Rozpoczyna się Generalny Pomiar Ruchu
Liczenie pojazdów poruszających się po drogach krajowych w województwie warmińsko-mazurskim odbywać się będzie w 90 punktach pomiarowych, obsługiwanych przez zespół pomiarowy liczący 2-4 osoby, zależnie od kategorii drogi. Generalny Pomiar Ruchu nie obejmie odcinków dróg krajowych, które znajdują się w miastach na prawach powiatu i nie są administrowane przez GDDKiA. Zebrane informacje zostaną wykorzystane przy podejmowaniu decyzji dotyczących m.in. budowy nowych dróg i utrzymania sieci dróg w jak najlepszym stanie.

Generalny Pomiar Ruchu wykonywany jest co pięć lat, a liczenie pojazdów prowadzone jest przez jedenaście dni w roku, w specjalnie wyznaczonych i oznakowanych punktach na drodze. Dziewięć razy w ciągu dnia (od godz. 6 do 22) i dwa razy w nocy (od godz. 22 do 6). Zebrane dane, z podziałem na kategorie pojazdów (rowery, motocykle, samochody osobowe, dostawcze o masie całkowitej do 3,5 t, ciężarowe powyżej 3,5 t bez przyczep, ciężarowe powyżej 3,5 t z przyczepą, autobusy i ciągniki rolnicze) pozwolą obliczyć średnie dobowe natężenie ruchu.

 

Na Warmii i Mazurach najbardziej obciążoną ruchem drogą jest „siódemka”, na której średnie dobowe natężenie ruchu kształtuje się na poziomie kilkunastu tysięcy pojazdów na dobę. Największe natężenie ruchu zanotowano na odcinku Elbląg-Pasłęk. W 2005 roku przejeżdżało tam średnio na dobę 16 737 pojazdów. Jest to też odcinek o największym natężeniu ruchu w województwie. Duży ruch odnotowuje się także na odcinkach dróg krajowych przebiegających przez miasta, np. na drodze nr 65 w Ełku w 2005 roku odnotowano natężenie na poziomie 14 109 pojazdów, w Piszu na drodze 58 – 13 989. Dużym natężeniem ruchu charakteryzuje się też odcinek „szesnastki” Olsztyn - Barczewo, gdzie natężenie wynosi 11 757 pojazdów na dobę.

 

Wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu stanowią jedną z najbardziej istotnych informacji o zarządzanej sieci drogowej. Na ich podstawie podejmowane są decyzje dotyczące budowy nowych dróg: ich przekroju, geometrii i skrzyżowań. Określane są wskaźniki ekonomiczne decydujące o realizacji inwestycji lub jej zaniechaniu, przeprowadzeniu remontu i jego zakresie. Na podstawie wyników podejmowane są też decyzje związane z klasyfikacją dróg, ustalaniem ciągów dróg i ich priorytetów w sieci drogowej w skali kraju i międzynarodowej.

 

     Pomiary dzienne:                           

                                                                                                                                                                   

                                                                                                                                                                      

1.      21 lub 28 stycznia                      czwartek                         

2.      16 lub 23 marca                          wtorek                           

3.      12 lub 19 maja                             środa                           

4.      8 lub 15 lipca                                czwartek                       

5.      11 lub 18 lipca                              niedziela                        

6.      17 lub 24 sierpnia                        wtorek                          

7.      22 lub 29 sierpnia                        niedziela                       

8.      22 lub 29 września                       środa                           

9.      5 lub 12 grudnia                            niedziela      

 

Pomiary nocne:

                 

10.  12 maja/13 maja
 lub 19 maja 20 maja                  
środa/czwartek             

11.  22 września/23 września
 lub 29 września/30 września    
środa/czwartek              

 

 

20.01.2010