Tragiczny wypadek na budowie A18

W czwartek, 22 października doszło do tragicznego wypadku na terenie budowy prowadzonej na drodze krajowej nr 18 przebudowywanej do parametrów autostrady A18. Wypadkowi uległ pracownik wykonawcy robót. Pomimo szybkiej reakcji służb ratowniczych oraz zadysponowaniu helikoptera lotniczego pogotowia ratowniczego nie udało się uratować poszkodowanego w wypadku, który zmarł na miejscu.



BHP na budowie

Praca na placu budowy należy do wyjątkowo niebezpiecznej. Zmienne warunki atmosferyczne, praca na wysokościach, ciężki sprzęt, wystające elementy konstrukcyjne, jednoczesna praca wielu zespołów, presja czasu i inne czynniki stwarzają niebezpieczeństwo wypadków na budowie, zarówno dla pracowników, jak i osób postronnych, które mogą znaleźć się w pobliżu. Dlatego tak ważne jest, by każdy pracownik budowy zaznajomił się z instrukcją bezpieczeństwa i higieny pracy.

 

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w trosce o zachowanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy na inwestycjach przypomina o obwiązkach wynikających z przepisów prawa  i zapisów umownych wiążących strony w tym zakresie.

Należy podejmować przez cały okres realizacji robót wszystkie, rozsądne środki ostrożności dla zapewnienia zdrowia i bezpieczeństwa personelu wykonawcy i innych uczestników procesu budowlanego.

 

Na bieżąco należy sprawować kontrole i inspekcje budowy, a w razie konieczności wdrażać metody i techniki eliminujące możliwe zachowania i zagrożenia celem bezpiecznej realizacji robót.

Bezwzględnie należy przestrzegać procedur bezpieczeństwa, w tym m.in:

  • przestrzegać wszystkich mających zastosowanie przepisów bezpieczeństwa oraz planu Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia,
  • troszczyć się o bezpieczeństwo wszystkich osób uprawnionych do przebywania na placu budowy,
  • czynić rozsądne wysiłki w celu utrzymywania placu budowy i robót w stanie wolnym od niepotrzebnych przeszkód, tak aby unikać niebezpieczeństwa dla tych osób,
  • zapewniać ogrodzenie, oświetlenie, ochronę i dozór robót, aż do ich ukończenia i przejęcia robót oraz zabezpieczać plac budowy, w tym zapewniać ochronę i dozór robót aż do ich ukończenia,
  • zapewniać wszelkie roboty tymczasowe (włączając drogi, przejścia, osłony i ogrodzenia), które mogą być konieczne, z powodu realizacji robót, do użytku i dla ochrony społeczności lokalnej oraz właścicieli i użytkowników przyległego terenu,
  • podejmować wszystkie niezbędne środki w trakcie wykonywania i zakończenia robót, aby zapobiec wybuchowi pożaru i przestrzegać wszystkich tyczących się przepisów przeciwpożarowych,
  • utrzymywać oznakowanie pionowe i poziome oraz utrzymywać nawierzchnię w stanie niepogorszonym, również odśnieżać w okresach zimowych drogi technologiczne znajdujące się na placu budowy.

 

Współpraca pomiędzy Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad a Porozumieniem dla Bezpieczeństwa w Budownictwie

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Porozumienie dla Bezpieczeństwa w Budownictwie podpisały w czerwcu br. deklarację o współpracy. Jej celem jest wspólne działanie na rzecz poprawy bezpieczeństwa pracy przy realizacji inwestycji infrastrukturalnych, serwisowaniu i przy utrzymaniu istniejących dróg. Porozumienie dla Bezpieczeństwa w Budownictwie propaguje kulturę bezpieczeństwa na budowach poprzez wdrażanie standardów, w tym wprowadzanie systemowych rozwiązań z dziedziny BHP oraz działalność edukacyjno-szkoleniową.

 

Do tej pory wspólnie z Porozumieniem dla Bezpieczeństwa w Budownictwie wypracowaliśmy pierwszą pulę wytycznych, które wdrażamy na inwestycjach drogowych. Na bieżąco pracujemy nad kolejnymi wytycznymi. Wytyczne BHP będą załączone do Programu Funkcjonalno-Użytkowego i tym samym będą miały zastosowanie na wszystkich realizowanych przez GDDKiA kontraktach w systemie „Projektuj i buduj”. Program Funkcjonalno-Użytkowy wraz z załącznikami jest opisem przedmiotu zamówienia i zgodnie z kontraktem stanowi wymagania Zamawiającego. Za nieprzestrzeganie podstawowych zasad BHP przewidziane są w kontrakcie kary umowne.