Zimowe utrzymanie dróg 2006/2007
Prace związane z zimowym utrzymaniem (tj. odśnieżanie i usuwanie gołoledzi) dróg krajowych na ponad 16 tysiącach kilometrów Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi poprzez swoje oddziały, których zakres działania obszarowo pokrywa się z granicami poszczególnych województw.

Działaniami na drogach kieruje 109 Rejonów GDDKiA, do zadań, których należy m.in. skompletowanie sprzętu do zimowego utrzymania dróg, zgromadzenie wystarczającej ilości soli i materiałów uszorstniających, niezbędnych do prowadzenia akcji zimowej, kierowanie akcją zimową i podejmowanie działań interwencyjnych w przypadku wystąpienia wyjątkowo niekorzystnych warunków atmosferycznych.

Roboty związane z odśnieżaniem i likwidacją śliskości wykonywane są bezpośrednio przez około 900 przedsiębiorstw, wyłonionych w drodze przetargów, z którymi GDDKiA zawarła jednoroczne lub wieloletnie umowy. Umowy te, oprócz dostaw materiałów, zakładają również zapewnienie sprzętu, na którym montowane są specjalistyczne urządzenia do zimowego utrzymania dróg, takie jak pługi odśnieżne, solarki, piaskarki (stanowiące w większości własność GDDKiA), a także równiarki, spycharki, ładowarki (wynajęte z przedsiębiorstw).

Środki sprzętowe planowane do zimowego utrzymania dróg na sezon zimowy 2006/2007:

  • piaskarki – ok. 220 szt.
  • solarki – ok. 820 szt.
  • pługi – ok. 2000 szt.
  • pługi wirnikowe – ok. 170 szt.
  • równiarki – ok. 260 szt.
  • spycharki – ok. 120 szt.
  • ładowarki – ok.. 360 szt.

Na sezon zimowy 2005/2006 wydatkowano około 213 mln zł. Planuje się, że na sezon zimowy 2006/2007 zostaną wydatkowane środki finansowe w wielkości około 230 mln zł, które - przy założeniu występowania średnich warunków pogodowych w zimie - powinny wystarczyć na utrzymanie sieci dróg krajowych w okresie zimowym w przyjętych standardach.

Na sezon zimowy 2006/2007 planuje się zużyć:

  • około 340 tys. Mg soli drogowej
  • około 5 tys. Mg chlorku wapnia
  • około 150 tys. Mg materiałów uszorstniających

Planuje się również ustawienie zasłon przeciwśnieżnych na długości 1085 km.

Jedynie w przypadku wystąpienia bardzo intensywnych opadów śniegu, połączonych z zawiejami i zamieciami, noszących znamiona klęski żywiołowej, mogą zdarzyć się odstępstwa od przyjętych standardów zimowego utrzymania dróg. W wielu przypadkach panujący na drogach intensywny ruch samochodowy, szczególnie nie w pełni sprawnych pojazdów ciężarowych (łyse opony, moc silnika nieadekwatna w stosunku do przewożonej masy), może grozić poważnymi utrudnieniami w ruchu, powstawaniem przerw w komunikacji drogowej i może utrudnić pracę służbom drogowym w usuwaniu gołoledzi lub śniegu.

W związku z tym, apelujemy do kierowców, szczególnie pojazdów ciężarowych, aby przed wyruszeniem w trasę sprawdzali stan techniczny swoich pojazdów, a w przypadku trasy przebiegającej w terenach górskich mieli przygotowane łańcuchy, które w takich warunkach mogą się okazać niezbędne. Należy pamiętać, że jeden niesprawny pojazd może zablokować drogę i uniemożliwić ruch wielu innym sprawnym pojazdom, jak również uniemożliwić służbie drogowej dojazd do miejsca robót.