamy, że 26 czerwca 2020 r. pan Rafał Weber, Wiceminister Infrastruktury, podpisał Program inwestycji dla budowy obwodnicy miejscowości Nakło Śląskie i Świerklaniec, obejmujący swoim zakresem również obejście miejscowości Niezdara, Tąpkowice i Celiny. Przeprowadzenie procesu przygotowawczego przewidziano w latach 2020-2024.  Realizacja inwestycji powinna się odbyć w latach 2025-2028.    

 

Przyjęto, że obwodnica powinna stanowić północne obejście miejscowości objętych zakresem opracowania. Przebiegać będzie po terenie, na którym aktualnie znajduje się głównie kompleks leśny oraz pola uprawne. Jej korytarz zostanie wytyczony po nowym śladzie jako droga główna ruchu przyspieszonego (GP), o przekroju jednojezdniowym z dwoma pasami ruchu. Docelowy kształt przekroju poprzedzony zostanie analizą sporządzoną na podstawie „Wytycznych poszerzenia jezdni o dodatkowe pasy ruchu w zależności od przewidywanego natężenia ruchu drogowego”. Konstrukcja jej nawierzchni dostosowana będzie do przenoszenia obciążenia 11,5 ton na oś. Wyposażona będzie w niezbędne urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, takie jak oświetlenie drogowe, oznakowanie obwodnicy i dróg z nią związanych, bariery ochronne, osłony przeciwolśnieniowe i ogrodzenie oraz urządzenia ochrony środowiska.     

 

Podstawowym celem budowy obwodnicy Nakła Śląskiego oraz Świerklańca jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez te miejscowości. Wraz z realizowaną obecnie obwodnicą Poręby i Zawiercia oraz innymi inwestycjami na drodze krajowej nr 78, przyczyni się do odciążenia istniejącego układu komunikacyjnego na obszarze obejmującym północno-wschodnie tereny woj. śląskiego. Nowo budowana droga przejmie znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na obecnej drodze krajowej nr 78 przeważać będzie ruch lokalny. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z drogą krajową nr 11 a w przyszłości S11.  

Długość obwodnicy wyniesie ok. 12 km. 

 

Obwodnica Kroczyc w ciągu drogi krajowej nr 78 

17 lipca 2020 r. poznaliśmy oferty w przetargu na wykonanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla budowy obwodnicy Kroczyc w ciągu drogi krajowej nr 78. Trwa badanie i analiza złożonej dokumentacji ofertowej. Realizację tej inwestycji przewidziano w latach 2023-2025.   

Długość obwodnicy wyniesie ok. 9,2 km. 

  

Obwodnica Pradeł w ciągu drogi krajowej nr 78 

14 lipca 2020 r. poznaliśmy oferty w przetargu na wykonanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla budowy obwodnicy Pradeł w ciągu drogi krajowej nr 78. Trwa badanie i analiza złożonej dokumentacji ofertowej. Realizację tej inwestycji przewidziano w latach 2023-2025. 

Długość obwodnicy wyniesie ok. 2,2 km. 

  

Obwodnica Szczekocin i Goleniów w ciągu drogi krajowej nr 78 

21 lipca 2020 r. poznaliśmy oferty w przetargu na wykonanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla budowy obwodnicy Szczekocin i Goleniów w ciągu drogi krajowej nr 78. Trwa badanie i analiza złożonej dokumentacji ofertowej. Zadanie będzie realizowane w formule tradycyjnej „Buduj”. Realizację tej inwestycji przewidziano w latach 2023-2025. 

Długość obwodnicy wyniesie ok. 13,1 km.  

  

Te trzy inwestycje są już częściowo przygotowane do realizacji i posiadają decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji. Ujęcie w Programie budowy 100 obwodnic umożliwi przyspieszenie ich realizacji. 

 

Podstawowym celem budowy obwodnicy Kroczyc, Pradeł, Szczekocin i Goleniów jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez te miejscowości. Wraz z realizowaną obecnie obwodnicą Poręby i Zawiercia oraz innymi inwestycjami na drodze krajowej nr 78, przyczyni się do odciążenia istniejącego układu komunikacyjnego na obszarze obejmującym północno-wschodnie tereny woj. śląskiego. Nowo budowana droga przejmie znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na dotychczasowej drodze krajowej nr 78 przeważać będzie ruch lokalny. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z autostradą A1, z drugiej z drogą ekspresową S7 na wysokości Jędrzejowa.